2014. 01. 27.

Bécs: az idei teendők

A Wiener Linien az idei évben komolyabb közlekedésfejlesztési projektre nem készül – persze, a futó beruházások, azaz a buszbeszerzés vagy éppen az U1-es metró déli hosszabbításához kapcsolódó lépések nem maradnak el. De nézzük mi mindent tervez még idénre a bécsi városi közlekedést működtető társaság.


Az idei évre tervezett kisebb mértékű közlekedésfejlesztések közül a legfontosabb talán az O, az 1-es, az 5-ös villamosok és a 4A autóbusz vonalán olyan lámpaprogramok kialakítása, amelyeknek köszönhetően csökkenhet a járatok menetideje. Hasonló közlekedéstechnikai beavatkozásokra készülnek a 6-os villamos vonalán, itt ilyen módon szeretnék elérni, hogy a közúti forgalommal közös szakaszokon a villamosok vágányai szabadon maradjanak, amikor érkezik egy szerelvény. Ez utóbbi lépés jelentős gyorsulást hozhat a leghosszabb bécsi villamos forgalmában.

A 6-os villamosok zavarérzékenysége némiképpen csökkenhet majd a tervezett forgalomtechnikai beavatkozásoknak köszönhetően

Az utascserét is gyorsítják majd: az ULF-ek esetén sikeres volt a 2012 őszén kezdett kísérleti üzem, amelynek keretében néhány ülőhely feláldozásával állóhelyet, illetve babakocsis helyet alakítottak ki a villamosok fedélzetén. A sikeres próbaüzem nyomán 90 szerelvényt alakítanak át és az eddigi 5 helyett hét babakocsis hely lesz a járműveken.

Az ULF-villamosok esetében hat ülőhely feláldozásával további állóhelyeket és babakocsis helyeket alakítanak ki 90 járművön
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A Schottentor és Neuwaldegg között közlekedő 43-as villamos a város egyik legforgalmasabb járata: csúcsidőszakban a vonatok 3 percenként követik egymást, csak ezt a járatot 27 millió utas használja egy évben. Tavaly októberben már sűrítették a járatok közlekedését a napközbeni időszakban, így naponta negyven menettel többet teljesítenek a villamosok ezen a vonalon. A lámpaprogramok módosításával itt is gyorsítják a forgalmat, emellett pedig az Elterleinplatz térségében útburkolati jelek felfestésével próbálják meg távol tartani a sínektől az autókat.

A 43-as villamosok forgalma is gyorsul, de legalábbis a vonal kevésbé lesz majd zavarérzékeny a lámpaprogramok és az útburkolati jelek módosítása után

Komoly gondokat okoz még az is, hogy az utasok az ajtók közelében maradva akadályozzák azok automatikus zárását, az ajtókat felügyelő fényfüggönyöket blokkolják. A jövőben hangosbemondás tessékeli majd beljebb a járművek belseje felé az ajtókban megálló utasokat a Wiener Linien járatain.
Mindezek mellett komolyabb változás lesz majd a 67-es villamos egy részének leállítása: az U1-es metró déli hosszabbítása miatt a tavasszal, várhatóan márciustól autóbuszok veszik át a forgalom lebonyolítását a Alaudagasse és a Therme Wien között. Emellett pedig folytatódik majd a korszerű autóbuszok forgalomba állítása számos vonalon – a 7A és a 35A esetében már megszokhatták az utasok a vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2-eseket.

A 67-es villamos márciusban búcsúzik az Alaudagasse és a Therme Wien közötti szakasztól – az U1-es metró átadásáig buszok járnak majd a sűrűn közlekedő villamosok helyett
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.