2014. 02. 21.

Bécsi tervek 2014-re – és tovább

Búcsúzik a 67-es villamos, folytatódik délen a metróépítés, új járművek állnak forgalomba az osztrák fővárosban. A Wiener Linien ismertette a 2014-es évre tervezett projektjeit és röviden vázolták a további terveket is. Bécs továbbra is „bezzegváros” lesz?


A Wiener Linien a 2013-as év értékelése mellett a közelmúltban felvázolta a 2014-re tervezett komolyabb projekteket is. Érdemes ezek közül csemegézni, hiszen az osztrák fővárost sokszor szeretjük összehasonlítani Budapesttel. Pedig egyre inkább úgy tűnik, hogy nem azonos pályán játszunk. De nézzük, mire készülnek a sógorék!
2014 márciusától jelentősen lerövidül majd a jelenleg maratoni viszonylatnak számító 67-es villamos. A változtatásra az U1-es metró déli, oberlaai szakaszának építése miatt kerül sor. A megváltozó közlekedési hálózatról már beszéltük a RegionalBahn lapjain, így a részleteket illetően korábbi írásunkat ajánljuk. A tervek szerint az új metrószakasz 2017-re készül el és a Wiener Linien a részben felszínen, részben a föld alatt vezető vonal kapcsán azt ígéri a környéken élőknek, hogy 15 perc alatt a város szívében, a Stephansplatzon lehetnek.

A 67-esen közlekedő E2+c5 sorozatú kocsikból álló szerelvény indul az oberlaai végállomásról. Hamarosan búcsút inthetünk a villamosoknak Bécs déli részén

Ugyancsak megkezdődik az idei évben az U4-es metró felújítási programja, a NEU4. Idén nyáron az Ober St. Veit és Schönbrunn közötti szakaszon a támfalak újulnak meg, ezzel egyidejűleg pedig elkezdődik a Hütteldorfban és a Meindling Hauptstraße megállóban lévő biztosítóberendezési központok modernizálása is. A program 2020-ig tart majd és összesen 335 millió euróba kerül az egykori, több mint száz éve működő Stadtbahn-vonal felújítása. Ez egyébként nem az első nekirugaszkodás a város legforgalmasabb és leginkább zavarérzékeny metróvonalának „gatyába rázására”, 2009 nyarán a Hietzing és Hütteldorf közötti szakaszok elvégezték a sínek cseréjét és a Wien folyó feletti híd felújítását.


A NEU4 program keretében idén előbb Schönbrunn és Ober St. Veit között újul meg a metrópálya melletti támfal és két biztosítóberendezési központot is modernizálnak

Ha már Stadtbahn: folytatódik az U6-os vonal századforduló idejéből származó épületeinek műemléki felújítása is: java részüket a neves építész, Otto Wagner tervezte. 2014-ben az elkészült Josefstädter Straße után az Alser Straße megállóhely következik majd. az előző évekkel ellentétben nem terveznek teljes vágányzárat, a felújítás idején az U6-os metró járni fog és az utasokat sem tiltják ki az állomásról, cserében viszont 2015-ig elhúzódik majd az állomás felújítása. Ugyancsak 2014-es feladat a Thaliastraße megálló perontetőjének felújítása.

Az U6-os metróvonal állomásfelújításainak tervezett ütemezése
(grafika: APA / Wiener Linien)

A munkák folytatása során 2016 és 2018 között megújul majd a Währinger Straße és a Nussdorfer Straße állomás is. Emellett a modernnek tekintehető Michaelbeuern-AKH megállóban 2016-ra megújulnak a peronok és a látássérültek közlekedését segítő taktilis elemek is. A munkák során nem terveznek teljes vágányzárat és teljes állomás-lezárásokat, ám előfordulhat, hogy időről-időre csak egy irányból közelíthető majd meg az adott megállóhely az U6-os szerelvényeivel. 2018-ig mintegy 50 millió eurót költ majd el a Wiener Linien a felújítások során.
A kitekintésben még említésre kerül a Gumpendorfer Straße megálló felújítása, erre 2020-ig kerülhet majd sor. Az U6-osra igencsak ráfér a kozmetikai beavatkozás és a kapacitásbővítés: a műemlék állomások meglehetősen lelakott hatást keltenek, a csúcsidőben pedig a 3 perces követéstől való legkisebb eltérés esetén hamar tömegjelenetek alakulnak ki a vonalon. A „komfortérzet” szempontjából a bécsi közbeszédben az U6-os számít a legrosszabb metrónak.

Az U6-os vonal flottája öt új T1-es motorkocsival bővülhet idén

Az idei évben a fő hangsúly a járműpark megújítására kerül majd, erre összesen 140 millió eurót költenek: idén 60 új Mercedes-Benz Citaro 2-es busz áll forgalomba, de öt új T1-es sorozatú szerelvényt kap az U6-os vonal és további négy V/v sorozatú metrószerelvény is forgalomba áll majd. Ugyancsak 2014-ben érkezik majd hat szóló hibrid-Volvo, amelyek a 4A jelű járaton, a Karlsplatz és a Prater széle között állnak majd szolgálatba. De a villamosflotta is fiatalodik: 18 új ULF kerül a Wiener Linienhez 2014-ben. Végül azt se felejtsük el, hogy eredményt várunk az E1-es sorozatú villamosok sorsát megpecsételő tender tekintetében is, ahol a Siemens mellett a Bombardier is kérte a labdát.

Tizennyolc taggal bővül 2014-ben az ULF-flotta
(fotók: Halász Péter)

Az idei évben lezárul majd az erdbergi villamoskocsiszínben lévő múzeum felújítása is, a közlekedés iránt érdeklődőket megújuló tárlat várja majd, mely az ígéretek szerint az eddiginél szélesebb vertikumát mutatja be a városi közlekedésnek. A hírek szerint ez sajnos azzal is jár, hogy az eddig kiállított villamosok egy része nem lesz állandóan látható a múzeumban, ugyanis kell a hely az egyébb attrakcióknak is...
Idén folytatódik majd a Wasserleitungswiese metrókocsiszín bővítése is, de két villamosokat üzemeltető telephely is megszépül és korszerű berendezéseket kap majd.
Végezetük jelezték: 2014-ben mintegy harminc kisebb vágányzárra kerül majd sor a villamoshálózaton, az ezek során elvégzett felújításokra összesem 19 millió eurót költenek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.