2014. 03. 26.

Később jönnek az új motorvonatok – maradnak még a dízel-Talentek

Késik a típuscsere a Köln-környéki dízelüzemű vasútvonalakon. Bár a DB Regio már jó ideje tudatta, hogy az Alstom Coradia LINT motorvonataival szeretne szolgáltatni, egyelőre még mindig többségben vannak a régi járművek az engedélyek csúszása miatt.


Bár a legújabb Alstom Coradia LINT 54-es és 81-es (két és három részes) motorvonat megkapta a hatósági engedélyeket, mégis csak az év második felében állhatnak teljes egészében forgalomba a Köln környéki nem villamosított vonalakon. Igaz, az engedélyek kiadása csúszott el és bár ezek meglettek, mégis elhúzódik a késlekedés miatt a mozdonyvezetők képzése is az új járművekre.

A sajtóbemutató és a fényes ünnepség már megvolt...

...ám az új motorvonatokból még alig közlekedik néhány
(fotók: Smilla Dankert / DB AG)

De nem csak ezzel vannak bajok, hanem a járművezérlő szoftveren is alakítani kell, ami szintén időt és különféle engedélyek megszerzést jelenti alkalomról alkalomra. Emellett pedig a járművek kicsúszó padlópótlékainak funkcióján is kellett módosítani, hogy megfelelő üzembiztonságot nyújtsanak.
A DB Regio mostani tervei szerint az 56 darab (18 két és 38 három részes) motorvonat a decemberi menetrendváltásig folyamatosan áll forgalomba, leváltva a hálózaton közlekedő mostani, főleg 644-es sorozatú dízel-Talenteket.

A 644-es dízel-villamos Talentek teszik a dolgukat. Decemberre azonban eltűnnek a sínekről
(fotó: Halász Péter)

Talent a kukába?
A 644-es sorozatú, három részes motorvonatokat 1998 és 2000 között szerezte be a DB AG. A dízel-villamos erőátvitelű Talent-motorvonatokat kifejezetten az elővárosi, részben S-Bahn-jellegű forgalom számára vásárolták. A DB AG összesen 63 motorvonatot vásárolt a típusból. Érdekessége, hogy ezen a járművön a németeknél megszokottakkal ellentétben minden kocsirészen oldalanként két-két ajtó található. A sínkorona felett 800 milliméteres padlómagasság alkalmassá teszi a járműveket a magasperonok kényelmes használatára, de az alacsonyabb peronokon is könnyű az utasok fel- és leszállása a kicsúszó padlópótlékok segítségével.
644-es sorozatú dízel-villamos Talent Köln-West megállóhelyen 2011. augusztus 19-én. Kukába velük?
A Köln környéki vonalak mellett a motorvonatok 2000 és 2003 között máshol is dolgoztak: itt a Bielefeld–Dissen~Bad Rotherfelde viszonylaton jártak, ám az üzemeltetés jogát átvette más vasúttársaság a DB Regiotól. Ám a járművek nem maradtak hűtlenek Vesztfáliához: a 425-ös motorvonatok helyett, azok pótlására rendszeresen felbukkantak a Bielefeld–Bad Bentheim vonalon és rendszeresen közlekedtek Bielefeld és Minden, majd 2007 decemberétől Bielefeld és Nienburg (Weser) között. 2008 decemberében vette át a valamennyi motorvonatot a Köln-Deutzerfelden lévő telephely. Érdekesség, hogy a 644 061–063 pályaszámtartományba tartozó vonatok a Bielefeld térségi forgalomban telepített jegykezelőt és jegykiadó automatát megtartották.
Dupla 644-es szerelvény hagyja el Köln főpályaudvarát 2011. augusztus 19-én. Vajon találnak nekik újabb feladatot vagy végleg a tárolóvágányokon maradnak?
(fotók: Halász Péter)
A lassan tizenöt éves motorvonatokkal egyelőre nem tudni mi lesz. Ha a DB Regio a LINT-ek forgalomba állításával leállítja mindet, egyelőre tárolóvágányokra kerülnek. Bizonyára a DB AG igyekszik majd vevőt találni rájuk. Meglehetősen furcsa egyébként az, hogy viszonylag fiatal járműsorozatot leállítanak, mert egy még fiatalabbat állítanak forgalomba helyettük. Korábban már számos alkalommal kritizálták a közlekedési megrendelőszervezeteket, hogy túl sok az új jármű, sok esetben a régi járművek is kiválóan megfelelnek a forgalom számára, sőt, sokszor komfortosabbak az utasok számára, mint az újak. Ennek ellenére egyre ritkább az olyan közszolgáltatási tender, amely hosszú időre garantálná a sokszor 30-50 éves üzemre épített vasúti járművek közlekedését. Hiszen tíz-tizenöt év után lejár a közszolgáltatási szerződés, az új tenderen pedig csak új járműveket fogadnak el a megrendelők. Használt járművel általában egy-két évre, átmeneti jelleggel pályázhatnak az üzemeltetők.
A DB AG-nak egyetlen lehetősége a viszonylag korszerű motorvonatok használatára belföldön, hogy a régebbi, 628-as sorozatú ikermotorkocsikat váltja le velük – már persze, ha az esetleges többletköltségeket felvállalja a közszolgáltatás megrendelője vagy maga a DB Regio. No és persze csak akkor lehetséges, ha a típuscseréhez hozzájárul a megrendelő szervezet.

Halász Péter