2014. 02. 24.

S21: hónapokat vagy éveket késik?

Ha valaki az S21-ről beszél Németországban, sokan nagyon csúnyán néznek rá. A rövidítés önmagában nem szerzett jó hírnevet a stuttgarti fejpályaudvar átépítése és az azt övező botrányok miatt, de most a „másik olvasat”, a berlini új S-Bahn-vonal építése is csúszik. Ami történetesen az S21-es viszonylatjelzést viseli majd.


Váratlannak tűnő okok miatt csúszik a berlini új S-Bahn-vonal, az egyelőre az északi Ringbahntól a Hauptbahnhofhoz vezető S21-es vonalának építése. A hírek szerint ugyanis a Hauptbahnhof építésekor elkövetett hibák miatt le kell állni az építkezéssel. Emlékezetes: az akkori DB-vezérigazgató, Hartmud Mehdorn sürgetésére „kissé” összecsapottan épült meg az új főpályaudvar, ami nem sokkal a németországi, 2006-os labdarúgó világbajnokság előtt nyitotta meg kapuit a közönség előtt. A Hauptbahnhof eredeti tervei szerint megépült volna az S-Bahn-vonal is, ám az idő rövidségére való tekintettel végül mégiscsak néhány előkészített darab valósult csak meg, megkönnyítendő a majdani építkezést. Ám 2006-ra nem minden tervezett előmunka valósult meg.

A Wedding felől érkező, előkészített alagút szája a Google Street View képén

A másik előkészített bújtatás a Westhafen felől nézve
(forrás: Wikipedia)

Az eredeti tervek szerint az új főpályaudvarhoz vezető S-Bahn-alagút nagyja és az U5-ös metró hosszabbítása is elkészült volna az Alexanderplatz és a Hauptbahnhof között. Utóbbi többé-kevésbé megvalósult és a pályaudvar átadása után három évvel, 2009-ben meg is nyílt a „játékmetró” a Brandenburger Tor felé. Igaz, előbb a metrót sem akarta megépíteni a város, ám a Bundestag, a szövetségi gyűlés figyelmeztetése után csak beindult a gépezet – ha nem tették volna, akkor százmillió eurós nagyságrendű szövetségi támogatást kellett volna visszaadnia a fővárosnak. Az S-Bahn-t viszont sikerült „elfelejtetni”, így maradhattak a terveken a szerkezetkész, előkészített építmények. Az építkezést végül olyan tessék-lássék tempóban 2011-ben az akkori közlekedési szenátor, Ingeborg Junge-Reyer sürgetésére csak megkezdték, ám számos akadály miatt csak nagyon lassan haladtak és haladnak a munkák a mai napig. Többek között az előre elkészített építmények átalakítása vagy bontása és újraépítése is hátráltatja az építkezést.

A tervezett teljes S21-es térképe. Az első ütemben csak a Hauptbahnhofig épülne meg a pálya
(forrás: Wikipedia)

A tervek szerint 2017-re kellett volna elkészülnie az S21-es első szakaszának. A DB AG egyelőre úgy véli, hogy mindössze néhány hónapos csúszásról lehet szó, de szakértőkre hivatkozva az utasok érdekeit védő civil szervezet, az IGEB jelezte: legkorábban csak 2019-re készül majd el a szárnyvonal. Ezt a csúszást a civil szervezet viszont arra szeretné kihasználni, hogy elérje: Moabit városrész kapjon egy új gyorsvasúti megállót. A Perlenberger Brücke nevű megállóhely kialakítása pont elegendő a csúszás, ráadásul így újabb utasokat érne el a kötött pályás tömegközelekedés az S-Bahn formájában. Különös tekintettel arra, hogy a közelben épül egy új lakóterület létesül a közeljövőben. Azonban az állomásépítés nem lenne egyszer: négy peront kellene elhelyezni az Y formába szétágazó vonal vágányai mellett, közvetlenül a Ringbahn vágányai alatt átvezető hídszerkezet mellett . Ráadásul ezeket a peronokat valahogy össze is kellene kötni. Szakemberek szerint ez az új megálló 35 millió euróval dobná meg az összköltséget, ám ezt a városnak kellene vállalnia. Az IGEB azt mondja: a térségben zajló beruházások és a lakók kényelme érdekében fontos beruházás lenne az új megálló megépítése, különös tekintettel arra, hogy a térség tömegközlekedési ellátottsága meglehetősen rossz, csak néhány buszjárat biztosítja a forgalmat.

2015-re lesz villamos
Az eredetileg 2006-ra tervezett villamosvasúti beruházás várhatóan csak 2015-re készül majd el. Ez azonban még mindig nem biztos, a szakemberek attól tartanak, hogy itt is csúszhat a kivitelezés. A pálya egyébként már készen van a majdani végállomáson, jelenleg a középső szakasz építése zajlik az Invalidenstraßén a pályaudvar és a Chaussestraße között. A munkák miatt azonban az eredetileg a Schwatzkopffstraßéhoz járó villamosok, az M6-os és az M8-as rövidítve közlekedik – a jövőben az M10-essel együtt a Hauptbahnhofhoz járnak majd.
A vágányok a leendő végállomáson készen vannak, de a villamos csak 2015-ben jön
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.