A közeljövőben nagy valószínűséggel búcsút kell vennünk a GYSEV-nél szolgáló „matricás” Taurusoktól. A vasúttársaság mozdonytenderében, mint emlékezetes, kilenc új mozdonyt vennének – ezek pedig leváltanák a hét bérelt mozdonyt.
Az új gépek tenderkiírásában nem szerepelt a gépek sebessége, azonban Rázó László, a GYSEV szóvivője a RegionalBahn kérdéseire válaszul elmondta: a részvételi felhívás dokumentációja – amelynek megkérése az eljárásban való részvétel feltétele – tartalmazza a beszerezni kívánt mozdonyok részletes műszaki feltételeit, így többek között a sebességre vonatkozó kitételt is, amely minimum 160 km/h-ban került meghatározásra.
Ez a kitétel jelentősen szűkíti a lehetséges ajánlattevők körét. A hollandok ugyan a közelmúltban szerződtek a bebukott Fyra-vonatok helyett a 160 km/h sebességű TRAXX F140MS-re, azaz akár ezt a típust is ajánlhatja a Bombardier, mégis sokkal esélyesebbnek tűnik egy P160AC2-es vagy egy TRAXX 3-as. Ez utóbbi viszont nem feltétlenül tudja teljesíteni a legalább egy éve való üzemelést és 94%-os üzemkészséget.
A 1116 064-es „matricás” gép a Keleti pályaudvar tárolóvágányain 2007. március 14-én
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Komoly esélyekkel indulhat a Siemens: ha „találnak” készleten még pár ES64U4-est, akkor azt könnyen megkaphatja a GYSEV, ám valószínűbbnek tűnik, hogy inkább a felfuttatandó Vectron-családból ajánlanak majd megfelelő példányokat – legutóbbi nagy megrendelésüket éppen Finnországból kapták.
Az üzemkészségen bukhat el esetleg a Škoda, amelynek 109E típusú gépei már jó ideje üzemelnek a ČD-nél és a ZSSK-nál, de az üzemkészségük nem mindig volt a legmegfelelőbb. Az már csak hab a tortán, hogy a Škodát idehaza nem igazán kedveli a politika: emlékezetes, a BKK az offshore háttér miatt zárta ki a végül a CAF győzelmét hozó villamostenderből.
A 1116 064-es a bécsi Westbahnhofon 2009. május 16-án
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Véleményünk szerint valószínűtlen, hogy az Alstom a Prima mozdonycsaláddal jelentkezne egy ilyen kis tenderre egy számára nagyvasúti szempontból perifériásnak tekinthető piacon, ahogy a lengyeleket (ZNLE) sem tartjuk esélyesnek a kiíró által megkívánt hatósági engedélyek mennyisége miatt. Ennek ellenére természetesen akár igazi meglepetéseket is hozhat majd a pályázat eredményhirdetése.
A tender háttere is érdekes: a GYSEV a beszerzendő kilenc (4 kétáramrendszerű és 5 többáramrendszerű) mozdony szolgálatba állítása után visszaadná azt a hét „matricás” Taurust az ÖBB-nek, amelyet még 2005-ben, illetve 2009-ben bérelt ki nem kevesebb, mint húsz évre. Hogy ez az ÖBB számára mit jelent, azt nem tudjuk; ám az biztos, hogy mostanában fogynak a Taurusok, legutóbb épp Magyarországon égett ki a 212-es az RJ 165-ös élén.
A szinte még vadonatúj 1116 063-as 2005. július 5-én Sopronban. A gép az ÖBB-nél 2002. július 17-én állt forgalomba és 2003-2004 során a Siemens Dispolok bérelte a gépet az ÖBB-től
(fotó: Halász István)
(fotó: Halász István)
Emellett megtudtuk azt is, hogy a jövőben a GYSEV vonalhálózatának további darabjait villamosítja, így a további mozdonyok sem fognak tétlenül vesztegelni a soproni telephelyen. Mindezek fényében kíváncsian várjuk, hogy melyik gyártó melyik típusa lesz majd a befutó a GYSEV tenderén!
Halász Péter