Öt Siemens Desiro ML motorvonatot rendelt a GYSEV osztrák üzemrésze. A motorvonatok szállítására vonatkozó szerződést január utolsó napján írták alá Bécsben.
2014. 01. 31.
Network Rail: magas léc a kommunikációban
A brit vasutat lehet szeretni vagy nem szeretni, egy dolog viszont biztos: a brit pályavasút, a Network Rail rendre magasra teszi a lécet. Ez nem pusztán a zsúfolt hálózat karbantartásának színvonalára igaz, hanem a kommunikációra is. Mai bejegyzésünkben bemutatjuk, hogyan is lehetne ezt a műfajt jól csinálni. Vajon Budapesttől csak földrajzilag esik messze Watford Junction, vagy egyéb tekintetben is?
Zajvédelmi lassújel
Túlságosan hangos a metró az osztrák fővárosban. Az U2-es 2008-ban átadott mélyvezetésű szakasza felett lakók protestálnak, mert túlságosan hangos és túlságosan nagy rezgéseket kelt a föld alatt elhaladó metrószerelvény.
2014. 01. 30.
Vossloh-villamost vesz az StH
Az osztrák Stern & Hafferl tizenegy új villamost vásárol a méteres nyomtávolságú hálózatára. Az új járműveket a Vossloh szállíthatja.
Pályafelújítás a Hohenzollernbrückén
Egy hónapig jelentős korlátozásokra kell számítani a forgalmi kölni Rajna-híd környékén, a Hohenzollernbrücke térségében, mert a DB AG március 7-étől egy hónapig pályafelújítási munkákat végez. Jelentős korlátozásokra kell számítani a térségben.
2014. 01. 29.
Fedélzeti internet – egyszer majd a Railjeten is?
Míg a MÁV-START járatain örvendetesen bővül a fedélzeti internetszolgáltatás, és már a belföldi forgalmú személykocsik és motorvonatok jelentős részén van wifi, egy méretes rés éppen a prémium pajzsán maradt: bár az ÖBB hálózatán működik a Railjet-vonatokon a vezetéknélküli internet, a határt átlépve megszűnik a kapcsolat. Miért és meddig marad ez így? A MÁV-START és az ÖBB segítségével kerestük a választ ezen kérdésekre.
Ismét dolgoznak a Variobahnok
A múlt héten adtunk hírt róla, hogy elővigyázatosságból egy kivételével valamennyi Stadler Variobahnját leállította a potsdami ViP. A vizsgálatok egy része megtörtént, így ismét forgalomba állhatnak a sok fejfájást okozó villamosok.
2014. 01. 28.
Per-Albin-Hansson-Sieldung, végállomás
Márciusban kezdik Bécsben az U1-es metró déli hosszabbításához tartozó két felszíni állomás építését. A Neulaa és Oberlaa állomások kivitelezése miatt rövidül a 67-es villamos, cserében viszont új buszjáratok indulnak majd.
Tél a Haidestraßén
Miközben Budapesten legfeljebb csak metsző hideg van, addig egy fővárossal nyugatabbra havazik is. Az idei szezon első komolyabb havazása persze a vasútfotóst is kicsalja a meleg szobából, hogy készítsen néhány emlékképet az idei télről. A Haidestraße környékén jártunk hétfő kora délutáni portyánk alkalmával.
Svájci Tango
Újabb, a Tango-családba tartozó járművet építhet a Stadler Rail. Ezúttal az Appenzeller Bahnen a vevő: a svájci vasúttársaság hét szerelvényt vásárol a neves gyártótól.
2014. 01. 27.
Bécs: az idei teendők
A Wiener Linien az idei évben komolyabb közlekedésfejlesztési projektre nem készül – persze, a futó beruházások, azaz a buszbeszerzés vagy éppen az U1-es metró déli hosszabbításához kapcsolódó lépések nem maradnak el. De nézzük mi mindent tervez még idénre a bécsi városi közlekedést működtető társaság.
Közös bérlet buszra és vonatra
Új hajó a Havelen is
Új hajót vetett be a BVG megbízásából az üzemeltető Stern und Kreisschifffahrt a berlini F10-es átkelőhajó vonalán: a kishajókkal ellentétben az új jármű nem elektromos, hanem korszerű és a környezetet kevésbé terhelő dízelmotoros hajó.
2014. 01. 25.
