2014. 02. 07.

Pontosabb, ha rövid

A címben rejlő feltételezés látszik beigazolódni Berlinben. A BVG adataiból legalábbis ez tűnik ki – aki villamosozni szeretne, jól teszi, ha több időt szán az utazásra a német fővárosban.


A BVG a kalózpárti politikus, Gerwald Claus-Brunner kérdésére válaszul összeállította a legtöbbet késő viszonylatok listáját. Ebből kiderül, hogy a hálózaton a legkevésbé számíthatunk a menetrendszerűségre a 21-es villamos mentén. A Lichtenberg, Gudrunstraße és Schöneweide között közlekedő járat esetében 2013 első tíz hónapjában a járatok pontossága 83,6 és 90,1 százalék között ingadozott.

A 21-es villamos a legtöbbet késő járat: a menetek több mint 15 százaléka késik

A villamosok közül a legpontosabb az egészen rövidke 18-as volt: a Riesaer Straße és Springpfuhl között járó viszonylat 96,8-97,9%-os mutatót produkált. A metrók közül a legpontosabb az ugyancsak rövidke U4-es volt: itt 99,8% volt a pontossági mutató. Érdekes, ha a vonalhosszal egyenes arányban állna a járatok pontossága, a legpontosabb az U55-ös lenne, de mégsem a Hauptbahnhof és a Brandenburger Tor közötti „játékmetró” lett a befutó.

Az U4-es metró rövidsége okán is az egyik legpontosabb járat a fővárosban

A BVG-nél a buszhálózat egyébként a leginkább külső hatásoknak kitett üzem: itt számos esetben a berlini közlekedésszervezésben alkalmazott „telezöldes” csomópontok tartják fel a járatokat. Ugyancsak gondot jelent a hosszú járatok esetében az egyenletes követés biztosítása. Itt sokszor előfordul, hogy a buszok utolérik egymást, a követés egyenetlen lesz. A BVG ezen úgy próbál meg segíteni, hogy betétjáratokat szerveznek, amelyek rövidebb, forgalmasabb szakaszokon tehermentesítik a vonal teljes hosszában közlekedő járműveket.

Az autóbuszok különösen zavarérzékeny vonalak: eleve a járatok hossza is bizonytalansági faktort jelent, de a forgalomtechnikai megoldások sem mindig ideálisak a tömegközlekedés számára
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter