Összesen hét használt villamost vásárolna az SZKT Németországból. A szegediek hét darab potsdami KT4Dm-re vetettek szemet, ám egyelőre kétséges, hogy lesz-e üzlet az ötletből.
Hét darab KT4Dm villamost vásárolna az SZKT Potsdamból – áll a hétfőn a város közgyűlése elé Gyimesi László által beterjesztett indítványban. A fideszes városatya javaslata szerint a német International Consulting Handling GbR lenne a partner, akik a villamosokat egyenként 230 ezer euróért adnák át. A járművek közül három darab 2002 és 2005; négy pedig 2010-2012 között kapott komolyabb javítást.
A 124-es pályaszámú az egyik leendő szegedi villamos. 2008. szeptember 22-én egy másik társával a potsdami főpályaudvar előtt pihent meg a 93-as vonalon
A 203-as pályaszámú kocsi 2005-ig Potsdamban 201-es pályaszámon közlekedett, ekkor került Szegedre
A városatya szerint a 2-es vonalra vásárolt kilenc PESA villamos közül egy-két kocsi szinte mindig üzemképtelen, így komolyan csúcsra van járatva a járműpark, tartalék nincs a rendszerben. Az előterjesztés szerint a jelenlegi forgalmi igény az 1-es vonal esetében egy KT4-es;a 2-es esetében 9 PESA és 1 KT4-es; a 3 és a 3F esetén 7 darab KT4-es, a 4-es esetén pedig hat T6A2+B6A2 szerelvény és egy szóló KT4-es.
Az előterjesztés szerint a villamosok Potsdamban feleslegessé váltak a Variobahnok forgalomba állításával. A villamosok beszerzéséhez a vételáron kívül a szállítás árát és a hazai forgalomba állítás mintegy 10-20 millió forintos költségeit is hozzá kell számolni. A forrást hitelből biztosítaná az SZKT, az elképzelések szerint ez a Gránit Bank lenne. A megállapodásra a városi közgyűlés támogatása esetén kerülhet sor, amelyről a február 14-i ülésen döntenek majd.
Egy másik leendő szegedi, a 146-os érkezik a Hauptbahnhofhoz, még a potsdami ViP színeiben 2008. szeptember 22-én
A 204-es szegedi KT4-est 2005 májusában vette állományba az SZKT. A villamos Potsdamban ugyancsak a 204-es pályaszámot viselte
A potsdamiak a 123, a 124, a 141, a 142, a 146, a 147 és a 162 pályaszámú kocsikat kínálják eladásra. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a Variobahnok kerékproblémái miatt nemrégiben le kellett állítani az új villamosokat és azokat a leállított, majd reaktívált Tátrákkal pótolták, amelyek között az eladásra kínált szerelvények egy része is ott volt: a Variobahn-pótlók a 123-as, a 124-es, a 141-es, a 144-es, a 159-es és a 161-es pályaszámú kocsik voltak. Mievl még mindig nem született megbízható megoldás a kopási gondokra, nem minden Variobahn mehet ki az utcára Potsdamban és emiatt szükség van a KT4-esek üzemeltetésére. Így könnyen lehet, hogy az üzletből most és ebben a formában semmi sem lesz a németországi járműhiány miatt. Emlékezetes: a Combino villamosok leállítása idején, a 2000-es évek közepén a már megvásárolt szegedi KT4-esek egy részét a potsdami ViP visszakérte, így még lerakás előtt visszafordult a járművek egy része Szeged-Rókusról Potsdamba.
A potsdami Variobahnok problémái miatt lehet, hogy kútba esik a szegedi üzlet
A PESÁ-k üzemkészsége nem a legjobb, a használt, magaspadlós villamosok vásárlása enyhíthet a feszített járműkiadáson
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Busztender és e-jegy is jöhetA szegedi közgyűlés előtt fekvő másik indítvány szerint kiírnák a pályázatot a városi buszhálózat üzemeltetésére és az elektronikus jegyrendszer bevezetésére és működtetésére. Az előterjesztéshez mellékelt pályázati dokumentáció szerint buszhálózatot három részben pályáztatnák meg és a nyertes(ek) nyolc évig szolgáltathatnának, majd további két évre meghosszabbíthatnák a megállapodást a felek. A három vonalcsoportot a Mars téri (7F, 13A, 36, 60, 60Y, 64, 70, 73, 73Y, 75, 77, 78, 78A, 79, 79H), a Bartók Béla téri (71, 72, 74, 74A, 76) és a Tarján városrészi (11, 13, 20, 20A, 21, 84, 84A, 90, 90F, 90H) járatok alkotják. A nyertesek e vonalakon 2015. január 1-jén vehetnék fel a forgalmat, ám a megrendelő ezt az időpontot eltolhatja hat hónappal, ha szükséges, erről 2014. november 1-jéig kell tájékoztatni az új üzemeltetőt. Az új üzemeltetőnek a buszközlekedés lebonyolítása mellett síkosságmentesítési, hóeltakarítási, valamint jegy- és bérletellenőrzési tevékenységet is el kellene látnia.Új Mercedes-Benz Connecto a Tisza Volán színeiben. A társaság látja el a buszközlekedés feladatait Szegeden jelenleg. A cég eséllyel pályázhat a 8+2 éves üzemeltetésre isA nyertesnek javaslatot kell kidolgozni az elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetésére és működtetésére is. A járműveken már olyan jegykezelőket kell elhelyezni, amik alkalmasak az elektronikus jegyek és bérletek kezelésére is, jelzik az utazás megkezdésének és folytatásának szabályos mivoltát, az illetéktelen használatot és folyamatosan, online kapcsolaton át képesek adatot szolgáltatni a járművek kihasználtságáról, helyzetéről.A legöregebb jármű 18 éves lehet a helyi buszflottában – a HCT-511-es rendszámú, gázüzemű Ikarus 260.30M még egy pár évig maradhatna a városban, ha a Tisza Volán nyer, hiszen 1999-es évjáratú a kocsi
(fotók: Halász Péter)A járműparkkal kapcsolatosan előírás, hogy a szolgáltatás megkezdésekor a járműpark legalább 35%-ának klímával kell rendelkeznie és legfeljebb átlagosan 8 évesek lehetnek a buszok – a szolgáltatási időszak alatt pedig a legörebb busz 18, a járműpark átlagos életkora pedig 12 év lehet.
Halász Péter