2013. 12. 25.

Szentesti pillanatok

Évtizedek óta biztos: december 24-én délután négy körül leáll a nappali tömegközlekedési hálózat Budapesten – csak az éjszakai járatok járnak. Szenteste idején azonban a vasút nem áll meg. Még ha a szokottnál kevesebb vonat is járja a síneket, közlekednek a vonatok. Szentesti képeslapok a Keleti pályaudvarról.



December 24-én, szenteste napján a délutánt-estét sokan szeretteik körében töltik. Évtizedek óta hagyomány Budapesten, hogy a nappali tömegközlekedési járatok 16 óra körül leállnak, a nap hátralévő részében csak az éjszakai járatok járnak. Hogy ennek mekkora sikere volt 2013-ban, azt nem tudjuk, ám az biztos, hogy sokan várták a nappali járatokat 17 óra körül – természetesen hiába. Ráadásul sok turista is kereste a nappali buszt, a BKK a tőle eddig megszokottakhoz képest nem teljesített valami fényesen a szentesti forgalmi változások kommunikálásában, bár a weblapon megjelenő tájékoztató elég részletes lett és a járművekre is jutott a tájékoztatókból. Ennek eredményeként este hat óra előtt nem sokkal teletömött csuklósbusszal utazhattunk például a fél óránként járó 907-es vonalán a Thököly úton... Bár pár évtizede még valóban nem nagyon volt igény a szentesti közlekedésre, azért lassan időszerű lenne felülvizsgálni mindezt – Európában a legtöbb helyen ilyenkor simán a szombati, néha a kicsit ritkított szombati menetrend érvényes egész nap.

A 931-es vonalon közlekedő BPO-767-es rendszámú Ikarus 415-ös a Keleti pályaudvar melletti parkolóban, amely hamarosan a 80-as és a 80A mellett a 73-as és a 76-os trolibusz végállomásának is helyet ad. Az utasok, a turisták, de a helybeliek is várták a nappali járatokat, keresték az információt – a megállóban sajnos nem volt semmi tájékoztató

A vasút azonban nem áll le, bár sokkal ritkábban közlekednek a vonatok a megszokott szombati rendhez képest az este során. A pályaudvarok és a vonatok is javarészt üresek voltak már, főleg csak a turisták és a hazafelé tartó vasutasok és néhány, alighanem a szeretteihez, rokonaihoz tartó utas volt a járatokon.

Az elővárosban 17 óra után jellemzően az órás helyett kétórás követéssel jártak a személyvonatok. Budapest és Sülysáp között is így volt ez, a forgalom ellátásához két szerelvény kellett. Igaz, a menetrendet sikerült úgy kialakítani, hogy a vonatszemélyzetnek közel két órát – 111 percet – Sülysápon kellett eltöltenie. A képen a Keleti pályaudvar felé tartó 43-as FLIRT pihent meg Rákos állomáson

A Keletiből Szolnokra induló 3336-os számú zónázó vonaton a alig lézengtek az utasok december 24-én este

A 270-es számú Petrov EC is rajtra készen várakozott a hatodik vágányon. A vonaton akadt néhány utas. Vajon hosszabb távra utaztak december 24-én? A vonatot a hármas Gorilla továbbította

A Győrön át Szombathelyről érkezett 9205-ös számú gyorsvonatot a GYSEV 140. születésnapját köszöntő 504-es Teknő hozta Budapestre. A Keleti szokatlanul csendes volt, bár viszonylag sok – főleg idegen nyelvet beszélő – utas várta a vonatát a pályaudvaron

Szentesti felvételeinket Halász Péter készítette

Halász Péter