Hosszas vajúdás után várhatóan 2014 júliusában elindul a próbaüzem az új berlini nemzetközi repülőtéren, a Willy Brandt nevét viselő Berlin-Brandenburg Intartnationalon, a BER-en.
A beruházást irányító tartományi társaság pénteki bejelentése szerint július 1-jétől naponta néhány járatot indítanak és fogadnak majd a berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtéren (BER). Azt egyelőre nem tudni, hogy a légikikötő mikor kezd teljes kapacitással üzemelni – írja az MTI.
2013-ban minden korábbinál több utas fordult meg a jelenleg működő két berlini nemzetközi repülőtéren, a Schönefelden és Tegelen. A reptereket üzemeltető társaság pénteken közölt adatai szerint 2013-ban 26,3 millió volt az utasok száma, ami 4,2 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Berlinben a város gyorsan növekvő turisztikai népszerűsége miatt sürgős a repülőtéri kapacitás bővítése. A személyforgalom 2005 óta megduplázódott, csak tavaly egymillióval nőtt. A repülőterek súlyosan túlterheltek, Tegelen például tavaly 19,6 milliós utasforgalmat bonyolítottak le, pedig a hetvenes években épült légikikötőt évi 8 millió utas fogadására tervezték.
A terminál épületéhez vezető út 2013 nyarán
A Willy Brandt-repülőteret 2006-ban kezdték építeni, a forgalom megindítását pedig eredetileg 2011 novemberére tervezték. A késedelmet elsősorban az okozza, hogy újra kellett tervezni és át kell építeni az automatikus tűzvédelmi berendezést a hatszintes, 280 ezer négyzetméteres terminálon. A tervezési és kivitelezési gondok miatt a költségek 4,5 milliárd euróra emelkedtek az első költségvetésben szereplő 2,4 milliárd euróról.
Az új reptér készen áll. Vajon most már mindenféle biztonsági előírásnak megfelel?
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Emlékezetes: már 2012-ben majdnem beindult a reptér, amikor elhalasztották, mert különféle biztonsági előírásoknak nem felelt meg a létesítmény. Idővel azonban ismét többször is tovább halasztották a megnyitót ugyanezen okok miatt. Akkor már olyannyira meg volt szervezve minden, hogy egy éjszaka alatt több főútvonal lezárásával átköltöztethették volna a teljes tegeli repülőteret az új schönefeldi helyszínre.
Az elkészült repülőtéri vasúton jelenleg érthető okokból nincs forgalom, csak néha-néha jár arra egy-két tehervonat vagy éppen S-Bahn-szerelvény, hogy a menetszelük némileg felfrissítse az alagútban fekvő állomás és pálya levegőjét, valamint a járművezetők vonalismerete ne évüljön el. A DB AG emiatt korábban kártérítési igényének is hangot adott.
A BER-en működő látogatóközpont miatt már 2013-ban is több regionális autóbuszjárat érintette a térséget, amelyek forgalma elenyésző volt.
RegionalBahn információk, MTI