Több helyet alakítanak ki a metróalagutakban Berlinben egy tragikus baleset nyomán. Ebből azonban nem csak a munkatársak, hanem az új metrószerelvények is profitálhatnak majd – ígéri a BVG.
Több alagútszakaszban túlságosan kicsik a biztonságos közlekedésre szolgáló területek. Emiatt a BVG számos helyen átépíti a metróalagutak belsejét, új helyre kerülnek a födémet tartó oszlopok és ezzel teljesül a városvezetés óhaja is, hogy az alagútban dolgozó munkatársak számára több biztonságos helyet alakíthassanak ki. Ezt egy 2006-os baleset után kérték, mint felügyelő hatóság a BVG-től: 2006. március 1-jén az U2-es metró Wittenbergplatz állomásra érkező egyik szerelvénye elsodort egy 59 esztendős munkatársat, aki az alagútban lévő tartóoszlopokat és a munkatársakat védő búvófülkéket ellenőrizte.
Elsősorban a közel száz éves vagy még annál is idősebb alagutak az érintettek, mégpedig jellemzően a kisprofilú hálózaton, az U1-es, az U2-es és az U3-as metró vonalán. Az első lépésben az U2-es metró nyugati szakaszának amúgy is felújításra szoruló részén végzik el a átalakítást. Emiatt bővítik, átépítik a fordítóvágányokat a Zoologischer Gartennél és innen nyugatra, az U2-es metró vonalán utazóknak augusztustól novemberig, vasárnaptól csütörtökig minden este 21 óra után pótlóbuszokra kell szállniuk.
Az U2-es metró szerelvénye érkezik a Zoologischer Garten állomásra. Az átalakítások miatt a nyár végén és ősszel pótlóbuszokra kell majd itt átszállni a nyugat felé tartó utasoknak
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az átalakítás komoly munkát igényel és különös odafigyelést: Berlinben a metróalagutak jellemzően kéreg alatti vezetésűek, a födémen közvetlenül az útfelületek nyugszanak.
A munkák során azonban nem csak a biztonságos részeket bővítik, hanem az alagutakat is a majdani új, IK sorozatú metrószerelvényekhez igazítják. A Stadler Rail által építendő járművek oldalt a mostaninál szélesebbek lesznek, „pocakjuk” lesz: a mostani 2,3 méter széles kocsik helyett az új járművek legnagyobb szélessége 2,4 méter lesz. Emiatt számos helyen szükségesek kisebb-nagyobb átalakítások a hálózaton. Az új szerelvények első darabjai 2015-ben, a további 24, egyenként négy kocsis vonat 2017-2018 során állhat majd forgalomba, addig végezni kell valamennyi „alagútszabászati” munkával.
Halász Péter