A 2013-as menetrendváltás fontos változást hozott a délkelet-bajorországi regionális vasútvonalak egy részén: a járatokat december közepéig üzemeltető DB Regio-t a BOB, vagyis a Bayerische OberlandBahn váltotta. A „minden kezdet nehéz” axióma különösen igaznak tűnik erre a cserére, ugyanis a saját szerelvények késedelmes üzembe állása miatt minden elképzelhető helyről kölcsönkért szerelvényekkel nyitott a Meridian névre keresztelt új szolgáltatás. Képriportunk ezúttal igazi vasúti bazár hangulatát kelti, de természetesen bemutatjuk a Meridian friss-ropogós járműveit is!
Az M-betűs fantázianevek nem ritkák a német vasúthálózaton, a Metropolitan és Metronom után pedig itt a Meridian. Ezúttal nem a szépemlékű „keleti blokkos” Berlin–Szófia expresszvonatra kell gondolni, hanem a Bayerische OberlandBahn (BOB) új termékcsoportjára, mely a Rosenheim-központú délkelet-bajorországi hálózaton átvette az uralmat a DB Regio járataitól. December közepétől a Meridian márkanevű járatok látják el a München Hbf.–Rosenheim–Salzburg Hbf., a Rosenheim–Kufstein, illetve a Rosenheim–Holzkirchen vonalak forgalmát.
Az új szolgáltatáshoz új vonat dukál: a BOB (illetve leányvállalata, a Meridian) új három- és hatrészes FLIRT-motorkocsikkal készült a decemberi menetrendváltásra. Ezek forgalomba állítása viszont a vártnál lassabban haladt, így áthidaló megoldásra volt szükség. A BOB nem akarta (vagy nem is akarhatta?) a DB Regio korábban itt üzemelt szerelvényeit tokkal-vonóval kikölcsönözni, így maradt az igazi vasúti „lomizás”: egy kis ODEG KISS Berlinből, egy csipetnyi emeletes Metronom-szerelvény és egy NOB-ingaszerelvény Hamburgból, pár kanál Desiro a Vogtlandbahntól, további fűszernek pedig némi ÖBB-s „Lange Schlieren” ingavonat és dízel Talent a NEB-től. Persze a DB Regio sem maradt ki teljesen, ők 111-es sorozatú gépekkel továbbított n-Wagen szerelvényt adtak a bazárba. Hogy teljes legyen a hangulat, a motorvonatokra szabott fordulóidők, illetve a tolatási mozgások pályahasználati díjának megtakarítása miatt a mozdonyos vonatok java elől-hátul mozdonnyal közlekedik. Kell ennél színesebb forgatag egy vasútbarátnak?
Már sokan vannak, de még nem elegen: a Meridian FLIRT-motorkocsija készül indulásra München főpályaudvarának 11. vágányán, mely a technológia szerint a Salzburgba induló regionális vonatok törzshelye lett
Salzburg gyönyörűen felújított főpályaudvarán is találkozhatunk a Meridian vonataival. Érdekesség, hogy mivel a Westbahn járatai december közepe óta már itt fordulnak vissza Freilassing helyett, a salzburgi főpályaudvar technológiájában kiváló partnerként szolgálnak a Meridian-járatoknak – a jelzővel megosztott vágányon azonos peron mellé érkeznek a Westbahn KISS és Meridian FLIRT-vonatai
A Meridian hálózatát 2014 első napján látogattam meg, amikorra a rendelkezésre álló FLIRT-szerelvénnyekkel már sikerült nagyjából lefedni a München–Salzburg viszonylat ünnepnapi járműigényét. Rosenheim–Kufstein között is két FLIRT-motorkocsi dolgozott, itt csak a kizárólag munkanapokon közlekedő közvetlen müncheni vonatokhoz nincs még elég belőlük. A fővonalon egy n-Wagen ingavonat azért még pendlizett München és Salzburg között, illetve München Ost és Rosenheim állomásokon készenlétben álltak a hétköznapi menetrend lebonyolításához még mindig szükséges kölcsönjárművek. A fővonalaktól gyökeresen eltért a helyzet a Rosenheim–Holzkirchen szárnyvonalon: itt még az új esztendő első napján is kizárólag bérelt vonatok, nevezetesen a Vogtlandbahn Desiro-i közlekedtek.