Caltrain – a Szilícium-völgy vasútján
Az elmúlt hetekben San Francisco kábelvontatású és felsővezetékes villamosait mutattuk be, ma pedig vonattal utazunk San Francisco-tól San Jose-ig, avagy a Genentech-től az Adobe-ig, sőt még azon is túl... Az Egyesült Államok gazdaságának egyik motorja a Szilícium-völgy néven közismert régió, a gazdasági potenciálhoz pedig hatékony elővárosi vasúthálózat is dukál. Írásunkban bemutatkozik a 150 éves fennállását ezen a héten ünneplő Caltrain!
2014. 01. 24.
Elhagyta a felét az ICE
Nem kezdődött szerencsésen a hétvége a DB AG-nál: pénteken reggel a Lipcséből Berlinen át Hamburgba közlekedő ICE 1616-os nemes egyszerűséggel „elhagyta” a hátsó felét.
Újra közös a peron Hennigsdorfban
Leállították a Variobahnokat
Január 23-án üzemkezdettől a potsdami ViP a tizennégy darabos Variobahn-flottából 13 szerelvényt leállítottak – közölte a közlekedési cég. A hírek szerint a kerekekkel van baj.
2014. 01. 23.
Milyen pontosak voltak a vonatok 2013-ban? (1. rész)
Az év elején szokásos összefoglalóink és értékeléseink sorában lassan hagyományossá válik az elmúlt esztendő vasúti személyszállítási menetrendszerűségének elemzése – ennek jegyében ma a magyar, osztrák, és német személyvonatok 2013-as menetrendszerűségét tekintjük át. Hogyan teljesített a MÁV-START ebben a mezőnyben és vajon jobban sikerült-e a tavalyi év, mint az azt megelőző?
Ingyen Velaro
Kellett, majd mégsem kellett a DB AG-nak a Siemens plusz egy Velaro D motorvonata. Most azonban úgy néz ki, mégis egy motorvonatot kérnek a Siemenstől a típus késedelmes szállításáért cserében.
2014. 01. 22.
Mobilon is tájékoztat a GYSEV
Osztrák kocsikat vesz a RegioJet
Közel félszáz vasúti kocsit vásárol az ÖBB-től a cseh RegioJet. Az új kocsikat a meglévő szolgáltatás bővítésére használják majd.
2014. 01. 21.
Megújult a MÁVDIREKT
Megújította a MÁV-START a telefonos ügyfélszolgálatát, a MÁVDIREKT-et. A munkatársak azonban nem csak a telefonos, hanem az e-mailben érkező megkeresésekre is válaszolnak a nap huszonnégy órájában.
Tehervonatok Európában: 2016-tól duplázhatnak?
Két mozdony, számtalan teherkocsi. Megkezdődött a másfél kilométeres tehervonatok tesztelése az európai hálózaton. 2016-ra már mindennapos lesz az ilyen tehervonat?
2014. 01. 20.
Több hely az alagútban
Több helyet alakítanak ki a metróalagutakban Berlinben egy tragikus baleset nyomán. Ebből azonban nem csak a munkatársak, hanem az új metrószerelvények is profitálhatnak majd – ígéri a BVG.
Desirót vesz a GYSEV
A GYSEV öt új motorvonatot vesz – a Siemenstől. A regionális vasúttársaság öt Desiro ML motorvonatot állít forgalomba 2016 májusáig.
2014. 01. 19.
Olcsóbb jegyek a mellékvonalakon
Február közepétől újabb 15 mellékvonalon lesz elérhető a regionális vasúti tarifa, az ehhez kapcsolódó kedvezmény mértéke pedig 15-ről 25 százalékra emelkedik – jelentette be vasárnap Győrben sajtótájékoztatón Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára.
2014. 01. 18.
Vasúti fékezés XLV. – Oroszország – 1. rész: Kis szovjet-orosz vasúttörténet
A nagy nyugati testvér, az USA után időszerű, hogy a nagy keletivel is foglalkozzunk, különösen azért, mert Szent Oroszhon (aztán Szovjetunió, majd az Oroszországi Föderáció) a nyugathoz képest jellegzetesen eltérő, de mégis hasonló utat választott, már ami a vaspályáit nyüvő járművek fékrendszerét illeti. Sorozatunkon belül így most több részes „alsorozat” indul, mely a Föld legnagyobb országának vasúti fékezésével foglalkozik.
Tengerparti siklás
Majdnem a tengerbe borult Olaszországban egy távolsági vonat, miután a ligúriai Imperia közelében kisiklott. A balesetben szerencsére három vasutas sérült csak meg.
Villamosbaleset Magdeburgban
Súlyos villamosbaleset történt a Szász-Anhalt tartománybeli Magdeburg városában. Két szerelvény futott egymásba, aminek következtében huszonnégyen megsérültek.
