„Zurückbleiben bitte!” – a német metrókhoz éppúgy hozzátartozik ez a kifejezés, mint Budapesten a „Tessék vigyázni, az ajtók záródnak!” felhívás. Hamburgban most úgy döntöttek, hogy az emberei szót sípszó és fényjelzés váltja fel.
Február közepétől a hamburgi metrószerelvények mindegyikén villogó vörös fény és csipogás jelzi majd az ajtózárást az eddig alkalmazott hangbemondást elhagyják. Az új metrószerelvényeken az utasok már megszokhatták ezt a módszert, az üzemeltető, a Hochbahn pedig a többi metrószerelvényen is bevezeti e megoldást. A sorból egyedül az egészen öreg DT3-as típusú vonatok maradnak ki – erről egyeztettek a látás- és hallássérültek érdekeit képviselő szervezetekkel. E vonatokon ugyanis elmarad a figyelmeztető fényjelzés, csak a csipogó hang figyelmeztet majd az ajtózárásra.
A régi DT3-asokon nem lesznek lámpák, csak hangjelzés jelzi az ajtók záródását
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A Hochbahn azt reméli az újítástól, hogy megszűnnek a balesetveszélyes helyzetek, amikor a figyelmeztetést nem halló vagy azt figyelmen kívül hagyó utasok az utolsó pillanatban nem fognak majd beugrani a vonatokba. Ezek miatt a helyzetek miatt sokszor túltartózkodnak a vonatok és ez értékes másodpercek kárba veszését jelenti. A mostani rendszertől viszont azt is várják, hogy a pontosan közlekedő vonatok ki tudják használni a tartalékidőket és a lassabb, vagy kevésbé intenzíven gyorsító vonatok közel 700 ezer euróval kevesebb energiát használnak fel a Hochbahn számításai szerint.
Az újabb metrószerelvényeken, mint a képen látható DT4-eseken lesznek lámpák is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Halász Péter