Közös tendert írt ki járműbeszerzésre a düsseldorfi Rheinbahn és a kölni KVB. A két városi közlekedési társaság a magaspadlós járműflottáját újítja meg. A megrendelés az új HF6-os sorozatú motorkocsikra vonatkozik. Jön a generációváltás?
2013 őszén írtunk arról, hogy terítéken van a düsseldorfi Rheinbahnnál a most futó, a Stadtbahn-vonalakon futó DÜWAG GT8SU típusú kocsik cseréje. Meglepetésre nem csak a Rheinbahn, hanem a kölni KVB is rendelne a HF6-os „munkacímen” futó kocsikból és a két cég közös tenderfelhívást tett közzé, amiből számos érdekes részlet derül ki.
A Rheinbahn és a KVB közös tenderének összefogója, a düsseldorfi társaság. A kiírás szerint 66 magaspadlós villamos rendelnének, további 12 kocsira pedig opciót jelentettek be. A járműveknek meg kell felelni a városi vasutak előírásait tartalmazó BOStrab és a nagyvasúti forgalom előírásait tartalmazó EBO-nak is, így Düsseldorf és Köln városi területein, valamint a városikörnyéki vasutakon is szolgálatnak majd. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Köln és Bonn közötti, 16-os és 18-as számmal jelzett Stadtbahn-viszonylatokon is megjelenhetnek a vonatok, hiszen ezt a vonalat Köln-Bonner Eisenbahnen üzemelteti a nagyvasúti szabályok szerint.
A HF6-os véglegesnek szánt látványterve. Valami ilyesmi lesz majd az új Stadtbahn-motorkocsi Düsseldorfban és Kölnben is
(grafika: Rheinbahn)
(grafika: Rheinbahn)
A járművek a pályázati felhívásban megfogalmazott feltételek szerint Düsseldorf számára kétirányú, Köln számára egyirányú kivitelben épülnek majd és 1-4 motorkocsi közös üzemét kell biztosítani egy vonaton belül. A járművek lényegében azonosak lesznek majd, a különbség csak annyi, hogy a KVB motorkocsijain csak egy vezetőállás lesz majd.
Egy K5100-as sorozatú kocsikból csatolt vonat a kölni 3-as vonalon, a Neumarkt földalatti megállójában
Az előírások szerint a kocsiknak 28 méter hosszúnak és 2,65 méter szélesnek kell lenniük, a padlómagasság a sínkorona felett 950 mm, illetve 1000 mm kell legyen. A felsővezetékes üzemű járműveknek 600 V-os és 750 V-os, egyenáramú felsővezetékről kell üzemelnie majd. A legkisebb járható ívsugár 22 méter, a legnagyobb bejárható emelkedő pedig 6% lehet. A motorkocsik legnagyobb sebességét 80 km/h-ban határozták meg. A villamosoknak meg kell felelni az EBO és a BOStrab előírásai mellett a VDV, a VDE ajánlásainak, valamint a német és az európai szabványoknak.
B80-as Stadtbahn-kocsi a Rheinbahn színeiben, Krefeldben. A magaspadlós járművek a városközi, elővárosi és metró-jellegű forgalomban is részt vesznek a Rajna-Ruhr-vidéken
Mindezek mellett pedig érdekes kitétel az, hogy az új vonatoknak mechanikusan és elektromosan is kapcsolhatóknak kell lennie a kölni K5000-es motorkocsikkal, illetve a mindkét szolgáltatónál működő B80-as Stadtbahn-kocsikkal.
B80-as Stadtbahn-kocsi Kölnben, a Neumarkton. A HF6-osoknak mechnaikusan és elektromosan is kapcsolhatónak kell lennie ezekkel és a fentebb már látott K5000-esekkel
A szállításra vonatkozóan kikötötték: a prototípusokat 2017-ben tervezik forgalomba állítani, a beüzemelt sorozatjárműveket két hetes ritmusban kell majd átadni a később rögzítendő ütemterv szerint. A 66 jármű közül 46 Düsseldorfba, 20 pedig Kölnbe kerül majd.
A 46 düsseldorfi HF6-os leváltja a még szolgáló DÜWAG GT8SU-kat is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A majdani szállítónak viszonylag komoly referenciát kell felmutatnia: rendelkeznie kell a BOStrab szerint engedélyezett magas- vagy alacsonypadlós villamoskocsira vonatkozó igazolással, de ugyancsak megkövetelik az EBO szerint engedélyeztetett járművekre vonatkozó referenciát. Ezen felül fel kell tudni mutatni 15 magaspadlós Stadtbahn- vagy metrókocsi gyártását és engedélyeztetését a 2009 és 2014 közötti időszakban.
Az ajánlatokat 2014. március 18-án 11:00-ig várják.
Halász Péter