A magyar buszok OMSI-ban vezető szerelmesei örülhetnek: megjelent az első Ikarus 280-as modell. Az oroszok a külföldön és az idehaza is meglehetősen nagy számban előforduló 280.02-es altípust alkották meg. Íme a négy ráncajtó és ami mögötte van!
Az Ikarus 280-as első publikus kiadása az oroszoktól érkezik. A népes és neves fejlesztőcsapat már korábban is igényes munkákat tett le az asztalra, gondoljunk csak az igencsak remekbe szabott Ikarus 260.43-asra. Ezúttal az OMSI-s játékosok talán leghőbb vágyát teljesítették: a legendás Ikarus ugyancsak legendás 280-as típusú autóbuszát készítették el.
Az új Ikarus az ajtós oldal felől nézve
...és ugyanaz a busz az ajtótlan oldal felől nézve
A négy ajtós, városi üléselrendezésű Ikarus 280.02-eseket az NDK igényei szerint alakították ki. 1973-tól 1978-ig ASH 75.2-A8, majd Csepel-ZF S6-90U típusú, manuális váltóval szerelték fel a kocsikat – ez utóbbi változatot vezethetjük mi magunk. A 280.02-es altípus 1990-ig szerepelt az Ikarus kínálatában. Az NDK megszűnése után, az 1990-es évek elején sietve szabadultak a buszüzemeltetők az Ikarusoktól és nagy számban lepték el e járművek a volt szovjet utakat és bőven jutott belőlük a magyarországi Volán-társaságokhoz is: ahol sokszor helyijáratos kocsiként, de helyköziként is találkozhatunk velük. Az utastérben azonban változtattak a hazai cégek: a (kelet-)német teliablakos kivitel hazánk éghajlatán nem felelt meg, így néhány további nyitható ablak kialakításával próbáltak javítani a szellőzésen. A helyközi feladatokat ellátó kocsiknál pedig előfordult, hogy ajtókat is falaztak be.
Az utastér kidolgozottsága is példás
A 2+1-es üléselrendezés a városi kivitelre utal – a kevés nyitható ablakfelület pedig tipikus német, esetünkben pedig NDK-s vonás
Az OMSI-hoz készült 280.02-es a modern időket idézi: az NDK-ból Oroszországba került járművek természetesen a helyi sajátosságoknak megfelelően lettek átalakítva, azaz a buszvezetők a maguk ízlése szerint díszítették a járműveket, ahogy ez meg is látszik a jármű vezetőállásán látható CD-gyűjteményből is. A játékhoz kétféle változat készült: a hagyományos és valósághű botváltós mellett kapunk egy automata váltós kocsit is – ilyen Ikarus 280.02-es a valóságban nem hagyta el az Ikarus-gyárat, de utólagos átalakítások előfordultak.
Az OMSI-s 280.02-est ide kattintva tölthetjük le; hamarosan pedig a bustrainz.ucoz.ru oldalon is megtaláljuk majd a kocsit, ahol elérhetjük a korábban említett 260.43-ast is.
Az indításjelző nem csak hangot ad, hanem természetesen működik is – az NDK-s igényeknek megfelelően az ajtózárás kezdéséig
A műszerfal sokak számára lehet ismerős. A képen az automata váltóval szerelt változaté látható. Az okostelefonnal egyébként az IBIS funkcióit láthatjuk el
A vezetőfülke hátfalán Volgabus-os naptár – a MÁV-START-éra emlékeztető logóval
Készült az Ikarusban, Mátyásföldön. Érdekesség: a fülke hátfalán lévő ablaktörő kalapáccsal valóban ki is lehet törni az első oldalüveget
Végezetül pedig álljon itt Routeres bemutatóvideója az új járműről
Végezetül pedig álljon itt Routeres bemutatóvideója az új járműről
Halász Péter