2014. 01. 17.
Nagysebességű vonal a vasút hazájában - mit üzen nekünk a HS2?
Döcögősen indult az igazi nagysebességű vasútvonalak kiépítése Nagy-Britanniában, de a Londontól északra futó fővonalakat kiegészítő nagysebességű fővonal, a High Speed Two (HS2) építése éppen két éve komoly lendületet kapott a kormányzati jóváhagyás miatt. A projekt kritikusai érvek sorát vették elő, mai írásunkban pedig az egyik sarkalatos kérdést járjuk körül: szükség van-e a párhuzamosan futó három, jellemzően négyvágányos fővonal mellé még egy külön nagysebességű vonalra? Luxusproblémák, vagy a proaktív pályavasúti szemlélet követendő példája?
Ausztriának nem csak Railjet kell!
...legalábbis a zöldek ezt gondolják. Sőt, általában Svájcról illene példát vennie nyugati szomszédunknak a vasúti közlekedés tekintetében.
2014. 01. 16.
Karbantart a GYSEV-nél a Stadler
Karbantartási szerződést írt alá a GYSEV és a Stadler Rail. A megállapodás szerint a FLIRT-motorvonatok alacsonyabb szintű karbantartásait a GYSEV, a komolyabb javításokat a Stadler bázisán végzik majd.
Mobiljegy Berlinben
2014. 01. 15.
Követi a vonatokat a GYSEV
December közepe óta már tesztüzemben, január 13. óta pedig élesben működik a GYSEV adatszolgáltatása a MÁV-START Vonatinfóján. Így már a GYSEV járatai is megjelennek a térkép mellett többek között a Vonatdroidban is.
Elszámolták a felújítás árát?
Civil szervezetek szerint túlságosan magasra taksálja a városvezetés és a BVG a berlini 61-es villamos vágányainak felújítási költségét. Szerintük a 17 millió eurós költség túlságosan magas.
2014. 01. 14.
Stadler Szolnok – forgóvázrevízió határok nélkül
Az elmúlt héten a Stadler szolnoki kocsiszekrény-gyártó üzemét mutattuk be, ma pedig a másik fő tevékenységgel ismerkedünk meg, ugyanis 2013-ban a forgóvázrevíziós központ átadásával új profillal bővült a Tisza-parti városban létesült üzem. Látogatásunk alkalmával természetesen a cég új büszkeségét is megtekintettük – következzen tehát képes beszámolónk a forgóvázak viselt dolgairól!
Sváb tangó
A Stuttgarter Straßenbahnen AG, az SSB új motorkocsijai alighanem sikeresek, így a svábok húsz újabb Stadtbahn-motorkocsit rendeltek a Stadlertől.
2014. 01. 13.
30 éve történt: a BVG üzemelteti a nyugat-berlini S-Bahn-t
Harminc esztendeje nagyot fordult a világ Nyugat-Berlinben. Hosszú huzavona és többszöri probálkozás után 1984. január 9-én vette át a BVG a város nyugati felén a gyorsvasúti hálózat üzemeltetését a DR-től. A szellemvasútból ismét az eredeti szerepét betöltő közlekedési eszköz lett.
A GYSEV-vel bővült a Vonatinfo
Karácsony előtt került fel a Vonatinfo térképre a GYSEV vonatainak helyzete. Mint akkor írtuk: egyelőre tesztüzemben működött a rendszer. Január 13-ától, hétfőtől viszont végleges a kapcsolat a két vasúttársaság tájékoztató rendszere között.
Telefon a Csalagútban
Rövidesen használhatják az utasok a telefonkészüléküket a Csalagútban is. Az Eurotunnel és több angol mobilszolgáltató között tíz évre szóló megállapodás született.
2014. 01. 11.
San Francisco villamosai – 2. rész: Cable car, az utolsó mohikán
Két hete villamosoztunk a Csendes-Óceán partján, ma pedig egy kötött pályás dinoszaurusz világába kalauzoljuk olvasóinkat. San Francisco-ban található a világ utolsó klasszikus cable car, azaz kábelvontatású közúti villamoshálózata, mely nemcsak hogy él és virul, de évi 7 millió utast szállít, és a város egyik legfontosabb turisztikai attrakciója. Képriportunkban megelevenednek a cable car dolgos hétköznapjai, és a történeti áttekintés mellett a műszaki részletekről sem feledkeztünk meg!
Nyáron jön Willy Brandt!
