Nem mondják lassan, hogy mindenki megértse, de nem lesz áremelés. Legalábbis idén, Berlinben, a tömegközlekedésben. Az elmúlt évek során eleget drágultak a jegyek?
Minden valószínűség szerint a 2014-es esztendőre vonatkozóan senki sem tesz majd javaslatot a tömegközlekedési tarifák emelésére a német fővárosban. A tervek szerint legkorábban csak 2015-ben változnak a jegyárak, akkor viszont már mindjárt újévtől – ha pedig ez bekövetkezik, akkor az a berliniek a brandenburgiaknak köszönhetik.
A jegyáremelés elodázása ugyanis politikai érdek, mi több, kampányeszköz. Brandenburgban ugyanis idén nem csak az Európai Unióban mindenhol esedékes EP-választásokat tartják idén (május 25-én), hanem a tartományi törvényhozás is megújul: a jelöltekre szeptember 14-én lehet majd voksolni.
Azért persze nem csak brandenburgi ötlet a tarifaemelés elhalasztása. Az SPD-s szakpolitikus, Ole Kreins úgy nyilatkozott, hogy a 2014-es emelést elhalaszthatják. A BVG ugyanis a tartománytól (Berlin főváros egyben egy önálló tartomány is) több forrást kap idén: 21,5 millió euróval, jövőre pedig még többel, 25 millió euróval növelik meg a közlekedési cég támogatását. Mások azonban hozzáteszik: a jegyárbevételek az emúlt évek során jelentősen emelkedtek: csak 2013-ban 34 millió euróval több, 603 millió euró folyt be a BVG-hez a jegyeket kiadó közlekedési szövetségtől. Az üzemeltetési költségek azonban szerencsére nem növekedtek ilyen mértékben, bár minden évben ez volt a fő indok a tarifaemelésre. Tavaly 113,2 millió eurót fizetett ki ilyen címen a BVG, három évvel korábban pedig évi 109 millió euróért tankoltak és vásároltak áramot.
Minimális mértékben emelkedett a közlekedési eszközök üzemeltetési költsége az elmúlt években Berlinben, azonban ennek ellenére szükségesnek látja a szolgáltató az áremelést. A politika nem
A két tartományt, mint megrendelőket képviselő közlekedési szövetség, a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg, a VBB viszont az idei üzleti tervében számolt tarifaemeléssel, ám a VBB felügyelőbizottsága tudomásul vette, hogy politikai vezetés nem szándékozik a jegyárak emelésével foglalkozni. A témában a következő rendes felügyelőbizottsági ülésen, májusban térnek vissza. Jelezték: legutóbb 2013 augusztusában 2,8 százalékkal nőttek a közlekedési tarifák – igaz, az áremelés előtt még szó volt a közlekedési szövetség széteséséről is.
A BVG első embere, Sigrid Evelyn Nikutta azonban nem látja ilyen egyszerűnek a helyzetet. Szerinte az idei évben is szükség van a tarifaemelésre, mert a menetdíjakból nem csak az energiát, a járművek üzemeltetését, hanem a személyzet bérét is fedezik. Ez utóbbi pedig éppolyan fontos szempont mint a viteldíjak emelése vagy éppen változatlanul hagyása.
A BVG üzleti terve szerint 2016-ra nullszaldós lenne, de ehhez szükség van a tarifaemelésre, amelyet főleg a brandenburgi választások miatt halasztanak el
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A BVG felügyelőbizottságának elnöke, egyben a pénzügyi szentáro Ulrich Nußbaum úgy véli: nem csak a Nikutta által felsorolt okok miatt, hanem azért is fontos a menetdíj-bevételek növelése, mert a BVG hosszú távú tervei szerint 2016-ra nullszaldós lehetne a hosszú éveken át tartó veszteséges gazdálkodás után. Ebben az ütemtervben pedig nem számoltak azzal, hogy megszakadna a konstans jegyáremelési folyamat. Mindazonáltal a BVG partner abban, hogy ne csak „ötletszerűen”, hanem egy előre meghatározott index szerint kerüljön sor az éves viteldíj-korrekcióra. Ezen index számításánál pedig szempont lenne a többi közlekedési vállalat áremelése mellett számos más gazdasági tényező is. Ez jellemzően évente egy három százalék körüli áremelést jelentene. Szakértők ugyan támogatják az ilyen jellegű, kiszámítható tarifaemelést, azonban egyelőre a politikában nem kapott még többséget ez az elképzelés.
Halász Péter