Egyelőre a fiókban marad a DB AG terve, miszerint Frankfurt am Main és London között indítanának nagysebességű járatokat. Többek között azért, mert a Velaro D-k, azaz a 407-es sorozatú motorvonatok szállításával komolyan megcsúszott a Siemens.
Egyelőre nem tervezi a Frankfurt és London közötti ICE-vonatok forgalomba állítását a DB AG. Bár korábban úgy gondolták, hogy 2016-ra megszerzik a vonatok a francia és a belga engedélyeket, majd utána jöhet a Csalagút és a brit hatóságok engedélye, egyelőre mégsem próbálkoznak ezzel: a késve leszállított vonatok szolgálatba állítására várnak, hiszen csak néhány szerelvény állhatott szolgálatba mindösszesen. Igaz, ez is nagy eredmény és nagy könnyebbség a DB-nek, mert enyhíti a meglehetősen feszített járműfordulókat az ICE 3-asok tekintetében.
A DB AG egyelőre nem megy Londonba; a belföld mellett a francia és a belga célpontokra koncentrálnak
Andreas Busemann, a DB Fernverkehr nevében a Velaro D motorvonatok hivatalos bemutatásakor úgy nyilatkozott: nem adták fel teljesen a londoni terveket, ám egyelőre arra koncentrálnak, hogy Párizs és Brüsszel felé közlekedhessenek az új motorvonatok. Hogy mikor következhet London, azt még nem tudják és nem is szeretnének ígérgetésekbe bocsátkozni a DB AG részéről.
Frankfurt am Main pályaudvaráról jó ideig nem utazhatunk még Londonba a DB AG Velaro D motorvonataival
(fotók: DB AG)
(fotók: DB AG)
A DB AG 2010-ben már egyszer átvitt Londonba egy ICE 3-as motorvonatot: ekkor egy 406-os sorozatú motorvonatot toltak be – dízelmozdonnyal – London St. Pancras Interantional állomásra. Rüdiger Grube akkor 2013-as üzemkezdetet vizionált, ám láthatóan nem lett a projektből semmi, annak ellenére, hogy maga a Siemens Velaro típus, mint az Eurostar új járműve azóta megszerezte a Csalagútban való közlekedéshez szükséges engedélyeket, némileg megkönnyítve a DB AG dolgát is.
Megkésett bemutatóBár karácsony előtt már forgalomban voltak az első 407-es sorozatszámot viselő Velaro D motorvonatok, a hivatalos bemutatóra csak február 18-án került sor Frankfurt am Mainban. Az új szerelvények egyikét a sajtó képviselőinek Andreas Busemann, a DB Fernverkehr és Jürgen Wilder, a Siemens nagysebességű és regionális vonatokkal foglalkozó üzletágának vezérigazgatója mutatta be.Jürgen Wilder, a Siemenstől (balra) és Andreas Busemann a DB AG részéről (jobbra) mutatta be a Velaro D motorvonatot az újságíróknakHangsúlyozták: elsősorban a fedélzeti szolgáltatások és a komfort tekintetében jelent előrelépést az utasoknak az új motorvonat: a szerelvényeben korszerű fedélzeti információs rendszer és egy teljes értékű étkezőkocsi(rész) is található. A mozgáskorlátozott utasok beszállását emelőlift, elhelyezésüket pedig megfelelően kialakított kerekesszékes helyek segítik. A látássérülteket speciális taktilis elemek segítik.Érdemes megjegyezni, hogy a DB AG mindenhol „új ICE 3-asként” említi a vonatokat. Ez végülis igaz, ám nem egy ráncfelvarrott, hanem egy teljesen új típusról van szó, amelynek alapját valóban a DB AG számára az 1990-es évek végén kifejlesztett ICE 3-asok (403-as és 406-os sorozat) jelentik.A tervek szerint a DB AG a nyár elejéig szolgálatba álló nyolc vonatból csak négyet vet be az utasforgalomban és ezek a vonatok sem kapnak fix fordát egyelőre, bár általában ugyanazokat a fordulókat járják az ICE 3-as vonatok tehermentesítésére Dortmund, Köln és Frankfurt am Main között a nagysebességű pályán.A Velaro D motorvonatok jelenleg az ICE 3-asok tehermentesítésére a Köln és Frankfurt közötti nagysebességű pályán járnak. A nyár elejéig még fix fordát sem kapnak a vonatok
(fotók: DB AG)A Velaro D-kből előbb tizenötöt rendelt a DB AG, majd egy tizenhatodikat is kértek, miután balesetek miatt több ICE 3-as is kiesett a szolgálatból. A tizenhetedik vonatot hosszas huzavona után a Siemens kötbérként szállítja, ám eddig legalább tizennyolc vonat készült a típusból: legelső szerelvény jelenleg a TCDD-nél szolgál, miután a DB AG azt a vonatot nem vette át. A ma török szerelvény mutatkozott be a 2010-es InnoTranson a szakmai közönség előtt.A Velaro D motorvonatok főbb adatai:
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’
- Kapcsolók közötti hossz: 200,72 m
- Magasság a sínkorona felett: 4343 mm
- Szélesség: 2924 mm
- Padlómagasság a sínkorona felett: 1240 mm
- Forgócsaptáv: 17,375 m
- Üres tömeg: 454 t
- Szolgálati tömeg teljesen kiszerelve: 495 t
- Áramrendszer: 15 kV 16,7 Hz 1~; 25 kV 50 Hz 1~; 1,5 kV =; 3 kV =
- Engedélyezett legnagyobb sebesség: 320 km/h (váltóáram), 220 km/h (egyenáram)
- Fékrendszerek: villamosfék, örvényáramú fék, tárcsafék, rugóerő-tároló fék
- Vonatbefolyásoló rendszerek: ETCS, LZB, PZB, TBL 1, TBL 2, TVM, ATB, KVB RSO
- Ülőhelyek száma: 460
- ebből 1. osztály: 111
- ebből 2. osztály: 333
- ebből az étkezőkocsiban: 16
Halász Péter