Hosszas vajúdás után várhatóan 2014 júliusában elindul a próbaüzem az új berlini nemzetközi repülőtéren, a Willy Brandt nevét viselő Berlin-Brandenburg Intartnationalon, a BER-en.
2014. 01. 10.
Stadler Szolnok – ahol a FLIRT kocsiszekrények születnek
Két legyet egy csapásra – tulajdonképpen ez lehetne írásunk mottója, ugyanis a svájci Stadler Szolnokon 2009-ben megnyitott kocsiszekrény-gyártó üzeme mellé idén forgóvázrevíziós központot is telepített. Ennek megfelelően a most következő riportunk alapjául szolgáló látogatáson nem csak a gyártás, hanem a karbantartás technológiájába is betekinthettünk. Cikkünk első részében a FLIRT-kocsiszekrények gyártásával ismerkedünk meg.
Csehek tendereztetnek
Új motorvonatokat vásárolna az állami cseh vasúttársaság. A ČD nemzetközi tenderen keresi a huszonöt motorvonatra vonatkozó keretszerződés partnerét.
2014. 01. 09.
Búcsú a matricásoktól – gépet cserél a GYSEV
A közeljövőben nagy valószínűséggel búcsút kell vennünk a GYSEV-nél szolgáló „matricás” Taurusoktól. A vasúttársaság mozdonytenderében, mint emlékezetes, kilenc új mozdonyt vennének – ezek pedig leváltanák a hét bérelt mozdonyt.
Prágai végjáték
A DB AG cseh leányvállalata, az Arriva Vlaky a menetrendváltástól megszüntette a Praha Masarkyovo és Kralupy nad Vltavou közötti elővárosi járatait – mindössze három hónap üzem után.
2014. 01. 08.
Zord a tél az Egyesült Államokban
Míg itthon szokatlanul enyhe és szinte fagymentes a tél, az Egyesült Államok északkeleti és középnyugati vidékeit komoly mínuszok és havazás sújtják. A kemény időjárás a kötött pályás közlekedésben is fennakadásokat okozott, és a téllel dacoló szolgáltatók élete sem könnyű. Miközben megdőltek a hidegrekordok, az Amtrak három vonata kényszerült éjszakai kényszerpihenőre, a Northeast Corridor forgalmát pedig felsővezetéki zavarok nehezítették. Képes összefoglalónk következik a behavazott államokból!
Típuscsere – Generációváltás Bécsben
Január 7-én forgalomba álltak a Wiener Linien vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2-esei. Az első kocsik a 7A és a 35A buszok vonalán jelentek meg és ezzel megkezdődött a generációváltás a bécsi tömegközlekedésben.
2014. 01. 07.
Tender az S-Bahn-ra
Nemzetközi tenderen keres új üzemeltetőt a Bayerische Eisenbahngesselschaft, a BEG a nürnbergi gyorsvasúti hálózatra. Az új szolgáltató 2017 decemberétől tizenkét évig működtetheti a vonalhálózatot.
Új buszgarázst épít München
2014. 01. 06.
Meridian – magánvasúti pótlás Bajorországban
A 2013-as menetrendváltás fontos változást hozott a délkelet-bajorországi regionális vasútvonalak egy részén: a járatokat december közepéig üzemeltető DB Regio-t a BOB, vagyis a Bayerische OberlandBahn váltotta. A „minden kezdet nehéz” axióma különösen igaznak tűnik erre a cserére, ugyanis a saját szerelvények késedelmes üzembe állása miatt minden elképzelhető helyről kölcsönkért szerelvényekkel nyitott a Meridian névre keresztelt új szolgáltatás. Képriportunk ezúttal igazi vasúti bazár hangulatát kelti, de természetesen bemutatjuk a Meridian friss-ropogós járműveit is!
Villanyhajók Berlinben
Megújította az átkelőhajó-flottájának egy részét a berlini BVG. Az F11-es és az F12-es vonalakon új, elektromos hajtású hajókat közlekedtet a társaság a korábbi dízelüzemű járművek helyett.
2014. 01. 04.
Vasúti fékezés XLIV. – Az elektrodinamikus mozdonyfékek
Az elektrodinamikus mozdonyfékek a hajtóműfékeknek sajátságos változatát képviselik. A nem villamos vontatású járművektől eltérően ezek működése többnyire felsővezetéki feszültséghez kötött, és a fékezés során keletkező energiát jó hatásfokkal táplálják vissza a hálózatba. Most tehát ezeknek a fékeknek a működésével ismerkedünk meg.