A Hamburg és Köln között közlekedő magán-gyorsvonat, a HKX ritkította a járatait. Az ok: igazodnak az utasok igényehez.
Úgy tűnik, nem kizárólag sikersztori a Hamburg és Köln között a DB Fernverkehrrel versengő HKX működése. A 2012 nyarán indult szolgáltató bejelentette: 2014. március 4-étől csökkenti vonatainak számát. Ekkortól fogva péntekenként és szombaton három; hétfőn, csütörtökön és vasárnap kettő; kedden és szerdán napi egy pár vonatot indítanak majd. A jelenlegi menetrend szerint hétfőtől szombatig három; vasárnap pedig két pár vonat közlekedik Köln és Hamburg között az HKX gondozásában.
A NOB-tól bérelt egykori DR-es gyorsvonati kocsiból álló szerelvény a HKX színeiben
A cég szóvivője, Renate Bader úgy indokolta a lépést, hogy a menetrendet az utasok igényeihez szabják. Hozzátette azt is, hogy hétközben nem változik az ülőhely-kínálat, hétvégén viszont hosszabb vonatokat indítanak majd.
A 2012 nyara óta működő társaság sok gonddal küzd: eredetileg úgy tervezték, hogy az ÖBB-től vásárolt 4010-es motorvonatok betétkocsijait újíttatják fel Lengyelországban és ezekkel próbálnak meg versenyezni a DB-vel. Ez nem jött össze, a járművek felújítása és hatósági engedélyei is csúsznak és nagyon úgy tűnik, hogy hosszabb távon sem találkozhatunk saját HKX-es kocsikkal. Az üzemhez különböző szolgáltatóktól bérli a társaság a vasúti kocsikat: közöttük van a Netinera-csoporthoz tartozó Länderbahn, az MRCE és több magánszemély is, akik nosztalgiajárműveiket, az 1970-es évekből származó, igen kényelmes DB-s kocsikat adtak kölcsön a társaságnak. Emellett a nagyobb forgalmú időszakban a Nord-Ostsee Bahntól bérelt „married-pair” kocsikból álló szerelvényt, közlekedtetnek, de előfordul, hogy villamos motorvonat jut a járatokra vagy éppen a NOB tartalékaihoz tartozó, ex-DR gyorsvonati kocsikból álló szerelvény is jutott a viszonylatra.
A legtöbb személykocsit a HKX a Netinera-csoporthoz tartozó Länderbahntól bérli
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter