2014. 02. 14.

Újra akcióban a gyógykezelt Talentek

A MÁV-START Talent motorvonatai jó ideje „döglődnek” a hajtómű problémái miatt. Most úgy néz ki, lesz megoldás: a karbantartó cég a kicseréli a hibás alkatrészeket. Igaz, a hírek szerint ezt egyelőre saját kockázatára teszi, ugyanis az üzemeltető és a karbantartó jogászai még mindig nem jutottak egyezségre.



Jó ideje lehet hallani arról, hogy akár a teljes, rendkívül impozáns méretű, tíz darabos magyar Talent-flotta tartósan is megállhat, ugyanis komoly gondok vannak a járművek hajtóműveivel. Az üzemeltető MÁV-START természetesen szeretné üzemben tudni a már korábban is problémás járműveket, és úgy gondolja: a karbantartást korábban elnyerő Stadler Railnek a karbantartási szerződés részeként ez a csere is feladata lenne. A svájci cégcsoport viszont nem így látja - úgy gondolják, hogy a Talentek vállalt karbantartásának ez a művelet nem része, hiszen ez konstrukciós probléma és a gyártó által tervezettnél karbantartási ciklusrend szerint csak később lenne esedékes.
A Talenteket komoly számban üzemben tartó ÖBB egyébként már korábban szembesült a hajtóművek gondjaival, és megelőző jelleggel megoldották a gondokat, a gyártó Bombardierrel közösen.

Győrbe tartó Talent indul Mosonmagyaróvárról 2014. január 28-án; január utolsó napjaiban már a mélyponthoz képest sokkal több Talenttel találkozhatott az utazó a hegyeshalmi fővonalon
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az ÖBB már megoldotta a problémát, a MÁV-START még nem. Képünk 2009 őszén készült, amikor a magyar motorvonatok nem mehettek ki Ausztriába, emiatt hegyeshalmi átszállással közlekedtek a Győr és Bécs közötti Euregio-vonatok
(fotó: Halász Péter)

Ennek ellenére (vagy éppen ezért?) a helvétek úgy döntöttek: saját szakállukra megkezdték a hajtóművek kicserélését, hogy biztosítsák a Győr és Bruck an der Leitha (nagyon ritkán Bécs) közötti regionális forgalomban nélkülözhetetlen, két áramnemű motorvonatok üzemét. A RegionalBahn információi szerint a flotta felén, azaz öt motorvonaton már el is készült ez a munka és 2014 közepéig befejeződhet a vitatott javítás.
Jól értesült forrásaink feltételezik: a Stadler Railnél már csak azért is megtették ezt a lépést, mert úgy vélik, hogy a munkákkal párhuzamosan folyó jogi vita ellenére is mindkét fél és az utasok érdeke is a megfelelően üzemelő motorvonat.

Talent indul Győrből Bécsbe. A flotta felén már kicserélte a Stadler – saját szakállára – a hajtóműveket
(fotó: Magyarics Zoltán)

Ismeretes: a Stadler Magyarország a FLIRT motorkocsik 30 éves karbantartása mellé 2011-ben megnyerte a konkurens Bombardier „erősen akciós” kondíciók mellett szállított Talentjeinek 7 éves karbantartására vonatkozó felhívást is. Mint ismeretes, az ÖBB a sorozatos műszaki problémák miatt nem vette át a neki szállított első 10 járművet, melyet a MÁV-START dömpingáron vásárolhatott meg. A járművek itthon sem brillíroztak a kezdeti időkben – az osztrák járművezetők elmondásaiból ismert fékproblémák itthon is jelentkeztek, egy időben le is állították a hazai flottát. A rendelkezésre állás a Stadler színre lépésekor körülbelül 40%-on állt, és a cég munkatársainak bele kellett tanulni a saját gyártmányú szerelvényektől nagyon eltérő lelkivilágú vonatok szervizelésébe. A törődést sokkal inkább igénylő fékrendszer nyűgjeink megismerése után viszont mára elfogadhatónak mondható, 70-90% közötti rendelkezésre állást produkálnak a Talentek is. A fenti szám első tagja annak köszönhető, hogy a 2012-es évben zajlott a vonatok R1-es szintű revíziója, amelyet a Stadler pusztaszabolcsi karbantartó bázisának segítségével végeztek és ez a munka hosszabb időre kivonta a Talenteket a napi üzemből.

Bécsbe már csak ritkán jutnak el a MÁV-START Talentjei. Magyarics Zoltán képe az időközben megszűnt Südbahnhofon készült 2009-ben

Korábban a motorvonatok javítását a MÁV-GÉPÉSZET a Bombardier segítségével végezte az istvántelki műhelyben. Ennek következménye volt a nem éppen magas rendelkezésre állás, amikor a Stadler átvehette a stafétát a járművek karbantartásában.

RegionalBahn információk