2013. 12. 11.

VOR: a Westbahn nélkül mennek tovább

A Bécs és Kelet-Ausztria közlekedését szervező VOR és a Westbahn magánvasút között egyre rosszabb lett a viszony. A magáncég ugyanis korábban felárral büntette a közlekedési szövetség jegyeivel utazókat, most viszont meg is szakadt a kapcsolat a két szereplő között. A VOR jegyei december 13-ától már nem érvényesek a Westbahnra.


A Westbahn kilépett a közlekedési szövetségből, így nem lehet érdekelt a bevételek felosztásában sem – erősítette meg a hírt Georg Huemer, a VOR szóvivője. Ezzel hivatalosan is eldőlt, hogy a közlekedési szövetség jegyfajtáit nem fogadja el a Westbahn a vonatain december 13-ától. A már megváltott bérletek azonban az utolsó érvényességi napig még használhatók a magánvasút járatain.
A mostani vitát az váltotta ki, hogy Erich Forster, a Westbahn vezetője bejelentette: az eddigi 2-3 eurós felárat, amelyeket a VOR-bérletekre vetettek ki csúcsidőszakban, kiterjesztik a hétvégékre és az ifjúsági jegyekre is. Indoklásként azt fogalmazta meg Forster, hogy a közlekedési szövetség tagjai a Westbahnra kedvezőtlen feltételeket fogalmaztak meg, amely nehezebbé teszi a piaci szereplő jelenlétét. Lényegében arról van szó, hogy az eddigi valamivel kevesebb mint egy millió eurós támogatás legalább kétszeresét szerette volna kapni a VOR-tól támogatás formájában a magánvasút. Emellett pedig a Westbahn felrótta a közlekedési tárcának is, hogy nem ad támogatást a hivatásforgalom lebonyolításához. Emiatt pedig kénytelenek voltak bevezetni az ilyen jellegű korlátozást.

Az új Westbahn vonalán fekvő Tullnerfeldet kezdetben a magánvasút szolgálta ki az egyik irányban – a közlekedési szövetségből való kilépés után csak az ÖBB marad, az állami cég pedig rá is ugrott a piaci résre

Az ÖBB egyébként rá is ugrott a dologra: az új Westbahn mentén fekvő, „felemásan” kiszolgált Tullnerfeld állomáson korábban egyik irányban csak a Westbahn, másik irányban pedig csak az ÖBB állt meg. Szeptembertől azonban már az ÖBB is megállítja egyes vonatait a korábban csak a Westbahn által kiszolgált irányban.
A jelenlegi rendszer szerint a vonatok száma a meghatározó és ez alapján kapják a szolgáltatók a támogatást a szövetségtől. Forster azonban azt szerette volna elérni, hogy a szállított utasok száma alapján járjon a dotáció. Úgy vélte, hogy a többi szereplő (itt nyilván az ÖBB-re célzott) akár üres vonatokat is járat menetrend szerinti járatként, hogy minél magasabb arányban részesedjen a menetdíj-bevételekből. A VOR azonban védelmébe vette a rendszert: ha az utasszámok alapján számolnának, akkor számos kisforgalmú viszonylatot be kellene zárni, ami viszont a színvonalas közlekedési szolgáltatást veszélyezteti.

A Westbahn motorvonata St. Pöltenből indul Bécs felé. December 13-ától már a VOR jegyei egyáltalán nem érvényesek a járatokra
(fotók: Halász Péter)

A mostani szabályok várhatóan 2019-ben megváltoznak: jelenleg a részes közlekedési vállalatok határozhatják meg a közlekedési szövetség kereteit. Az Európai Unió azonban 2019-től széleskörű liberalizációt tervez a szektorban, ahol komolyabb szerepet kaphat például a pályavasút, aki most lényegében csak az infrastruktúráért felel.
A Westbahn egyébként nem a VOR-ral került kizárólag nézeteltérésbe. A Salzburg térségében működő SVV-ből már korábban kilépett a társaság, mert a financiális kérdésekben ott sem jutottak dűlőre. Emiatt megszűntek a Westbahn Salzburg Hauptbahnhof és Freilassing közötti járatai. A Westbahn álláspontja szerint túl sokáig, mintegy négy évig nem kap forrásokat egy-egy új szereplő, ez pedig számukra elfogadhatatlan volt.

Halász Péter