Tavaly decemberben már kiveséztük Ausztria főbb menetrendi változásait, ám egy érdekességet meghagytunk a mai képriport témájának: a 901-es menetrendi mezőben megjelent egy új, 100/101 vonatszámon futó vonatpár, ráadásul a német nyelvterületen egyre ritkábbnak számító klasszikus gyorsvonatként, D-Zug megjelöléssel. Az új jövevény nagyra törő álmokat valósít meg, és a vonatok között ritkaságként fél nappal gyorsabb korábbi önmagánál.
Az ÖBB idei menetrendjének 901-es, azaz Bécs–Břeclav menetrendi mezőjét tanulmányozva szembetűnő újdonság egy 100/101 vonatszámon futó gyorsvonatpár, mely ráadásul a kiveszőfélben lévő sima gyorsvonat, azaz D-Zug kategóriába tartozik. Egyéb paramétereiből hamar kiderül, miről is lehet szó: csak hálókocsik, közlekedik szerdán, csütörtökön és szombaton – kapásból Oroszországra gyanakszunk, és a lábjegyzetben szereplő Moszkva úticél ebben gyorsan meg is erősít. A vonatot szemügyre véve viszont újabb kérdéseink támadhatnak: ugyan miért éri meg az orosz vasútnak két hálókocsit külön vonatként megrendelni? Az ő méreteikhez képest a cseh-osztrák viszonylatban önállóan közlekedtetett két hálókocsi költségei még kerekítési hibának sem elég nagyok, de vajon mi indokolta a szakítást a Bécs–Varsó viszonylatú Chopin Euronight-al, melyben a moszkvai kocsik hagyományosan helyet kaptak?
Penzing állomáson rója az utolsó métereket a Moszkvából érkezett hálókocsipáros
A kérdésre a válasz a menetrendben keresendő. Az alábbiakban látható, hogy a 100/101-es vonatpár komolyabb várakozás nélkül szinte folyamatosan úton van, ami komoly előrelépés a Chopin EuroNight vonattal továbbított közvetlen kocsik menetrendjéhez képest. A probléma abban állt, hogy a Chopin reggel 8 óra körül érkezik Varsóba, ám a kocsik továbbítására alkalmas vonat Varsóból Moszkvába csak délután, 16 óra körül indul (10-es vonatszámon). Visszafelé hasonló dilemma áll fenn: Moszkva–Varsó útvonalon szóba jöhető 9-es számú vonat reggel érkezik Varsóba, míg Chopin csak este indul tovább.
Az orosz vasút, az RŽD ezért decemberben más megoldáshoz folyamodott: a prágai és bécsi közvetlen kocsikból hetente háromszor közlekedő önálló vonatpárt szervezett, mely Moszkvától a fehérorosz-lengyel határállomásig (Brest) 21/22, onnan a cseh-lengyel határállomásig (Bohumin) pedig 404/405 vonatszámon közlekedik. A hetente háromszor közlekedő vonatot Bohuminban osztják meg, illetve egyesítik Bécs és Prága felé; a hálókocsik a cseh hálózaton belföldi vonatokkal egyesítve kerülnek továbbításra, a bécs stokk viszont az osztrák hálózaton 100/101 vonatszámon, sima gyorsvonatként kel önálló életre. A RŽD így valószínűleg jelentős többletköltséggel ugyan a lengyel és osztrák szakasz „magánzó” közlekedtetése miatt, de fél nappal gyorsabb eljutást biztosít az orosz fővárosból a Prágába és Bécsbe.
Az orosz vasút, az RŽD ezért decemberben más megoldáshoz folyamodott: a prágai és bécsi közvetlen kocsikból hetente háromszor közlekedő önálló vonatpárt szervezett, mely Moszkvától a fehérorosz-lengyel határállomásig (Brest) 21/22, onnan a cseh-lengyel határállomásig (Bohumin) pedig 404/405 vonatszámon közlekedik. A hetente háromszor közlekedő vonatot Bohuminban osztják meg, illetve egyesítik Bécs és Prága felé; a hálókocsik a cseh hálózaton belföldi vonatokkal egyesítve kerülnek továbbításra, a bécs stokk viszont az osztrák hálózaton 100/101 vonatszámon, sima gyorsvonatként kel önálló életre. A RŽD így valószínűleg jelentős többletköltséggel ugyan a lengyel és osztrák szakasz „magánzó” közlekedtetése miatt, de fél nappal gyorsabb eljutást biztosít az orosz fővárosból a Prágába és Bécsbe.
A Bécs–Moszkva viszonylatú 100/101, 404/405, illetve az orosz befolyási övezetben 21/22 vonatszámokon futó vonatpár menetrendjei. Ránézésre hosszú, ám még így is fél nappal kedvezőbb, mint Varsóban várni a következő alkalmas vonatra
A gyengébbek kedvéért latin betűvel is kiírták a viszonylatot a kocsira
A zagyva számsorok kedvelőinek: a modern orosz hálókocsikat a nyugat-európai bevetéshez szükséges minden földi jóval (pl. vészfékáthidaló, mágneses sínfék, nyomásállóság, és a többi) felszerelték
A 101-es vonatszámon érkezett kurta szerelvényt húzzák a Westbahnhof tárolójára érkezés után
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Akcióban a moszkvai gyors: a D 100-as vonatszámon közlekedő járat indulásra készen áll Wien Simmering állomáson
(fotó: Pap Péter)
(fotó: Pap Péter)
Fedélzeti szolgáltatás: az ÖBB jegyvizsgálóinak is jár egy baráti teameghívás a hálókocsi személyzetének részéről
(fotó: Pap Péter)
(fotó: Pap Péter)
Kicsit mélyebbre ásva a történetben úgy tűnik, hogy az orosz vasút máshol is igyekszik kezébe venni az irányítást – nagy valószínűséggel a nyugat-európai vasutak hagyományos éjszakai vonatokhoz való langyos hozzáállása miatt is. A bécsi közvetlen kocsikhoz hasonló probléma állt fenn korábban a Moszkva–Párizs stokk esetében is, mely reggeltől estig üdül Berlin-Lichtenberg állomáson két éjszakai vonat között. Az aktuális menetrendben a hetente kétszer közlekedő, Moszka–Párizs viszonylatú 23/24 vonatpár már önálló vonatként közlekedik a német és francia szakaszon is, azaz már nem a Berlin–Párizs CityNightLine vonatpárral kerül továbbításra. Kicsit hasonló ez a helyzet a Dacia-expressz körül 2011-ben lezajlott polémiához: a MÁV-START és az ÖBB nem voltak érdekeltek a Dacia közlekedtetésében Budapest és Bécs között, így azt végül a román vasúttársaság saját szakállára végzi, míg a magyar és osztrák vasút csak a vontatásszolgáltatást biztosítja. Ami az újdonsült orosz „minivonatok” esetében érdekes, az a viszonylag jelentős önállóan megtett távolság – ami az orosz állami vasútnál kerekítési hibának sem elég drága, az nálunk érdekes színfolt.
Moszka–Párizs, immár saját lábon: az egész nappalos berlini várakozás megspórolásával reggel helyett már előző este Párizsba érnek az RZD utasai
Magyarics Zoltán