Két legyet egy csapásra – tulajdonképpen ez lehetne írásunk mottója, ugyanis a svájci Stadler Szolnokon 2009-ben megnyitott kocsiszekrény-gyártó üzeme mellé idén forgóvázrevíziós központot is telepített. Ennek megfelelően a most következő riportunk alapjául szolgáló látogatáson nem csak a gyártás, hanem a karbantartás technológiájába is betekinthettünk. Cikkünk első részében a FLIRT-kocsiszekrények gyártásával ismerkedünk meg.
A neves svájci céget Peter Spuhler, a Stadler Rail jelenlegi tulajdonosa 1989 után fokozatosan alakította át a kisszériás, speciális járművek szállítójából a kötött pályás világban univerzális, a különféle tenderek „állandó bútordarabjának” számító vállalattá. A Stadler Rail csoport fejlődéstörténetének mai témánk szempontjából fontos fejezete a MÁV hosszú idő után első komolyabb járműtenderének megnyerése volt: 2005-ben a cég kemény küzdelemben hozta el a Bombardier orra elől a 30 + opcionálisan további 30 négyrészes motorvonat szállítására vonatkozó MÁV-tendert. A későbbi fejlemények bizonyították, hogy a vasúttársaság jól járt a FLIRT-motorkocsikkal, így két évvel később magától értetődőnek tűnt a második 30 szerelvényről szóló opció lehívása is. (Főleg úgy, hogy a gyártó magas rendelkezésre állást biztosított a Pusztaszabolcson létesített karbantartóüzem segítségével – ezt a létesítményt tavaly tavasszal látogattuk meg.)
A sikeres együttműködésből önmagában még nem következne, hogy a Stadler gyártókapacitást is hozzon Magyarországra, ám a cég vezetése hosszú távra tervezett: adva van egy elöregedett és kedvezőtlen összetételű járműparkkal rendelkező vasúttársaság (ugye ráismernek, hogy melyikről van szó?), egy munkaadói szempontból nézve Nyugat-Európához (még inkább Svájchoz) képest igencsak kedvező munkabérekkel bíró országban. Hab a tortán, hogy a régió többi vasúttársasága is hasonlóan rossz összetételű járműparkkal rendelkezik, tehát a jövőben ők is potenciális vevőként jelenhetnek meg a piacon. A Stadler tehát belevágott, és 2009-re felhúzták korszerű kocsiszekrény-gyártó üzemüket Szolnok határában, a piroskai ipari park területén. Az üzem kompetenciája a Stadler által gyártott járművek alumínium kocsiszekrényének összeállítására és festésére terjed ki. Eredeti kiépítésében évi 200 járműegység gyártására volt képes a 200 alkalmazottat foglalkoztató gyár, a folyamatos bővítéseket követően az idei évben viszont már 400 fős létszámmal nagyjából 400 kocsiszekrény kiszállítása a cél. Bár a FLIRT kocsiszekrények adják a fő profilt, elvben bármelyik, a Stadler által gyártott jármű szekrénye elkészíthető Szolnokon.
A Stadler szolnoki üzeme zöldmezős beruházásként épült a szolnoki ipari parkban
Az építés logikai sorrendjében haladva: elsőként a szolnoki üzemben alapanyagként használt alumíniumprofilok megmunkálása, tehát azok méretre vágása, és rajtuk a szükséges nyílások kifúrása történik meg. A megmunkálandó alumíniumprofilok közúton érkeznek, jellemzően Svájcból. Az alumínium, de nem profil alapanyag termékek Európa számos pontjáról, főleg Németországból és Olaszországból kerülnek beszállításra. A megmunkálás és ellenőrzés után a leendő kocsiszekrény alkotóelemei az úgynevezett kiselemes csarnokba kerülnek. Nevének megfelelően itt a kocsiszekrény sík felületeire rögzített kisebb elemek (például a tetőszerelvények egyes részei) kerülnek itt helyükre. Ebben a munkafázisban főleg hegesztőautomaták készítik a varratokat, ám ezek beállítása és felügyelete is komoly szaktudást igényel.
