A bécsi U1-es metró déli hosszabbításának építése miatt hamarosan egy újabb szakaszon szűnik meg a villamosforgalom az osztrák fővárosban. A 67-es villamos délkeleti végpontjától, az oberlaai Therme Wienhez vezető vágányoktól búcsúznak a piros szerelvények.
Bizonyára nem kevesen vannak azok, akiknek az első emléke a bécsi villamosokról az, amikor a Budapest felől a Westbahnhof felé tartó vonat bekanyarodott a Verbindugsbahnra és Oberlaanál a fürdő melletti magas szállodaépület mellett megpillantották a végállomási pihenőjüket töltő villamosszerelvényeket. Ez a kép azonban már a múlté és nem csak a zajvédőfal miatt. Március 1-jétől rövidített útvonalon, csak az Alaudagasséig járnak majd a 67-es villamos szerelvényei az osztrák fővárosban. Az oberlaai fürdőhöz, a Therme Wienhez vezető szakaszt felhagyják, hogy helyet adjanak az U1-es metró 2017-re elkészülő szakaszának. A villamosok helyet autóbuszok veszik majd át.
Az utastájékoztató hirdetmények már kint vannak a megállókban
A fürdőhöz vezető villamosvágányokat 1974. február 18-án vehette birtokba a közönség, ekkor készült el a Kärtner Ring, Oper végállomásról érkező, 167-esként jelzett vonal új szakasza a Per-Albin-Hansson-Siedlung Ost és a Kurzentrum Oberlaa között. A zárt vágányos, korszerű pályán akár 60 km/h-s sebességgel is közlekedhettek a vonatok.
1972 óta mehetnek tovább Rothneusiedlből a villamosok. A képen látható E2-es szerelvény a Reumannplatz felől érkezik a rothneusiedli megállóba. Még március 1-jéig járnak itt a villamosok
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
A most felhagyásra kerülő Alaudagasse–Oberlaa, Therme Wien közötti pálya másik új szakaszát Rothneusiedl és a Per-Albin-Hansson-Siedlung Ost között 1972. december 20-án adták át; míg a Rothneusiedlig vezető vágányokon már 1914 óta közlekednek villamosok. Mindkét helyen a mai napig megvan a hurokvágány is, ahol szükség esetén a villamosokat visszafordíthatták a belváros felé.
Végállomás a Therme Wien előtt. 1974 óta járnak ki ide a piros szerelvények. Még van néhány napja a megállónak...
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
A 67-es vonalon E2+c5 összeállítási magaspadlós villamosok és hosszú ULF-szerelvények szállítják az utasokat. A villamos mellett láthatók a március 1-jétől használatos buszmegálló-táblák
A pálya viszonylag jó állapotú, bár az utóbbi években csak a legszükségesebb mértékben költött rá a Wiener Linien, hiszen a metróépítés miatt tudott volt, hogy felhagyják ezt a szakaszt. A vágányok állapotát számos budapesti villamosvonal megirigyelhetné, pedig a bécsi kocsik manapság már csak 20-25 km/h-val járhatnak erre. Alighanem ez amolyan „leszoktatás” lehet...
Egy E2+c5 összeállítású vonat indul az oberlaai végállomásról a Reumannplatz és tovább, az Otto-Probst-Platz felé
Március 1-jéig járnak itt a villamosok még
A villamosvágányok és a nagyvasút közötti parkolót már lezárták, bontják az aszfaltot. 2017-re itt már egy metróvégállomás nő majd ki a földből
(a másképp nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
(a másképp nem jelzett képeket Halász Péter készítette)
Az Alaudagassénál viszont eredetileg nem épült vágány, ide a metróépítés keretében helyezték át a végállomást és építették ki a villamospótló 67E és a 17A busz, valamint a Reumannplatz felől érkező 67-es villamos közötti átszállási kapcsolatot biztosító csomópontot. A március 1-jétől érvényes új közlekedési hálózatról korábban már írtunk részletesen a RegionalBahn lapjain: a villamos kimaradó szakaszát közvetlenül a 67E jelű pótlóbusz szolgálja ki; az oberlaai térség közvetlen metrókapcsolatát pedig a 68B jelű busz biztosítja.
Halász Péter