Immár biztos, hogy 2014. február 26-án megindul a forgalom Debrecen új, 2-es villamosvonalán, ezzel párhuzamosan pedig a cívisváros 31-es, később 31-es és 32-es viszonylatok által bejárt fő buszközlekedési tengelyéről javarészt eltűnnek a gumikerekű járművek. A tömegközlekedési hálózat egyéb elemeit is átszervezik, ám társadalmi és szakmai egyeztetés helyett a gyorsvonati pótjegy sunyi kommunikációjához hasonló megoldást választott a város: a menetrendi változásoknál előírt 15 napos törvényi határidő előtt néhány órával, a DKV tegnap délután kiadott sajtóközleményéből értesülhettünk először a teljes hálózatot illető tervekről.
Február 26-án megindul a debereceni 2-es villamos vonalán a közlekedés, a Nagyállomástól a Doberdó utcai lakótelephez vezető vaspályát koptató járat két buszjáratot is felvált: a 31-est és a 32-es szerepét veszi át a villamos. A DKV tegnapi közleménye szerint emiatt március 1-jétől átalakítják a tömegközlekedési hálózatot – az ünnepélyes megnyitótól március 1-jéig terjedő időszakban pedig az utasok a régi és az új járatok szolgáltatásait is igénybe vehetik, ráadásul a villamost választók emlékjegyet is kapnak és március 2-áig ingyenesen lehet utazni a vaskerekű járaton.
A DKV közleménye szerint „a 2-es villamos elindulásával jelentős mértékben javul Debrecenben a közösségi közlekedési színvonal, és lényegesen csökken a környezeti terhelés. A város észak-nyugati része, a belváros valamint a város déli tengelye között egy jobb szolgáltatási színvonalú közösségi közlekedési kapcsolat alakul ki. A nagy közlekedési igényeket generáló városrészek, Vénkert, Újkert, Sestakert, egyetemváros, valamint a belváros között a külön pályán közlekedő villamos nagyobb utaslétszámot és gyorsabban tud elszállítani.” A közlekedési társaság szerint a tizennyolc új villamoskocsi mindegyikébe 223 utas fér be, így lényegében közel két csuklósbusznyi (ezek kapacitása 135 fő) utast tudnak elvinni a CAF villamosai. A menetrendi kiadás a 2-es esetében tíz kocsi lesz – míg a két buszjáraton összesen csak 12 járművet járattak, ez pedig komoly kapacitásbővítést hoz majd a tervek szerint. A villamos csúcsidőszakban 4-6, napközben 10 percenként indul február 26-ától.
Tavaly augusztusban már zajlottak a próbamenetek, mostanra pedig 11 jármű rendelkezik hatósági engedéllyel, készen állva az éles üzem megkezdésére
Korábban a budapesti 4-es metróhoz hasonlítottuk a debreceni 2-es villamost, ám a végtelen történetek műsorszámában ezúttal Debrecen nyert: közel két éves csúszással ugyan, de immár két héten belül kezdődik a debreceni 2-es villamos „utasforgalmi próbaüzeme”. Magyarra fordítva: az ilyenkor szokásos módon végeleges üzemengedélyt csak két hónapnyi, komolyabb zavartól mentes éles üzem után kap a 2-es villamos, ám a jogi státusztól függetlenül az utasok február végétől már nem választhatják a gumikerekű járműveket a város legforgalmasabb autóbuszvonalának számító útvonalon. Már csak azért sem, mert a buszok tulajdonosa, az Inter Tan-Ker Kft. a felszabaduló 15 alacsonypadlós járművet március elsejétől Budapestre ígérte, a BKK pedig már közleményben is beharangozta a fővárosban minőségi javulást hozó tizenöt, alig 4 éves Volvo-licensz autóbuszt. A villamos számára tehát nincs visszaút, a bukta lehetősége kizárt - érdekes kérdés persze, hogy ha a buszokat szinte azonnal viszik is Budapestre, egy komolyabb üzemzavar esetén ugyan mivel tudják pótolni a 2-es villamost Debrecenben?
De vissza Debrecenhez: a 31-es és a 32-es buszok megszüntetése mellett átszervezik több másik járat vonalát és menetrendjét is. A 10A jelzésű autóbuszok március 1-jétől a Doberdó utcáig közlekednek, de a 10-es és 10Y-os autóbuszok az IT Services Hungary Kft. műszakváltásaihoz igazodva továbbra is az IT Services Hungary Kft.-ig közlekednek. A 10-10A-10Y járatcsaládba tartozó buszok a jövőben a Nagyállomás és a Segner tér között az Erzsébet utca–Külsővásártér–Nyugati út útvonalon közlekednek. A 11-es autóbuszok útvonalát a Doberdó utcai végállomásig meghosszabbítja a DKV.
Alig néhány éve még szoktuk a látványt, a városképet 2009 óta uraló Cívis 12 és 18 típusú buszok azonban néhány hét múlva búcsúznak a 31-es és 32-es viszonylatokról
Tavaly tavaszi képünkön idén tavaszra már minden archívnak fog számítani: a villamos építésével kapcsolatos, helyenként felháborítóan igénytelen megoldások és a 31-es viszonylaton közlekedő csuklós busz is a múlt homályába vész majd
A 15-ös buszok továbbra is a Széna tér és a Doberdó utca között közlekednek, azzal a változtatással, hogy a Doberdó utcától az autóbuszok a Böszörményi út–Mester utca–Hunyadi János útvonalon közlekednek majd. Március 1-jétől, a 15Y-os autóbuszok a Lahner utcától a Létai úton található, Bayk András utca (volt gázcseretelep), fordulóig közlekednek. A 23Y buszok március 1-jétől a Kondorosi Csárdáig járnak majd.
A 15-ös buszok átszervezése kapcsán információink szerint számos javaslat keringett a DKV és város közötti egyeztetések útvesztőjében. Mindenesetre a fenti, Honvéd és Csemete utcák sarkán készült képet márciustól már csak 12-es járatszámú autóbusszal készíthetjük el, ez marad ugyanis az egyetlen, részben a 2-es villamossal párhuzamosan közlekedő gumikerekű járat
A 25-ös és a 25Y buszokat a szombat délutáni és vasárnapi időszakban összevonják. Ebben az időszakban a 25-ös és a 25Y járatok 125, illetve 125Y jelzéssel a Kondorosi Csárdához betérnek – a 125-ös és a 125Y üzemidejében a 45-ös busz nem közlekedik majd.
A józsai 34, 34A, 35, 35A, 35Y, 351, 36 és 36A jelű buszok a jövőben a Segner térről indulnak majd. Innen a Hatvan utca–Tisza István utca–Széchenyi utca–Nyugati utca–Pesti utca–Böszörményi út–Józsa útvonalat járják majd be, ezzel pótolva az eddig a 32-es busszal biztosított kapcsolatot a Vénkert és a helyközi autóbusz-pályaudvar között.
Márciustól sokkal kihaltabb lesz az egykor mindig nyűzsgő Doberdó utcai buszvégállomás, a 15-ös, 24-es, 31-es, 32-es és 28-as járatok forgalmas végállomása
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A közvélemény szemszögéből javarészt derült égből villámcsapásként érkeztek a változások, ugyanis a korábbiakban kiforrott tervek helyett a különféle lakossági fórumokon is csak feltételes módú mondatok hangzottak el, a DKV és a megrendelő, azaz Debrecen városa nem tett közzé véleményezésre alkalmas átfogó koncepciót a 2-es villamos miatt szükségessé váló átszervezésekről. Az ügy ezen vetületével hamarosan bővebben foglalkozunk majd!
RegionalBahn információk