A kocsiszekrények oldalfalai is alumíniumprofilként érkeznek Szolnokra, és az összeállítás előtt még számos előkészítő munkafázis vár rájuk a kisemeles csarnokban
Előtérben a megmunkálásra váró profilok, a háttérben pedig egy hegesztőautomata, mely az alatta látható sablonban dolgozik a tetőelemeken
A félkész elemek innen a nagyelemes csarnokba kerülnek – itt történik a nagyobb részegységek (alváz és tetőpanel), majd végül a teljes kocsiszekrény összeállítása. Itt speciális sablonok segítségével dolgoznak a hegesztők, melyekben a munkafázishoz szükséges pozícióban rögzíthető és mozgatható (például forgatható) akár egy kocsiszekrény teljes padlóeleme is. A folyamat természetesen sokkal összetettebb egy építőkockás játéknál, ugyanis hegesztés során a nagyméretű elemek alakja a hőhatás miatt változhat - így például a tetőelemeket sűrített levegős szorító tappancsokkal erősen rögzítik a sablonba, és végleges (sík) formáját a hegesztések során fellépő hő- és erőhatások alatt nyeri el. Ami pedig a „know-how” kérdését illeti: az alumíniumhegesztés ilyen méretekben önmagában sem kihívásmentes feladat, ráadásul éppen a nagyelemek hegesztését végzik kézzel, robotok nélkül. Amint a helyszínen is láthattuk, az üzem 170 képzett és rutinos hegesztője az automatákat megszégyenítő minőségű hosszvarratokat képes létrehozni.
Ahol a kocsiszekrények elnyerik formájukat: a nagyelemes csarnok nagytotálban
A leendő kocsiszekrény padlóeleme egy sablonba fogva várja a következő munkafázist
Készül a következő FLIRT kocsiszekrény padlóeleme
A kocsiszekrény összeállítása és hegesztése látványos munkafázis lenne, de ez a művelet szinte ki sem látszik a sablonból
Az összeállított kocsiszekrény ezután a manipulációs csarnok névre hallgató „hangárba” kerül, ahol az utolsó munkafázisok közötti mozgatást és a különböző ellenőrzéseket (a fényezés vizsgálata, vagy éppen az átadás) végzik. A befejezés első lépése a kocsiszekrények homokszórással történő érdesítése a felületkezelő csarnokban. Ennek célja egyrészt a festés előkészítése, a korrózióvédelem, másrészt a varratok esetleges apró hibái, porozitása is napvilágra kerülnek – ezek korrekciójára helyben sort is kerítenek mobil hegesztőgépek segítségével.
A manipulációs térből nyíló kisebb, kétállásos felületkezelő csarnok, melyben a homokszórást és a varratok apróbb hibáinak korrekcióját végzik a szakemberek
A manipulációs térben összefutnak a szálak, itt egyszerre megtalálhatóak a felületkezelt és festére váró, valamint a festett és átadásra kész kocsiszekrények
A járműszekrények ezután a festőkabinba kerülnek, ahol elnyerik végleges megjelenésüket. A gyár eredetileg két festőkabinnal rendelkezett, ám mára ezek száma az igények bővülésével hétre nőtt. A kocsiszekrények fényezése közel sem egységes tartalmú folyamat, itt már teljes mértékben megjelennek a megrendelők speciális igényei – mind a felületek vastagsága, mind a festési fázisok sorrendjét és elvégzésének módját illetően. A festőkabinhoz vezető folyosó falán ennek megfelelően hosszú tablókon láthatóak az éppen futó projektek speciális igényeire figyelmeztető előírások.
Festőkabin a teljes hosszban végigfutó festőlifttel – a kocsiszekrényeket fóliákkal maszkolják az egyes rétegek pontos felvitele érdekében
Folyamatábrák, színtervek és metodikai emlékeztetők sorakoznak a a festőkabinokhoz vezető folyosó falán – minden egyes projekt kicsit másképpen fest, illetve festendő
A festést követően a szolnoki üzemben már csak a fényezés ellenőrzése és az esetleges átvétel maradt hátra – ezeket szintén a manipulációs csarnokban végzik. Ami az átvételt illeti, itt szinte minden megrendelő saját eljárást követ. Egyesek csak az első kocsiszekrények tételes átvételét végzik el a végszereléshez történő kiszállítás előtt, mások szúrópróbaszerűen ellenőriznek a projekt időtartama alatt. Akad persze olyan megrendelő is, aki minden egyes kocsiszekrényt egyenként ellenőriz, és ehhez a gyártás időtartamára saját munkatársat telepít Szolnokra.
A napjainkban zajló fejlesztések egyike éppen arra irányul, hogy a festőkabinok előtti teret befedjék. Ennek elkészültével a kocsiszekrények mozgása egyirányúvá válik, azaz festés után nem kell azokat a manipulációs csarnokba „hátrafelé mozgatva” visszavinni az átvételhez.
