2014. 02. 19.

Választási villamos

Közelednek a választások és ismét előkerült a városi közlekedés fejlesztésének témája. Ezúttal azonban nem Magyarországon járunk, bár itt ugye még véletlenül sem választásokhoz igazodva folynak a közlekedésfejlesztési projektek, hanem Hamburgban, ahol egy év múlva kerül sor a helyhatósági választásokra. Ez pedig a városi villamosvasút visszaállításának ötlet újra előhozta.


Egy év múlva választanak a hamburgi polgárok új városvezetést. Ennek kapcsán pedig ismét előkerült a napirendről már többször levetett villamos, illetve esetünkben gyorsvillamos, avagy Stadtbahn témája. Korábban már hírt adtunk arról, hogy a Hanza-városban talán valamikor népszavazás dönthet a kérdésről, ám akkor arról is szó volt, hogy a városvezetésben többséggel bíró SPD és szakértőik azzal indokolják a villamosfejlesztés elvétését, hogy sem az utasszámok nem indokolják, sem pedig a financiális háttér nem látszik biztosítottnak.
A zöldpártiak mellett viszont a CDU is a villamos építése mellett tette le vokság és megalkották a konkrét terveket is: a mai 5-ös busz vonalát javasolják, amely utasszámának és egyéb más sajátosságának köszönhetően bármikor alkalmas lehet a villamossal való kiváltásra – a járaton ma főleg jól kihasznált duplacsuklós autóbuszok közlekednek viszonylag sűrű követés mellett is. Az viszont nem tisztázott a tervek kapcsán, hogy hagyományos villamosról lenne szó, alacsonypadlós kivitelben vagy pedig inkább a stuttgarti és a hannoveri megoldásokhoz hasonló, magaspadlós-magasperonos, részben kéreg alatti vezetésű vonalat építenének? A szakértők jobbára egyébként az alacsonypadlós, hagyományos villamos mellett érvelnek.
Emellett azt is felsorolják, hogy bár a város polgármestere inkább metrót építene, azonban a villamoshálózat kiépítése sokkal előbb elkezdhető, mint bármilyen metróé és sokkal hamarabb lehet belőle érdemi, az utasok számára is kézzelfogható és használható eredmény, mintha rendes nehézmetró építésébe fognának. (Itt jegyezzük meg: a hamburgi metró jellegénél fogva inkább egy városi vasút és magasvasút némi föld alatti szakasszal tarkított keveréke, semmint a Magyarországon is ismert „igazi metró”.)

A hamburgi igazán nem számít – magyar mércével mérve – nehézmetrónak, bár szakmai szempontból kétségkívül az. Mindenesetre a polgárok és a politikusok egy része nem ezt, hanem inkább a villamosközlekedést fejlesztené, mondván olcsóbb, hamarabb elkészül és sokkal fenntarthatóbb mobilitást nyújt. A képen a 2013-ban átadott Überseequartier megállóban várakozik az U4-es vonalon Billstedt felé induló DT4-es szerelvény.
Írásunk kisképén pedig egy, az 5-ös vonalon közleked duplacsuklós Van Hool autóbusz látható, amelyektől nemrégiben még szabadult volna az üzemeltető Hochbahn AG
(fotók: Halász Péter)

A villamoshálózat fejlesztéséhez jó apropó lehet az A7-es autópálya hamarosan induló bővítése, ami komoly kihívások elé állítja majd Hamburg tömegközlekedését – így viszont könnyedén megoldható lenne számos közlekedési probléma. A zöldpártiak mindezek mellett még a költségek nagyságát is érvként hozzák elő: a villamoshálózat nagyságrendekkel kevesebből üzemeltethető, mint a metró vagy a gyorsvasút.
Érdekesség, hogy Hamburg több kerületében maga az SPD is támogatja a városi vasút építését: Wandsbeckben a belvárosba vezető gyorsvasúti kapcsolatot támogatják a szociáldemokraták, ráadásul a zöldpárti terveket a helyi politikusok külön is üdvözölték. Bramfeldben szintén támogatják a helyiek a városi vasút kiépítését, amelyet Steilshoop és Bramfeld városrészek is támogatnának – erről beszéltek a polgárok egy lakossági fórumon a közelmúltban és kritizálták a városvezetést, hogy akadályozza a színvonalas közlekedési kapcsolat kialakítását. Kifogásolták azt is, hogy nem sokra mennek azzal, hogy ha évtizedes távlatokban beszélnek csak a városvezetők a kötött pályás (gyorsvasúti) kapcsolat, azaz esetünkben a metróhálózat bővítéséről – egy villamosvonal sokkal hamarabb kivitelezhető lenne. Ráadásul véleményük szerint a villamosok sokkalta fenntarthatóbb mobilitást biztosítanak, mint a metró.
A villamost támogató civilek, szakértők és helyi politikusok egyesületbe tömörültek: a StadtbahnJA nevű formáció zászlajára a hamburgi villamosközlekedés modern formában való visszaállítását tűzte.

Halász Péter