2014. 03. 07.

Tévéről menesztenek

Újfajta vonatindítási rendszert vezet be a berlini gyorsvasút. Az állomások mintegy felén a jövőben a peronokon lévő kamerák és a vezetőálláson lévő monitorok segítségével a motorvonatok vezetője saját magát hatalmazhatja fel az indulásra. Pontosabb és biztonságosabb munkavégzést várnak az új rendszertől.


Monitorok és kamerák segítségével teszi hatékonyabbá az „önmenesztést” a berlini gyorsvasút. Az S-Bahn-hálózat számos állomásán helyi térfőnök hiányában maga a vonat vezetője felügyeli az utascserét és hatalmazza fel saját magát az indulásra. Eddig ez a rendszer úgy működött, hogy a mozdonyvezető rátekintéssel győződött meg az ajtók zárásáról és a vonatindítás akadálytalanságáról. Erre pedig legtöbbször úgy kerülhetett sor, hogy a vezetőfülkéből a peronra kiszállva végezte a munkáját azokon az állomásokon, ahol a peron végén, a megállás helye közelében a „ZAT” feliratú tábla felhívta a figyelmet a „Zugabfertigung durch Triebfahrzeugführer” névvel illetett üzemmódra.

A peronvégi ZAT-tábla Grünau S-Bahn-állomáson

A berlini S-Bahn üzemeltetőjének mostani fejlesztése összesen mintegy 40 millió euróba kerül. Ennek keretében 2014 áprilisától 2015 végéig 83 állomáson telepítik a rendszert – ebben benne foglaltatik az az öt állomás is, ahol már most, kísérletképpen működik a rendszer. Az új rendszer lényege, hogy a vonatok vezetőjének nem kell a vezetőfülkéből kiszállni, hanem a vezetőálláson lévő monitorra továbbítják a peronon felszerelt kamerák képét és ezek segítségével felügyelheti a járművezető az utascserét. A képi jeleket a vonatra WLAN-on keresztül továbbítják majd. Az új rendszer neve ZAT-FM, azaz „Zugabfertigung durch Triebfahrzeugführer mit Fahrzeugmonitoren”.

A rendszer működési vázlata
(grafika: S-Bahn Berlin GmbH)

Az új rendszernek köszönhetően az ilyen állomásokon megszűnhet majd a helyi térfőnök jelenléte – ez azonban nem jár munkahelyek elvesztésével, mert ezek a munkatársak a jövőben mobil térfőnökként járják majd a hálózatot és segítik a forgalom lebonyolítását és látják el az utasokat információval ott, ahol leginkább szükség van erre – ígéri a berlini gyorsvasút üzemeltetője. Ráadásul ez az utaskiszolgálás minőségére is jótékony hatással lehet, vélik, hiszen a forgalmas szakaszokon sokszor annyira elfoglalt a  térfőnök, hogy az utasok felvilágosítására egyszerűen nem jut kapacitása. Ez a jövőben változhat az új rendszernek köszönhetően.

A kisforgalmú állomásokon már ma sincs térfőnök, ilyen például a Berliner Außenringen lévő Schönfließ állomás, az S8-as vonalán. Igaz, a képen egy S1-es szerelvény érkezik a belváros felől, mert 2013 nyarán pályafelújítás miatt kicsit átvariálták a viszonylatok rendjét

A mostani fejlesztésből kimaradó állomások esetében ott, ahol a helyi viszonyok lehetővé teszik, szintén folyamatosan térnek át az „önmenesztésre”. A helyi térfőnök csak olyan helyeken marad meg, ahol mindenképpen szükséges a jelenléte, mert a járművezető nem tudja áttekinteni biztonságosan a peront és felügyelni az utascserét.

A Messe Süd/Eichkamp állomáson a kiállítások idején biztosan lesz helyi térfőnök, a nagy tömegben a járművezető nem tudja biztonságosan felügyelni az utascserét

Az új rendszerhez nem mellesleg rész az új üzemirányító és utastájékoztató rendszernek, amelynek keretében 590 folyadékkristályos kijelzőt telepítettek már az állomásokra, amelyek valós idejű információval szolgálnak az utasok felé a vonatközlekedést illetően. Emellett pedig ezeken az állomásokon VoIP alapú kapcsolaton keresztül az üzemirányító központból élőszóban is tájékoztathatják a diszpécserek az utasokat. A kapcsolat kétirányú: az információs oszlopokon elhelyezett hívóberendezések segítségével az utasok is kapcsolatba léphetnek a diszpécserekkel. A rendszert összesen 21 diszpécser irányítja.

A rendszer része a való idejű információadásra is alkalmas LCD-tábla is. A képen egy ilyen látható és rajta az információ, hogy merre nem járnak a vonatok és mivel utazhatunk helyettük. Felvételünk 2011 őszén, az egyik gyújtóbombás támadás meghiúsítása miatti vágányzár idején készült
(fotók: Halász Péter)

A fejlesztéstől azt várja az S-Bahn Berlin GmbH, hogy a vonatok indítása gyorsabb, pörgősebb lesz és emellett fokozni kívánják a biztonságot is a vonatközlekedés tekintetében és általánosan is. Peter Buchner, az S-Bahn Berlin vezetője jelezte: a jövőben nem kell megvárniuk a vonatoknak azt, amíg a térfőnök az állomáson tartózkodó másik vonatot is elmeneszti, hiszen így a szerelvények saját magukat indíthatják majd, ez pedig jó hatással lehet a menetrendszerű közlekedésre.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.