2014. 03. 21.

Teljes vágányzár a Stadtbahnon

A nyáron összesen hat hétig teljes vágányzárat vezetnek be a Berlin belvárosát kelet-nyugati irányban átszelő Stadtbahnon. A fontos közlekedési kapcsolat kiesése komoly előkészületeket igényel, hiszen naponta legalább félmillió ember használja az itt közlekedő S-Bahn-szerelvényeket.


A csúcsidőszakban két-három percenként követik egymást a vonatok a Charlottenburg és az Ostbahnhof közötti városi vasúti szakaszon. A Stadtbahnon közlekedő vonatokat naponta mintegy félmillió utas használja. Viszont ez a komoly forgalom alaposan igénybe veszi a pályát és a pályát alátámasztó hídszerkezeteket is. Bár az 1990-es évek második felében „tetőtől talpig” felújították a Zoologischer Garten és az Ostbahnhof közötti pályaszakaszt, de a lassan húsz évvel ezelőtti javításokból ma már nem sok érződik. Így hát időszerűnek látta a DB AG, hogy belefogjon a legforgalmasabb, Alexanderplatz és Zoologischer Garten közötti szakaszon a pálya és a viaduktok felújításába.

A csúcsidőszakokban irányonként két-három percenként követik egymást az S-Bahn-szerelvények a Stadtbahnon, így a pálya komoly igénybevételnek van kitéve. A képen a Friedrichstraßéhoz érkezik egy 485-ösökből álló „Dreiviertelzug”

Első körben az Ostbahnhof és a Friedrichstraße közötti szakaszon áll majd le a forgalom a felújítások miatt. A tervek szerint erre júliusban kerülhet sor és várhatóan három-négy hétig tart majd a teljes vágányzár. A következő három hétben pedig a maradék, Friedrichstraße és a Zoologischer Garten közötti pálya következik majd. Az azonban egyelőre még nem dőlt el, hogy ebben az etapban megújulhat-e a Zoologischer Garten és Charlottenburg közötti pálya is? A kérdés azért is érdekes lehet, mert a tervek szerint 2015-ben indul majd a Zoologischer Gartennél az állomás felújítása. Ami viszont biztos: augusztus 25-éig, a nyári iskolaszünet végéig be kell fejezni pályafelújítást.

A belváros belső közlekedését és a városon áthaladó forgalmat is bonyolító Stadtbahn felújítása komoly kihívás a szakembereknek – és az utasoknak is, hiszen nem könnyű alternatív útvonalat találni
(fotók: Halász Péter)

A pályafelújítás szervezése során komoly feladatot jelent a pótlások megszervezése: a kieső kapacitásokat más módon célszerű pótolni: a párhuzamos regionális vasúti vágányokon több személyvonatot indítanak majd – ez azonban nem teljes megoldás, mert a regionális járatok a Zoologischer Garten és az Ostbahnhof között a Hauptbahnhofnál, a Friedrichstraßénál és az Alexanderplatzon tudnak megállni. A kimaradó S-Bahn-megállók kiszolgálásához az S-Bahn Berlin buszos pótlást is szervez majd, emellett pedig a BVG városi közlekedési járatait is az utasok figyelmébe ajánlják. Ám ez az a pont, ami miatt kétséges a második ütem Charlottenburgig való kiterjesztése: az U2-es metró vonalán ugyanis napközben korlátozással, este viszont egyáltalán nem járnak a vonatok a Zoologischer Garten és Ruhleben között.
A nyári helyzetet nehezíti, hogy az S7-es és az S1-es viszonylat közötti átszállási kapcsolat is megváltozott Wannseeben és a Nikolassee térségében végzett felújítási munkák miatt: a wannseei állomáson nem a peron két oldalán állnak meg a csatlakozó vonatok, hanem a Potsdam felé tartó S1-eshez át kell menni a másik peronhoz – ez pedig azt jelenti, hogy még a futó utasok sem érik el a papíron működő csatlakozást, hanem csak a vonat zárfényeit tekinthetik meg.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.