Áremelést tervez a kölni városi közlekedést működtető KVB, mivel viszonylag sok megújuló energiát használnak, ám az állami támogatást szépen lassan kivezetnék a tervek szerint – a pluszterheket viszont nem hajlandó lenyelni a közlekedési vállalat.
Tiltakozását fejezte ki a Kölner Verkehrs-Betriebe, a KVB amiatt, hogy a megújuló energiák használatának támogatását részben kivezetné a szövetségi kormányzat a tervek szerint. A tervek szerint ugyanis a megújuló energiaforrások használatáról és azok adóztatásáról szóló törvényt úgy módosítanák, hogy jelentős mértékben növekedne a közlekedési társaságra rótt teher: maga „Ökostrom”, a zöld áram önmagában is drágább, ám többek között a közlekedési szolgáltatók kötelesek az energiaszükségletük egy részét ilyen forrásokból fedezni. A különbözetet eddig az állam állta, aki viszont lépen lassan kiszállna ebből, viszont a többletterheket a társaságok nem tudnák viselni.
Franz Wolf Ramien, a KVB szóvivője úgy fogalmazott: az első évben 1,2 millió euróval, később pedig éves szinten 2,4 millió euróval többet kellene fizetni az áramszolgáltatók felé csak azért, mert a környezetet kevésbé terhelő, jelentős mértékben megújuló forrásokból származó villamosenergiát használnak a KVB járművei.
Franz Wolf Ramien, a KVB szóvivője úgy fogalmazott: az első évben 1,2 millió euróval, később pedig éves szinten 2,4 millió euróval többet kellene fizetni az áramszolgáltatók felé csak azért, mert a környezetet kevésbé terhelő, jelentős mértékben megújuló forrásokból származó villamosenergiát használnak a KVB járművei.
A zöld energiát terhelő adó miatt a KVB-nél jegyáremelés jöhet, mert nem tudja lenyelni a többletköltségeket a közlekedési vállalat. Lehet, hogy nem a KVB lesz az egyetlen ilyen cég? Pedig a cél nem az utasok elriasztása, hanem éppenhogy a további utasok megszerzése lenne
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A szóvivő jelezte: ezt a többletterhet nem tudja vállalni a KVB és ha valóban megvalósul a szövetségi támogatás kivezetése, akkor a többletet kénytelen áthárítani az utasokra jegyáremelés formájában. A szóvivő szerint pont a jegyáremelés ellen küzdenek azzal, hogy minél több utast próbálnak meg az autókból átültetni a tömegközlekedésre. Ehhez pedig több jármű, több járat kell, aminek viszont nagyobb az energiafelhasználása. Viszont ezeket a járműveket sokkal célszerűbb megújuló forrásokból táplálni, így azok közvetetten sem szennyeznék a környezetet olyan mértékben, mint jelenleg például a fosszilis energiaforrásokat felhasználó erőművek teszik.
Jürgen Fenske, a Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, a VDV elnöke hasonlóképpen látja a helyzetet, ám hozzáfűzte azt is: az ilyen szabályok, tervek súlyosan versenykorlátozó jellegűek, hiszen a kötött pályás ágazatokat előnyben részesítették a szövetségi kormányzat részéről az ártámogatással. A tervek szerint most viszont 2015-től 15, majd fokozatosan megszüntetve 2018-tól 30 százalékkal emelkedne a zöld áram ára, ennyivel kellene többet fizetni a felhasznált energia után. Ha valóban így lépne életbe a törvény, akkor jó eséllyel nem csak a KVB-nél drágulnának a viteldíjak: a DB AG tíz százalékos emelést lengetett be arra az esetre, ha valóban 15 százalékkal csökken az állami dotáció mértéke.
A KVB Kölnben és térségében 238,3 kilométernyi vasúti hálózaton 11 Stadtbahn-viszonylatot üzemeltet. A buszokkal együtt a KVB hálózatán évi 209 millió utast 36,4 millió járműkilométerrel sikerült elszállítani a 2012-es adatok szerint.
Halász Péter