Több település is szeretne bekerülni Berlin környékén a C betűvel jelzett tarifaövezetbe – az ottlakók így olcsóbban utazhatnának a fővárosba. Akik pedig ezt használnák, azok javarészt már most is ingáznak Berlinbe, csak éppen drága pénzért.
A német fővárosban és térségében hosszú évtizedek óta több zónás díjszabási rendszer van érvényben. Az „A” zóna a Ringbahnon belüli terület; a „B” a Ringbahn és a városhatár közötti rész; a „C” pedig a várost körülvevő övezet, jellemzően a vasúti és az autópálya-körgyűrűn belülre eső rész – de tartozik többek között Potsdam, Brandenburg tartomány fővárosa is. A több zónás rendszer nem okozott gondot eddig sem, hiszen a vonaljegyek is legalább az AB vagy a BC zónákra érvényesek.
A Potsdamból Schönefeldre közlekedő regionális vonat Ferchben. A település nem része a C zónának, de a vasútállomás igen, így a vonatra érvényes a C zónás jegy is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A C zónán túli részre külön kiegészítő jegy kell, amely bár néhány eurós tétel, mégis komoly érvágást jelent a mindennap utazóknak. Emiatt szeretné két település, többek között Beelitz-Heilstätten és Ferch, egy picivel bentebb kerüljenek, nevesül a C zóna – oda, ahova egyébként járásuk, Potsdam-Mittelmark java része tartozik. Ferch esetében egyébként is pikáns a helyzet: a település egy részének vasútállomása (Lienewitz, illetve Schwielowsee) amúgy is a C zónába tartozik. Ha a teljes települést átsorolnák a berlini C zónába az itt élők olcsóbban ingázhatnának a főváros és a lakóhelye között. A dolgok kuszaságához még az is hozzátartozik, hogy például Ferch esetében a teljes település része a potsdami C zónának, ami viszont nem azonos és nem azonos kiterjedésű a berlini C zónával.
A közlekedési szövetség bevételkiesését a települések vállalnák – nyilatkozták az önkormányzatok. Az ötlet mellett szól, hogy terítéken van a tartományi és a szövetségi fővárosba vezető közlekedési kapcsolatok fejlesztése is, így mindenképpen megérné átsorolni a településeket a másik díjszabási zónába.
A közlekedési szövetség bevételkiesését a települések vállalnák – nyilatkozták az önkormányzatok. Az ötlet mellett szól, hogy terítéken van a tartományi és a szövetségi fővárosba vezető közlekedési kapcsolatok fejlesztése is, így mindenképpen megérné átsorolni a településeket a másik díjszabási zónába.
A zónabeli átsorolásról a végső döntést a VBB hozza majd meg, miután konzultált a két megrendelő tartomány, Berlin és Brandenburg illetékeseivel.
Halász Péter