Korszerűsíti a MÁV-START az utastájékoztató rendszereket több állomáson, többek között a Keletiben és a Nyugatiban is – adtuk hírül a minap. Előbbi helyen megújul a vizuális tájékoztató rendszer mellett a hangos is – ami pedig azt is jelenti, hogy nem a megszokott hangokkal találkozhatunk majd a forgalmas csomóponton.
Megújul a vizuális és a hangos utastájékoztató rendszer a Keleti pályaudvaron a közeljövőben. Ahogy arról már hírt adtunk, egy több állomást is érintő projekt keretében cserélik le a berendezéseket a Keletiben. A RegionalBahn megkeresésére a MÁV Kommunikációs Igazgatósága közölte: a fejpályaudvaron a vágányok végénél lévő lapozós táblák cseréjére kerül majd sor, itt korszerű TFT-monitorok jelzik majd a vonatok indulását. Ezek mellett több új, 107 és 140 centiméteres, valós idejű információkat közlő monitort is elhelyeznek az állomáson, valamint kisebb, valós idejű, „havária” információkat megjelenítő képernyőket is kihelyeznek majd. Hogy hova, az a későbbiekben dől majd el. A mai rendszerből így egyetlen elem marad meg: a hetedik és a nyolcadik vágány közötti, 2008 végén felszerelt összesítő tábla továbbra is az utasok rendelkezésére áll majd.
Az erősen igénybe vett lapozós Solari-kijelzők eltűnnek a vágányok végéről
Az viszont egyelőre szinte biztos, hogy – úttörő módon – az M4-es metróban vagy bárhol, a városi tömegközlekedés által használt pályaudvar-közeli megállókban egyelőre nem kaphatunk információt a vonatok közlekedéséről, bár a MÁV, a BKK és a BKV érintett szakterületei folyamatos kapcsolatban vannak egymással.
A 2008-ban felszerelt központi kijelző megmarad a Keleti csarnokában
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A legfontosabb változás azonban talán nem is ez, hanem a hangosbemondó rendszert érintő fejlesztés lesz majd. Az új rendszer fejlett technikával, programmal és módszerrel állítja elő a megfelelő hanganyag-adatbázist, amely főként azért is lesz hatékonyabb, mert egy évközi menetrendi változás esetén is – például egy ideiglenes menetrendi változás vagy vágányzár miatt – azonnal követhető a változás, az adatbázis szinte azonnal módosítható.
Az utastájékoztatás új hangja a jelenlegi állás szerint nem lesz egy emberhez köthető: a fejlesztők egy beszédszintetizátorra alapoznak majd. Ez a rendszer majd női hangon közli az információkat az utasokkal, így szinte biztos, hogy búcsúzhatunk majd Szalóczy Pál megszokott hangjától. A MÁV álláspontja szerint nem „az a lényeg, hogy kinek a hangja lesz, sőt sokkal inkább az a lényegesen fontos, hogy a hang általi tájékoztató bármilyen állomási környezetben megfelelő minőségben és jól érthetően hallható legyen, természetesen a helyesírási és beszédtechnikai előírásoknak is megfelelően.”
Hangok, amiktől búcsúzhatunk? A bemondások hamarosan női hangon beszélő beszédszintetizátorból jönnek. A megoldás korszerű, de az utasoknak egy darabka hagyomány tűnik el hamarosan a Keletiből
Nem csak a Keletiben, hanem a Nyugati pályaudvaron is megújulnak az utastájékoztató táblák. A tervek szerint a meglévő vezérlő berendezés továbbfejlesztésével, annak bővítésével a márványcsarnokban három, az üvegcsarnokban további egy 107 centis TFT-kijelző tájékoztatja majd az utasokat.
Említettük a „havária-kijelzőket” is. Ezek működéséről megtudtuk: a fontos információk lényegben automatikusan kerülnek majd ki ezekre a táblákra, de természetesen a helyi kezelőszemélyzetnek is lehetősége lesz ezeken a táblákon át tájékoztatni az utasokat.
Az is ismert lehet a MÁV-START honlapját látogató netezőknek, hogy a közeljővőben megújul a MÁV-START honlapja, ennek kapcsán szavazást is indított a vasúttársaság a weblapján. Kérdésünkre válaszul közölték: tervezik a hivatalos mobiltelefonos alkalmazást, sőt jelenleg már zajlik ennek fejlesztése. Emellett pedig a közösségi médiafelületek kapcsán is terveznek előrelépéseket, erről azonban később lehet majd konkrétumokat tudni – azt viszont elismerték: ezeknek a felületeknek óriási szerepe van az utasok és a partnerek tájékoztatásában.
Mindezek fényében tehát egyértelműnek tűnik: a MÁV-START-nál és a MÁV-csoportnál is szeretnének előrelépni az utastájékoztatás tekintetében, szeretnék korszerűsíteni az információszolgáltatást és ennek érdekében lassan, de reméljük, hogy biztosan fejlődésnek indult ez a terület is.
A MÁV-START lépése üdvözlendő, miszerint korszerűsíti a hangosítást is a Keleti pályaudvaron. Azonban e lépésnek komoly veszélyei vannak a vasúttársaság hírneve tekintetében: gondoljunk csak arra, hogy a Wiener Linien bizony kapott hideget-meleget, amikor Franz Kaida hangja helyett Angela Schneider hangját választották – a helyzetet pedig meglehetősen cinikusan sikerült kezelniük. Ráadásul az utasokat a szavazáskor, amivel erősíti igazát a bécsi társaság, hogy az utasok választották az új hangot, átvágták a válaszadókat: a minták ugyanis közel sem olyan rosszul vágott, darabos és nehezen érthető szövegek voltak, mint amiket nap mint nap hallhatnak a közlekedési eszközök fedélzetén.De Budapesten is volt hasonló történet: emlékezzünk csak arra, hogy a BKV lecserélte Szalóczy Pál hangját a metrókon a Tarcsa Zsuzsa által felmondott hangokra. A „népharag” azonban – legalábbis jelenleg az M2-es vonal esetében – elsöpörte a női hangot és az Alstom-metrókon már ismét a rádióbemondó hangját hallhatjuk.E sorok szerzőjének szubjektív véleménye egyébként az, hogy a zajos, nyüzsgő forgalomba nem való a női hangosbemondás: nehezen érthető, a tömegből, az zajból kevésbé tűnik ki. Tehát nem biztos, hogy jó választás a női hangosbemondás. Mindazonáltal bízunk benne, hogy a MÁV-START tanul a többi társaság tapasztalataiból a női hangok tekintetében. Bár felmerül az is: vajon Szalóczy Pál hangjából nem lehetett volna beszédszintetizátort építeni? Véleményünk szerint nagyon egyszerűen ment volna, csak akarni kellett volna, akarni kellene. Talán ezzel nem törölné el a hagyományokat a MÁV-START. Még időben vagyunk, még meg lehet tenni ezt a lépést. Vajon lesz olyan bátor a MÁV-START, hogy meg is teszi?
Halász Péter