2014. 03. 12.

Vonatpótló autószállítók

Egyre komolyabb veszély fenyegeti a belföldi autószállítást Németországban. A DB AG személyvonatokban közlekedő autószállító járművei lassan főjavításra szorulnak, de egyelőre nincs pénz a munkára. Könnyen lehet, hogy hamarosan „vonatpótló járattal” fuvarozzák a személyautókat.


Meglehetősen szokatlan vonatpótló járat híre röppent fel Németországban. Arról már írtunk a RegionalBahn lapjain, hogy egyre több autószállító vonat szűnik meg a DB AG-nál. A hanyatlás jele, hogy megszűnt a DB AutoZug önállósága, beolvadt a DB Fernverkehrbe, a távolsági vonatok közlekedést bonyolító üzletágba.
A DB AG-nál már régóta „beruházási tilalom” él a meglehetősen hányott sorsú és talán pont emiatt hanyatló üzletág tekintetében. Ez a tiltás pedig érvényes a járművek főjavítására, annak megrendelésére is. Eleve egyre kevesebb viszonylaton közlekednek autószállító kocsit is továbbító járatok, nemzetközi forgalomban pedig szinte már nincs is a DB AG-nak saját autószállító járata. Ami van, az például Bécs tekintetében az ÖBB-é, ők adják a DDm sorozatú járműveket az EN 490/EN 491-es vonatpárba.

Az ÖBB DDm sorozatú autószállító kocsija a Hamburgból Bécsbe tartó EN 491-es végén. Gyengén muzsikál az osztrákoknál is az autószállítás, de még nem mondták ki a halálos ítéletet
(fotók: Magyarics Zoltán)

A DB AG legújabb ötleteként felmerült: az autószállító vonatok hiányzó speciális kocsijait úgy pótolnák, hogy a DB-csoporthoz tartozó Schenker autószállító teherautói közlekednének München Ostbahnhof és Berlin-Wannsee, illetve Düsseldorf Hauptbahnhof autószállító vonatokat fogadó termináljai között. Az autók utasai eközben a hálókocsikban utazva tölthetnék az éjszakát. Egyelőre azonban e tervek csak elképzelések és megvalósításuk függ attól, hogy melyik viszonylaton és hány darab autószállító kocsira lesz majd szükség, illetve ezek közül mennyit kell és milyen időre kivonni a forgalomból az esedékes főjavítások elvégzése miatt.

A Münchenből Berlinbe és Hamburgba tartó éjszakai vonat két autószállító kocsijából az egyik München Hauptbahnhofon. Hamarosan vasúti kocsi helyett kamionra rakják az autóval utazni vágyók kocsijait?
(fotó: Halász Péter)

Ez a jelenség is mutatja, hogy az éjszakai vonatokat egyre inkább háttérbe szorítják Európa nyugati felén a repülőtársaságok, akik sűrűn induló, olcsó járatokat kínálnak. Magyarország esetében azonban még csak felkészülnie érdemes a vasúttársaságoknak, mert a fapados repülők kínálata Ferihegy tekintetében – különösen a menetrendi fekvést tekintve – még nem lehetnek igazi versenytársai a Budapestről Berlinbe, Münchenbe vagy Zürichbe közlekedő éjszakai vonatoknak.
Nyugat-Európában azonban láthatóan vesztik a közönségüket az éjszakai vonatok. A 2012-2013-as menetrend életbe lépésével a Zürich és Barcelona közötti Talgo-vonat szűnt meg, de a DB is alaposan megkurtította az elmúlt évek során az éjszakai vonatok hálózatát – ebből különösen nagy veszteséget szenvedett el az autószállítással foglalkozó ágazat és hálózat, hiszen a német fővárosból is már csak egy járat indul és várhatóan már az sem sokáig.

Halász Péter