Holzkirchen állomás mozgalmas csomópont – itt várakozik bevetésre a Vogtlandbahn egyik Desiroja, míg a peron mellett álló egység 3 perc múlva indul Rosenheim-be
Identitásválság: a két cseh járás és egy német közlekedési szövetség matricája mellé már igazán hiányzott a trófeák közül egy Meridian-matrica a Vogtlandbahn járművének oldalára
Hegyek és Talent-hegyek: a munkanapi fordulókhoz szükséges dízelmotorvonatok pihennek Rosenheim állomásán; a Vogtlandbahn Desiro motorkocsijain kívül a NEB is beszállt egy dízel Talenttel
Igazi ritka madár: az ODEG KISS-motorvonata parkol Rosenheim állomáson. A sors különös fintora, hogy egy évvel ezelőtt ilyenkor még pont az ODEG szorult segítségre a KISS-ek forgalomba állításának nehézségei miatt
Még mindig akcióban a nagy előd: a DB Regio 111-es sorozatú mozdonyainak homlokrészén és oldalán diszkréten a Meridianra utaló matricákkal fedték le a DB-emblémát... Felvételünk Assling állomáson készült a Salzburgból Münchenbe tartó vonatról
Messzire kalandozott segéderő: a Metronom emeletes szerelvény Alsó-Szászországból érkezett Bajorországba, és az év első napját a München Ost állomás legszélső peronos vágányán, az autórakodó mellé letámasztva töltötte
A Metronom-szerelvény másik végére is jutott mozdony, mely csinos kijelzőt is kapott a szélvédő mögé. A felirat szerint valószínűleg a munkanapi München–Kufstein közvetlen vonatokon találkozhatunk a távoli vendéggel
Az Eurosprinter a jelek szerint a közös nevező a Meridian mozdonyvezetőinek típusismeretében, ugyanis a NOB-tól bérelt, a nem túl sikeres Rostock–Düsseldorf viszonylaton is közlekedett egykori InterConnex-ingaszerelvényt is ezzel továbbítják
Természetesen nem feledkeztünk meg az új FLIRT-motorkocsik bemutatásáról sem. A Meridian FLIRT-szerelvényeinek külső megjelenése és belső tere is jelentősen eltér a MÁV-START azonos családba tartozó járműveitől. A belső tér alapszíne szürke, az ülések huzata olajzöld-barna csíkozású, a fejtámlákat pedig szürke műbőrrel borították. A hatrészes szerelvényeken igen előrelátó módon négy (!) mosdó kapott helyet a „rövid távolsági” (avagy RegionalExpress) feladatkör jegyében – így elkerülhető a modern motorkocsik rákfenéje, az eldugult WC miatti szolgálatképtelenség. Hazai szemmel nézve szokatlan a jegyvizsgáló munkahelye, a fedélzeti információs pult is, bár a Railjetekben ez már megszokott dolog, innen vette az ötletet a Meridian is. A szerelvényeken – szintén a hazaitól eltérő módon, a regionális kialakítás miatt – négy első osztályú páholyt is kialakítottak. Az üléskiosztás itt is 2+2 soronként, ám az ülések huzata szövet helyett műbőr. Az előterekben utastájékoztató monitorok kaptak helyet, melyek a menetrendi időadatok mellett a valós idejű érkezési adatokat is mutatják. A kor szellemének megfelelően nem hiányozhat a konnektor: a páholyos ülések asztalkája alatt találjuk az üléspáronként egy-egy hálózati csatlakozót.
Az új FLIRT-szerelvények másodosztályú utastere igényes megjelenésű, az utasok pedig remélhetőleg vigyáznak majd rá
Nyúlfarknyi első osztály is adódik: minden ötrészes motorkocsiban négy páholyt alakítottak ki bőrhuzatos ülésekkel, nagyobb asztallal és lábtérrel
Az előtérben mozgássérültek beszállítását megkönnyítő lift bújik meg, a többcélú térbe pedig a szokásos módon lehajtható üléseket szereltek
A hazai FLIRT-motorkocsikon ismeretlen részlet: a jegyvizsgálók munkahelye, az információs pult
Hálózati csatlakozó a másodosztályon is: minden páholyos kialakítású szakaszhoz kettő jár
A Meridian FLIRT-motorkocsijainak mosdóját kifejezetten feldobják a narancssárga műanyagok
Modern fedélzeti utastájékoztatás – a menetrendi időadatok mellett a tényleges érkezésről is kapunk információt
A zagyva számsorok kedvelőinek: a vasúttársaság betűkódja akár becenévnek is beillik, a Dallas után szabadon
A zúzmarás erdő mellett jár be Assling állomására a Salzburgba tartó Meridian-vonat
A DB Regio utolsó bástyái Rosenheimben: a bal oldalon látható, Landshutba készülő motorkocsi egylőre marad, a jobb oldalon Salzburg – München távot teljesítő szerelvény viszont csak a kellő számú FLIRT forgalomba állásáig marad
A München–Rosenheim közötti állomásokon már a Meridian jegyautomatái fogadják az utazókat: a gépek ismerik a müncheni közlekedési szövetség (MVV) és az ÖBB vonatkozó tarifáit is
(a felvételek a szerző munkái)
(a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán