2014. 02. 26.

Jön az első két kék FLIRT

Elkészült az első, a MÁV-START részére épített FLIRT 42 motorvonatból a Stadler Rail bussnangi gyárában. A kék színű motorvonatból kettőt vontatnak Magyarországra és február 28-án pénteken futnak be a tervek szerint a fővárosba, bár időközben kiderült: a péntek az végül csütörtök lett.


Emlékezetes: a MÁV-START 42, a GYSEV 6 motorvonatra kért ajánlatot és a járművek gyártási lehetőségét a svájci járműgyártó nyerte el. A szerződés értelmében az első két motorvonatot 2014 októberéig kell átadni a Stadlernek, de a gyártó mindent megtesz annak érdekében, hogy az új járművek minél korábban forgalomba állhassanak – áll a Stadler Rail közleményében. Az utolsó járműveket legkésőbb 2015 szeptember 30-ig adja át utasforgalomra kész állapotban a Stadler. Az új elővárosi vonatok a 2005-ben beszerzett FLIRT flottától eltérően kék-fehér-sárga fényezést kapnak, amely illeszkedik a MÁV csoport járműállományánál általánosan alkalmazott színvilágba. A leszállított 42 új járművel  együtt a MÁV-START kötelékében már 102 korszerű FLIRT motorvonat közlekedik majd. Az új szerelvények ráadásul bizonyos értelemben már hazatérnek hozzánk, ugyanis a kocsiszekrények a nemrégiben általunk is meglátogatott szolnoki Stadler-üzemben készültek, illetve készülnek. A GYSEV korábbi négy vonatának és a mostani megrendelésben szereplő hat vonatot is a Stadler lengyelországi gyárában szerelik össze, míg a MÁV-START motorvonatai a svájci gyárban készülnek.

Az első két MÁV-START-os FLIRT úton Magyarország felé: a vonatok a 415 061 és a 415 062 pályaszámokat viselik
(fotók: Stadler Rail)

Az új járművek a MÁV-START jelenlegi tervei szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, villamosítás után a Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd.
Az akadálymentesített járművek összesen 211 ülőhellyel rendelkeznek, engedélyezett legnagyobb sebességük pedig 160 km/h. A motorvonatok korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, kerekesszékek és kerékpárok fogadására is alkalmas utasterekkel, mozgáskorlátozottak által is könnyedén használható mosdóval, wifivel, illetve mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal rendelkeznek. A járműveket a gyártó ETCS Level 2 vonatbefolyásoló rendszerrel is ellátja, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon is 160 km/h sebességgel közlekedhessenek.
A vonatok eredetileg február utolsó napján értek volna Budapestre, ám a gyakorlat megcáfolta a sajtóközlemény íróit: a szerelvények február 27-án késő délelőtt érkeztek Istvántelekre.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.