Ha megtörtént a belső (és szükség esetén külső, megrendelői) átvétel, nincs is más hátra, mint a kocsiszekrény kiszállítása a végszereléshez. Mivel közismert a kocsirakományú és speciális küldeményeket illetően a vasutak rugalmatlansága, ez a közúton történik, a cél pedig többnyire a Stadler Bussnangban, Pankowban vagy a lengyelországi Siedlicében található üzeme.
Ha megtörtént a belső (és szükség esetén külső, megrendelői) átvétel, nincs is más hátra, mint a kocsiszekrény kiszállítása a végszereléshez. Mivel közismert a kocsirakományú és speciális küldeményeket illetően a vasutak rugalmatlansága, ez a közúton történik, a cél pedig többnyire a Stadler Bussnangban, Pankowban vagy a lengyelországi Siedlicében található üzeme.
A MÁV-START második generációs FLIRT motorvonataihoz gyártott kocsiszekrény ellenőrzése zajlik a manipulációs csarnokban
A Deutsche Bahn AG részére készülő kocsiszekrények egyike várja az átvételt
Erőemésztő zóna, ahogyan a későbbiekben már nem látható. A modern motorvonatok orra ütközés esetén komoly energiák felemésztésére képes védőelem
Az előzőekben már érintettük a jövőbeni terveket, térjünk tehát vissza a folyamatoptimalizálásra! Bár egy vasúti jármű kocsiszekrénye egészen más dimenzió, mint egy autó karosszériája, az autóipartól – azon belül is a japán gyártóktól – tanulni sosem szégyen. Ennek jegyében Szolnokon is folyamatosan fejlesztik az egyes munkahelyek szervezését, optimalizálják a szerszámok elhelyezését és a munkavégzés hatékonyságát. Kicsit nagyobb léptékben hasonló hatékonyságnövelő intézkedés a raktározás átalakítása: az erre szolgáló csarnok kapacitását mozgatható polcrendszerrel növelték meg. Mivel nem kell egy időben minden polcnak elérhetőnek lennie, ezzel a módszerrel jelentős helymegtakarítás érhető el.
Rend a lelke mindennek: a hatalmas raktárcsarnokban mozgatható polcrendszerrel spórolnak helyet
Akárcsak Pusztaszabolcson, itt is mindennek megvan a maga helye
Stratégia, agyelszívás és a piszkos anyagiakCégcsoporton belül a szolnoki üzem helyét a Berlin külvárosában működő Stadler Pankow gyáregységgel kötött hosszú távú együttműködés jelölte ki: Szolnok az első időkben elsősorban a berlini gyárban végszerelésre kerülő vonatok kocsiszekrényeit készítette. Az idők során ez a szabály lazult. Egyrészt a szolnoki gyár kapacitása növekedett, így más összeszerelő üzemekbe is tud szállítani, másrészt a berliniek komoly mennyiségben készítenek emeletes, KISS márkanéven futó vonatokat. Szükség esetén – a megfelelő technológiai átállásokkal – Szolnok is képes emeletes kocsiszekrények gyártására, ám erre a profilbővítésre eddig nem került sor.
Ami a munkaerőt illeti, alumíniumhegesztésre képesítéssel rendelkező szakmunkást találni Magyarországon közel sem egyszerű. A Stadler éppen ezért szorosan együttműködik a Szolnoki Gépipari Technikummal a szakmunkások képzése érdekében. Jelentősen bonyolítja viszont a helyzetet az a közismert tény, hogy a képesítéssel rendelkező szakmunkások Nyugat-Európában szinte mindenhol keresettek – az alumíniumhegesztők pedig még ezen belül is kifejezetten kapósak. Sőt, újabban hazai konkurencia is megjelent a munkaerőpiacon, ráadásul közel: a kecskeméti Mercedes-gyár is foglalkoztat alumíniumipari szakmunkásokat. Az sem nagy titok, hogy a magyarországi órabérek miatt az itthon készülő kocsiszekrények költsége alacsonyabb egy Svájcban gyártottnál, míg a tartósan erős svájci frank miatt az exportra termelő svájci vállalatok (így a Stadler „hazai” üzemei) egyébként is hátrányban vannak. A cégcsoport vezetésének mindezen tényezőket figyelembe véve kell házon belül a kecske-káposzta problémát újra és újra megoldania.Az üzem területén tanműhelyt is berendeztek, ahol szakmunkástanulók ismerkedhetnek az alumíniumhegesztés rejtelmeivel
A szerző ezúton is köszönetet mond Kiss Csabának, a Stadler közép és kelet-európai kommunikációs vezetőjének, valamint az üzem dolgozóinak a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségükért!
Magyarics Zoltán