Míg itthon szokatlanul enyhe és szinte fagymentes a tél, az Egyesült Államok északkeleti és középnyugati vidékeit komoly mínuszok és havazás sújtják. A kemény időjárás a kötött pályás közlekedésben is fennakadásokat okozott, és a téllel dacoló szolgáltatók élete sem könnyű. Miközben megdőltek a hidegrekordok, az Amtrak három vonata kényszerült éjszakai kényszerpihenőre, a Northeast Corridor forgalmát pedig felsővezetéki zavarok nehezítették. Képes összefoglalónk következik a behavazott államokból!
Január első napjai igazi kemény telet és közlekedési nehézségeket hoztak az USA számos tagállamában. Északkeleten január harmadikán este kezdődött a közlekedési káosz. Az addig csak szállingozó hó rákapcsolt, 20-30 centiméteres fehér takaróval borítva be az Atlanti-óceán partvidékét. New York és New Jersey államok kormányzói (Andrew M. Cuomo és Chris Christie) időjárási szükségállapotot hirdettek. Aznap az Amtrak még csak három Northeast Regional járatot törölt a Boston–New York–Washington közötti fővonalon (Northeast Corridor, NEC), ám péntekre már számos Acela Express járatot is lemondtak. A kiterjedt hosszon harmadik sínes villamosítású pályán üzemelő Long Island Railroad pénteken vonatainak nagyjából kétharmadát tudta elindítani, és a jegesedő áramellátó sínek miatt speciális, jégtörő papuccsal ellátott járműveket állított csatarendbe. A hétvége némi enyhülést hozott, de csak a csapadék szempontjából: a tegnapi nap New Yorkban -15 Celsius fokkal indult, ez pedig 118 éve nem látott rekord. A városi tömegközlekedést üzemeltető Metropolitan Transit Authority honlapja szerint néhány metróvonalon adódnak késések, ám az elővárosi vonatok kedden már többnyire menetrend szerint közlekedtek.
New York metróhálózatán is fennakadásokat okozott a zord időjárás
(fotó: Reuters via Daily Mail)
(fotó: Reuters via Daily Mail)
Boston környéke is gyakran szembesül extrém időjárási viszonyokkal, és a Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA) ezúttal is a frontvonalba került. A bostoni light rail hálózaton éjszakánként töretőmenetekkel próbálták járható állapotban tartani a pályát, ám péntek reggel így is komoly fennakadásokkal szembesültek az utazók az állíthatatlan váltók és elromlott jelzőberendezések miatt. Keddre a helyzet itt is javult, az elővárosi vonatok és a metrók többsége rendben közlekedett.
Az MBTA éjszakai töretőmenetekkel próbálta járható állapotban tartani a villamoshálózatot
(fotó: Tyler Trahan via Trains Magazine)
(fotó: Tyler Trahan via Trains Magazine)
A távolsági és régióközi személyszállító vonatokat üzemeltető szövetségi vasúttársaság, az Amtrak nemcsak múlt hét végén szenvedte meg a hirtelen jött telet, hanem jelenleg is harcol az időjárással. Január hetedikén a NEC és az Empire Corridor (New York–Albany) járatai már közlekedtek, de a csökkentett menetrend értelmében számos vonatot továbbra sem indított el az Amtrak. A helyenként -20 Celsius alá csökkenő hőmérsékelt 60 kilométer/óra körüli széllel kiegészülve komoly problémákat okozott a NEC áramellátásában is. Kedden a Trenton (New Jersey állam) és Holmesburg (Pennsylvania) közötti 30 kilométeres szakaszon felsővezetéki problémák miatt a NEC négy helyett mindössze egy vágánnyal üzemelt, tetemes késésekkel.
A Northeast Corridor távolsági forgalmát késések és járatlemondások tarkították az elmúlt napokban
(fotók: Amtrak)
(fotók: Amtrak)
Az északkeleti enyhüléssel szemben a havazás továbbra is súlyosan érinti az Amtrak középnyugati járatait. Chicago környékén hétfőre szinte az összes rövidebb távú (helyi értelemben: nagyjából 600 kilométer alatti) járatot lemondták: nem közlekednek a Chicago–Pontiac „Wolverine”, a Chicago-Milwaukee „Hiawatha” járatok, valamint az Illinois állam déli és délnyugati területeire induló vonatok sem. A távolságiak közül a Seattle és Portland városába induló Empire Builder-t részben, Chicago és Whitefish között hétfőn buszokkal pótolták. Kevésbé voltak szerencsések a New York/Boston irányába közlekedő Lake Shore Limited utasai, ugyanis – vélhetően az érkező szerelvény elmaradása miatt – ezt a vonatot is törölték.
