2014. 02. 07.

Kaltenleutgebner Bahn: vége a dalnak?

Úgy tűnik, megszűnik a forgalom a Bécs házi múzeumvasútjának számító rövidke szárnyvonalon. A Kaltenleutgebner Bahnt az ÖBB Infrastruktur már 2012 végén megszüntetésre jelentette a vonatkozó törvények szerint. Most lehet, hogy tényleg megszűnik a vicinális.



A Bécs déli elővárosaiban futó Kaltenleutgebnerbahn Liesing állomáson ágazik ki a Bécsből Karintia és Stájerország felé tartó fővonalból, a Südbahn-ból. A szárnyvonal innen nyugatnak fordul, és beveszi magát a hegyek közé, hogy szűk 7 kilométer után elérje névadó települését és egyben (egykori) végállomását, a völgy mélyén megbújó Kaltenleutgeben községet - illetve ma már csak a település szélét. Az 1883-ban megnyílt vonalon 1951-ig volt menetrend szerinti személyforgalom, melynek megszűnését követően állandó jelleggel csak a Waldmühle állomásnál található mészkőbánya és cementgyár teherforgalma maradt meg. Ennek megfelelően 1957-ben a bányatelep és Kaltenleutgeben közötti bő egy kilométeres szakaszt fel is hagyták, a későbbi évtizedekben pedig a község területén a nyomvonalat beépítették.

A vonalat a teherforgalom miatt 2007-ben felújították, de a cementgyár 2010-es bezárása miatt mára felesleges luxusnak tűnik ez a beruházás

A megmaradt Liesing–Waldmühle szakasz teherforgalma eközben ha nem is sűrű, de legalább stabil volt. 2001-ben a Graz-Köflacher Bahn (GKB) megánvasút vette át a tehervonatok továbbítását, majd egy rövid, 2007-2010 közötti Rail Cargo Austria „intermezzo” után 2010-től ismét a GKfB, pontosabban annak anyavállalata, az LTE vette át a boltot. Az ÖBB-s kitérőnek egy fontos hozadéka mindenképpen volt, 2007-ben ugyanis nagygépes pályafelújítást végeztek - ennek ma is látható eredménye, hogy a haldokló vonalon a pálya szinte fővonali minőségű. Sajnos haldokló vonalról beszélünk, ugyanis 2010 novemberében kellemetlen meglepetésként érkezett a Holcim cementipari cég döntése: bezárják a cementművet.

Az ÖBB többnyire ennyivel szállt be a nosztalgiaüzembe: időnként az állami vasúttól bérelt vontatójárművet a vonal forgalmát szervező egyesület, illetve a fénysorompók kezeléséhez és a tolatáshoz szükséges személyzetet is az osztrák vasút adta

A teherforgalmát egyik napról a másikra elvesztő Kaltenleutgebnerbahn-on 2011 folyamán egész évben mindössze négy vonat közlekedett – az ÖBB mérővonata mellett három különvonat. 2012-ben a vonal megmentéséért, fejlesztéséért küzdő Verein Pro Kaltenleutgebnerbahn egyesület szervezésében több alkalommal is volt vonatközlekedés. 2012. június 17-én „menetrend szerinti próbaüzemet” tartottak, azaz egy javasolt menetrend alapján egész nap ingázott egy motorvonat Liesing és Waldmühle állomások között. A motorvonat pedig nem volt más, mint a GYSEV 247 509-es pályaszámú Jenbacher motorvonata, leánykori nevén az ÖBB 5047 100-as. Ezt ismételték meg 2013 februárjában is és több napon gőzvontatású nosztalgiavonatok közlekedtek Meidling vagy Liesing és Waldmühle között.

A Pro Kaltenleutgebenerbahn szerint lenne értelme az elővárosi forgalomnak – ezt több üzemnapon is bemutatták, amikor a GYSEV motorkocsija rótta a síneket. Igazán gazdaságos üzemet azonban csak villamosítva lehetne lebonyolítani. A GYSEV Jenbachere Perchtoldsdorf határában kocog képünkön

A 2007-ben elvégzett nagygépes pályafelújításnak hála alapvetően jó állapotú, ám a cementmű már említett bezárása miatt forgalmát vesztett vonal várta a szebb jövőt. Ami a Pro Kaltenleutgebnerbahn egyesületnek a közlekedés fenntartására irányuló erőfeszítéseit illeti: a forgalomszünet egyik kellemetlen hozadéka, hogy két forgalmas útátjáróban a fénysorompókat is helyben kell kezelni, ami megbonyolítja a különvonatok szervezését. A hírek szerint az ÖBB nem igyekszik túlzottan segíteni a különvonatok szervezését, így a sorompók kezelésére alkalmas és jogosult személyeket sem könnyű felkutatni.

A nosztalgiavonatok egy része Meidling pályaudvaráról indult a Kaltenleutgebenerbahn vonala felé

Szőlőtőkék tövében kanyarog a sínpár Perchtoldsdorf és Rodaun határán
(fotók: Magyarics Zoltán)

Ami a jövőt illeti: a 2013-as volt az utolsó biztos „üzemév”, mivel az ÖBB szándékainak a 2013 decemberi menetrendváltással kivonta a fenntartásból a megmaradt Liesing–Waldmühle szakaszt. Az ÖBB megszüntetési kérését végül az illetékes hatóságok 2014. január 29-i dátumú döntésével fogadták el. A Verein Pro Kaltenleutgebenerbahn tudomásul vette a döntést, azonban úgy tűnik, nem adják fel a harcot a vasútvonalért.
A támogató egyesület elképzelései szerint a Liesing városrészben egyre gyakoribb reggeli dugók miatt elővárosi forgalomban lenne fantázia a rövidke szárnyvonalon, ám a körülmények nem mindegyike kedvező. Ugyan sok Schnellbahn vonat fordult Liesing állomáson, melyeket elvben tovább lehetne küldeni egy Waldmühle végállomásig (ahol P+R parkolót alakítanának ki), ám ehhez villamosítani kellene a vonalat. A másik, és talán fő kedvezőtlen körülmény, hogy a tiszta teherforgalom miatt 1957-ben a vonal utolsó, Kaltenleutgeben település központjába vezető szakaszát felszedték, a pálya nyomvonalát beépítették, a sínek pedig jelenleg is a falu szélétől távolabb érnek véget. Így két fontos tényező is hiányzik az elővárosi forgalomhoz, mely erősen kétségessé teszi a pozitív végkimenetelt.

A RegionalBahn lapjain már többször beszámoltunk a nosztalgiavonatokról. Képes beszámolóinkat a tematikus jegyzékünkben (az oldal bal oldali oszlopában, fent) találják meg olvasóink.


Halász Péter, Magyarics Zoltán