Már korábban is sejteni lehetett és hírt is adott erről a RegionalBahn, hogy a DB AG újabb, „saját szakállára” közlekedő üzleti vonatot indít, ezúttal Berlin és Hamburg között. Az egyik legforgalmasabb viszonylaton napi egy pár IRE közlekedik majd április 14-étől.
Mondhatni bejött, amit már 2013 nyarán is sejteni lehetett: 2014. április 14-étől új üzleti vonatpárt indít a DB AG. A DB Regio égisze alatt közlekedő, InterRegioExpress vonatnemű járat Berlin és Hamburg között jár majd. A tervek szerint a vonat hétfőtől szombatig reggel 7 óra körül indul majd Berlinből Hamburg felé, ahova 10 óra magasságában érkezik meg. Vasárnapokon 13 óra körül indul majd a járat Hamburgba. A visszaútnak hétfőtől csütörtökig 16:30 körül; péntektől vasárnapig pedig 18:00 körül rugaszkodik neki a szerelvény – írja közleményében a DB AG.
Érdekes, hogy a Drehschiebe című lap legutóbbi kiadásában napi egy-két vonatpárról és májusi üzemkezdésről tud: szerintük Berlinből Hamburgba 09:00-kor (munkanapokon) és 15:00-kor (péntektől vasárnapig) indul majd vonat, ami 12:30-ra, illetve 18:30 ér majd a Hanza-városba. Ellenkező irányban 11:00-kor (pénteken és szombaton); 16:30-kor (hétfőtől csütörtökig) és 18:00-kor (péntektől vasárnapig) indul majd járat, amelyek sorrendben 14:30-kor, 20:00-kor és 21:30-kor érkeznek meg Berlinbe. A DB AG ígéretei szerint minden részlet kiderül majd március 18-ától a www.bahn.de/berlin-hamburg címen elérhető weblapon.
A kocsik pirosak lesznek, de a mozdony fekete. A berlini Stadtbahnon át jár majd a Berlin és Hamburg közötti IRE is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A járatok várhatóan Berlin Ostbahnhofról indulnak és Berlin Hauptbahnhof, Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Spandau, Stendal, Salzwedel és Uelzen állomások érintésével jutnak el Hamburg Hauptbahnhofra.
A DB AG közlése szerint a vonaton a regionális tarifák szerint utazhatunk majd, azaz a megszokott feltételekkel használhatók a Quer-duchs-Land-Ticket és a Schönes-Wochenende-Ticket nevű ajánlatok is. De ezen felül kifejezetten erre a vonatra szóló ajánlatokkal is készülnek majd: egy útra 19,90 eurótól; 15 napon belüli visszaútra is érvényes jegyet pedig 29,90 eurótól vásárolhatunk. Elővételi korlátozás nincs, a vonaton viszont csak felár mellett szolgáltatják ki a jegyeket. Emellett pedig helyfoglalási és kerékpárszállítási lehetőséget is kínál majd a vonatra a DB AG a megszokott feltételek szerint, de kerékpárhely foglalása kötelező – cserében viszont díjmentes. A vonatokon a közlekedési szövetségek jegyei nem érvényesek – és emiatt a tartományi jegyek sem lesznek használhatók e vonatokon.
A fekete MRCE-s EuroSprinterek nem csak a DB Fernverkehr vagy éppen a HKX vonatai élén, hanem a DB Regio járataival is eljuthatnak majd Hamburgba
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A vonatok a tervek szerint az egykori InterRegio-hálózat számára felújított kocsikból állnak, színezésük megfelel majd a DB Regio színeinek, azaz a a vörös fog dominálni a járművek külsejében. E külsőnek felel majd meg a belső felszereltség, tehát az 1980-as évek végén, 1990-es évek elején felújított kocsikban élvezhetjük a száguldást. A vonatokat a tervek szerint az MRCE-től bérelt EuroSprinterek továbbítják majd akár 200 km/h-s sebességgel.
Az új járat kocsijai az egykori InterRegio-vonatokhoz felújított járművek lesznek majd. Nem fogunk meglepődni túlságosan, ha pont a Hamburg és Flensburg között ingázó SH-Express kocsijai is felbukknak majd a vonatokban
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A Berlin és Hamburg közötti vasúti pálya Németország egyik legforgalmasabb vasútvonala. A reggeli és a délutáni időszakban megannyi ingázó, sokszor befolyásosnak tűnő üzletemberek és politikusok is használják az ICE-szerelvényeket, így helyet kapni ezekre a vonatokra meglehetősen kalandos. A most indítandó IRE a menetidő tekintetében talán inkább a vékonyabb pénztárcájú, „ráérősebb” ingázókat és turistákat célozza meg. Különösen alkalmas lesz majd akkor, ha a DB AG közleményében által vázolt menetrend szerint járnak majd a vonatok. Ha pedig a Drehschiebe által ismertetett változat jön be, akkor viszont hamar keresztet lehet vetni különösen a hétköznapi közlekedésére a vonatoknak, hiszen tökéletesen alkalmatlan időpontban indul majd a járat.
Amellett sem szabad szó nélkül elmenni, hogy nem ez a DB AG első ilyen próbálkozása. 2010. december 10-étől 2012. december 7-éig Berlin és Magdeburg között hasonló üzleti modell alapján közlekedtetett egy nem túl sikeres IRE-párt. A járatpár bukásához többek között az alkalmatlan menetrend és a rendkívül korlátozott menetjegy-választék is hozzájárult: többek között a Quer-duchs-Land-Ticket és a Schönes-Wochenende-Ticket sem volt érvényes a vonatokra.
Halász Péter