Mindezen intézkedések ellenére is sikerült közel 500 utast egy extra éjszakára „vendégül látni”, ugyanis Chicago-tól 80 mérföldnyire nyugatra az Amtrak három vonata ragadt a hóban: kettő Mendota város közelében a nyílt pályán, egyet pedig már Galesburg rendezőpályaudvarán tartottak vissza. A Southwest Chief Los Angeles-ből, az Illinois Zephyr Quincy-ből, a California Zephyr pedig Emeryville-ből (Kalifornia) tartott Chicago felé, amikor hétfőn 15 óra körül egy bevágásban felgyülemlett hófal állta útját az első vonatnak. Az Amtrak illetékesei biztonságosabbnak látták az utasok vonaton tartását (a három érintettből kettő hálókocsis távolsági vonat volt), mint az evakuálást a behavazott vidéken.
Mindezen intézkedések ellenére is sikerült közel 500 utast egy extra éjszakára „vendégül látni”, ugyanis Chicago-tól 80 mérföldnyire nyugatra az Amtrak három vonata ragadt a hóban: kettő Mendota város közelében a nyílt pályán, egyet pedig már Galesburg rendezőpályaudvarán tartottak vissza. A Southwest Chief Los Angeles-ből, az Illinois Zephyr Quincy-ből, a California Zephyr pedig Emeryville-ből (Kalifornia) tartott Chicago felé, amikor hétfőn 15 óra körül egy bevágásban felgyülemlett hófal állta útját az első vonatnak. Az Amtrak illetékesei biztonságosabbnak látták az utasok vonaton tartását (a három érintettből kettő hálókocsis távolsági vonat volt), mint az evakuálást a behavazott vidéken.
Chicago környékén egyébként nem ritkaság a kemény tél, ugyanis a Nagy-tavak felől akadálytalanul törnek be Illinois állam területére az északi áramlatok – a város nem véletlenül kapta a „Windy City” (Szeles Város) becenevet. Az elővárosi vonatokat üzemeltető Metra hétfőre komoly, szinte minden vonalon 30-75 perces késéseket jelzett előre. Keddre szükségmenetrenddel készültek a cégnél, és legfőképpen az elővárosi vonatokkal zsúfolt Chicago–Aurora (BNSF Line) kínálatát csökkentették, a zónázó és mindenhol megálló vonatok összevonásával. A környék általános közlekedési állapotaihoz képest a Metra még így is viszonylag jól teljesített, ám nem úszták meg esemény nélkül a helytállást: hétfőn a Rock Island District egyik vonata a Chicago-i LaSalle Street fejpályaudvaron ráfutott a vágányzáró bakra, négy utasnak okozva könnyű sérüléseket.
A Chicago–South Bend vonatokat közlekedtető South Shore Line (hivatalosan: Northern Indiana Commuter Transportation District) már minimalistább hozzáállást követett: a cég összes hétfői járatát lemondta. Az indoklás kettős – egyrészt a dolgozók az útviszonyok miatt nem tudtak munkába menni, másrészt (szintén az útviszonyok miatt) attól féltek, hogy egy esetlegesen elakadt vonat megközelítése és segélyezése nem lett volna megoldható. A két eltérő filozófia megítéléséhez hozzátartozik, hogy a Metra jobbára teherszállító vasutak pályáit használja, azok pedig érthető módon igyekeznek a zord időjárás ellenére is fenntartani a forgalmat. Kedden reggel egyébként ismét felvették a forgalmat a South Shore vonalán.
A városi közlekedési társaság, a CTA is túl van már a nehezén. A hétfői kisebb-nagyobb fennakadásokat követően kedden a magasvasutak és metrók már közel zavartalanul közlekedtek. A CTA az extrém hideg esetén szokásos szociális gesztust is megtette: a hajléktalanokat ellátó civil szervezeteken keresztül bérleteket juttatott a fedél nélkül élőknek, akik a cég járművein utazva melegedhetnek. (Kérdés persze, hogy ehhez az utazóközönség mit szól. Budapest főpolgármestérnek például valószínűleg minden szál haja égnek állna az ötlettől.) Közben hidegrekord is született: Chicago O'Hare nevű nemzetközi repülőterén hétfőn, a télies időjárás második „támadása” során -28 Celsius fokot mértek.
A Chicago–South Bend vonatokat közlekedtető South Shore Line (hivatalosan: Northern Indiana Commuter Transportation District) már minimalistább hozzáállást követett: a cég összes hétfői járatát lemondta. Az indoklás kettős – egyrészt a dolgozók az útviszonyok miatt nem tudtak munkába menni, másrészt (szintén az útviszonyok miatt) attól féltek, hogy egy esetlegesen elakadt vonat megközelítése és segélyezése nem lett volna megoldható. A két eltérő filozófia megítéléséhez hozzátartozik, hogy a Metra jobbára teherszállító vasutak pályáit használja, azok pedig érthető módon igyekeznek a zord időjárás ellenére is fenntartani a forgalmat. Kedden reggel egyébként ismét felvették a forgalmat a South Shore vonalán.
