Nem lesz tesztüzem vagy részleges megnyitás a jelenlegi tervek szerint az új, évek óta üresen álló berlini repülőtéren. A neves nyugat-berlini régi polgármesterről és későbbi NSZK-kancellárról, Willy Brandtról elnevezett légikikötő ugyanis még mindig nincs hivatalosan készen.
Hartmut Mehdorn neve sokak számára cseng ismerősen: amíg a DB AG-t vezette, nevéhez köthető volt többek között az InterRegio-hálózat megszüntetése, a kocsirakományú forgalom drasztikus csökkentése vagy éppen a DB AG tőzsdére vitele, amit – szerencsére? – megakadályozott a politika. No meg a takarékoskodási mánia, aminek köszönhetően 2008-2009-től többek között a berlini S-Bahn a járműveket érintő hiányosságok miatt komoly válságba került.
Mehdorn az Air Berlinnél töltött „pihenő” után 2013-ban került a BER élére, az új repülőteret építő és üzemeltetni vágyó Flughafen Berlin Brandenburg GmbH igazgatósági tanácsának vezetőjeként. Tervei között szerepelt (és a RegionalBahn is beszámolt a 2014 januári bejelentésről), hogy 2014. július 1-jétől legalább részlegesen megnyissák a repteret, amolyan kísérleti üzem keretében. Az elképzelések szerint napi tíz járatot fogadott volna a tegeli repteret kiváltó létesítmény. Ám erre most – úgy tűnik – nem kerül sor. Az ok pedig egyszerű: a repülőtér beruházóival nem tudott megegyezni a próbaüzem pontos részleteiről. Egyelőre próbálnak ugyan egy későbbi időpontot keresni a tesztüzem megkezdésére, ám az ügy a a BER felügyelőbizottságának április 1-jei ülésén lesz terítéken, a határidők pedig túl szorosak, így félő, hogy ekkor már a közelgő tél miatt nem sikerül újabb határidőt kitűzni és az építkezés tulajdonképpeni befejezése – 2012 – után két évvel sem nyithat meg az új repülőtér.
A BER terminálépülete. Jó eséllyel nyáron sem fogad utasokat – még korlátozottan sem
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A városvezetés ráadásul éppenséggel nem elégedett a sokat kritizált Mehdorn munkájával: előrelépést várnak a BER ügyében és nem a halogatásra kíváncsiak – fogalmazta meg egy CDU-s városatya. Az ellenzék is hasonlóképpen, bár kissé karcosabban adott szót nemtetszésének: nem „jó ötleteket”, PR-elképzeléseket szeretnének, hanem végre egy működő repülőteret akarnak.
Mindeközben pedig tovább folyik a vita a légi útvonalak kérdésében is: az új reptérhez vezető légifolyosók mentén élők tiltakoznak a zaj miatt, különböző korlátozásokat (éjszakai vagy éppen nappali, részleges vagy éppen teljes repülési tilalmat) szeretnének a nyugalmuk érdekében. Ráadásul most szükség lenne az új útvonalakra: a nyáron felújítanák a schönefeldi terminál kifutópályáját, a BER majdani északi kifutóját, emiatt az új délit használnák – az ehhez vezető útvonalak azonban eltérőek és mintegy 4300 háztartást érint hátrányosan a zajszennyezés, akiknek a tiltakozása várhatóan hathatós lesz és nem sikerül majd a tervet végezhez vinnie a reptér üzemeltetőjének.
Bimmelbahnpilot videói a reptéri S-Bahn-pályáról oda és vissza, ahol járnak a vonatok, de csak a járművezetők vonalismeretének megtartása és a járatok által generált huzat segítségével való szellőztetés okán
A tesztüzem elhalasztása pedig nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy továbbra sem járnak majd utasokat szállító vonatok a több mint két éve elkészült repülőtéri vasúton, amelyen az S-Bahn-szerelvények, regionális vonatok és néhány távolsági járat is közlekednek. Nyilván nem is lenne értelme, ám így jelenleg a BER alatti vasúti csomópont Berlin legnagyobb „el sem veszett” vasútállomása. A projekt nagy vesztese egyébként Waßmannsdorf, amely ugyan saját S-Bahn-megállót kapna, de ezt nem nyitották meg és nem is nyitják meg mindaddig, amíg a reptérre nem járhatnak ki a gyorsvasúti szerelvények. A helyieknek pedig marad a buszozás Schönefeldre vagy éppen Berlin külső csomópontjai felé.
Halász Péter