A 2013-2014-es menetrendi évadtól fogva olcsóbb a tehervonatok pályahasználata Ausztriában. Több mint tíz százalékkal csökkent a pályahasználati díj december közepétől.
Két nappal a menetrendváltás előtt, december 13-án lépett életbe az ÖBB új pályahasználati feltételrendszere. Az új feltételek szerint a kocsirakományú forgalomban közvetlenül részt vevő vonatok, azaz a tolatós tehervonatok és a kiszolgálómenetek és a helyi tehervonatok számára olcsóbban adja a menetvonalat az infrastruktúra üzemeltetője. A korábbiakban csak a tolatós tehervonatok és a kiszolgálómenetek számára alkalmaztak kedvezményes díjképzést, amelynek alapja nem a vonatok által megtett távolság, azaz a vonatkilométer volt, hanem egy általános mérőszám alapján állapították meg a pályahasználat ellenértékét.
A kiszolgálómenetek mellett most már a helyi tehervonatok is olcsóbban koptathatják az osztrák pályákat
A menetrendváltáshoz kapcsolódó változások között a kocsirakományú forgalomban közlekedő tehervonatok számára is csökkent a pályahasználat díja: a többi tehervonathoz képest 13%-kal kevesebbet kell fizetni az ilyen vonatok után – ennek azonban feltétele, hogy a hat központi rendezőpályaudvar egyikén tolatási szolgáltatást is igénybe vegyen a vonat, azaz vonatösszeállításban, oszlatásban vagy kocsirendezésben részt vegyen a szerelvény.
A kedvezményt csak akkor kapja meg a vasúttársaság, ha legalább az egyik nagy rendezőpályaudvar, például a képen látható klederingi rendező szolgáltatásait is igénybe veszi majd
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Emellett az egyébként rendelkezésre álló kapacitásokat a csendesebb időszakban használó vonatok számára mintegy 23 %-kal kevesebb lett a pályahasználati díj a különféle kedvezményes számításoknak köszönhetően.
Halász Péter