A városi közlekedési társaság, a CTA is túl van már a nehezén. A hétfői kisebb-nagyobb fennakadásokat követően kedden a magasvasutak és metrók már közel zavartalanul közlekedtek. A CTA az extrém hideg esetén szokásos szociális gesztust is megtette: a hajléktalanokat ellátó civil szervezeteken keresztül bérleteket juttatott a fedél nélkül élőknek, akik a cég járművein utazva melegedhetnek. (Kérdés persze, hogy ehhez az utazóközönség mit szól. Budapest főpolgármestérnek például valószínűleg minden szál haja égnek állna az ötlettől.) Közben hidegrekord is született: Chicago O'Hare nevű nemzetközi repülőterén hétfőn, a télies időjárás második „támadása” során -28 Celsius fokot mértek.
A Metra egyik szerelvénye a LaSalle Street pályaudvaron; hétfőn az egyik vonat ezen az állomáson bakra futott
(fotó: Alex Garcia, Chicago Tribune)
(fotó: Alex Garcia, Chicago Tribune)
A Metra BNSF Line egyik járata 40 perces késéssel húz ki LaGrange Road megállóhelyről
(fotó: Chuck Berman, Chicago Tribune)
(fotó: Chuck Berman, Chicago Tribune)
A Metra vonalain gázüzemű, nyílt lánggal működő váltófűtő berendezések segítik a téli üzemet; a felvétel a Western Avenue megállójának közelében, az A-2 Tower néven ismert forgalmas csomópontban készült január 6-án
(fotó: Nuccio DiNuzzo, Chicago Tribune)
(fotó: Nuccio DiNuzzo, Chicago Tribune)
Középnyugaton a teherszállító vasutak is küzdenek az elemekkel. Chicago környékén a Norfolk Southern fővonalán voltak fennakadások, a Rock Island-reinkarnációnak számító Iowa Interstate regionális társaság pedig hétfő este leállította vonatait. Ez a lépés szintén a közúti állapotok miatt történt, ugyanis a cég javarészt Indiana államban lakó dolgozói a 94-es és 65-ös számú autópályák lezárása miatt nem tudtak eljutni szolgálati helyükre.
A BNSF Railroad Aurora és Chicago közötti fővonalán (amely hosszú egyenes szakasza és jó állapota miatt „Racetrack” néven ismert) síntörések okoztak fennakadást. A helyi tehervonatok sem jártak jobban: számos elágazásnál és iparvágányon a befagytak a váltók kezelőszerveinek mechanikus elemei. A szokásosnál több időt igénylő tolatási mozgások miatt számos tehervonat személyzetének a „semmi közepén” telt le a szolgálati ideje, a szigorú szabályok miatt pedig ilyenkor se előre, se hátra... Az ördögi kört erősítette, hogy a vasúttársaságok leváltószemélyzetet szállító közúti járművei is nehezen jutottak el a veszteglő vonatokhoz. A CSX Transportation Chicago-ba tartó fővonalán Deshler (Ohio állam) és Chicago között a hétfői nap során 21 vonat vesztegelt személyzetre várva. A közúti problémák miatt a CSX végül 10 mozdonyból álló „nehéztüzérséget” küldött ki a behavazott vonal felszabadítására és a vonatok friss személyzettel történő ellátására.
A BNSF Railroad Aurora és Chicago közötti fővonalán (amely hosszú egyenes szakasza és jó állapota miatt „Racetrack” néven ismert) síntörések okoztak fennakadást. A helyi tehervonatok sem jártak jobban: számos elágazásnál és iparvágányon a befagytak a váltók kezelőszerveinek mechanikus elemei. A szokásosnál több időt igénylő tolatási mozgások miatt számos tehervonat személyzetének a „semmi közepén” telt le a szolgálati ideje, a szigorú szabályok miatt pedig ilyenkor se előre, se hátra... Az ördögi kört erősítette, hogy a vasúttársaságok leváltószemélyzetet szállító közúti járművei is nehezen jutottak el a veszteglő vonatokhoz. A CSX Transportation Chicago-ba tartó fővonalán Deshler (Ohio állam) és Chicago között a hétfői nap során 21 vonat vesztegelt személyzetre várva. A közúti problémák miatt a CSX végül 10 mozdonyból álló „nehéztüzérséget” küldött ki a behavazott vonal felszabadítására és a vonatok friss személyzettel történő ellátására.
A Norfolk Southern tehervonata tör át egy kisebb hóakadályon
(fotó: Brian Schmidt via Trains Magazine)
(fotó: Brian Schmidt via Trains Magazine)
Magyarics Zoltán