Egyszerűsödik a jövő év elejétől az osztrák vasúti tarifarendszer. Az eddigi 61 helyett 31 különféle árképzési módot alkalmaznak majd – egyben megemelik a viteldíjakat, átlagosan két százalékkal.
Január 1-jétől átlagosan két százalékkal emeli a vasúti utazások árát az ÖBB. Mindazonáltal egyes utazások mégis olcsóbbak lehetnek, ha az utas rendelkezik VorteilsCarddal. Emellett pedig egyszerűsítik a tarifarendszert: eddig 61 különféle tarifát alkalmaztak, ezentúl azonban már csak 31 közül kell választani a pénztárosoknak és a jegyvizsgálóknak.
Az ÖBB elképzelései szerint a vasúti utazások ára jobban tükrözi majd a megtett utazások hosszát és ez azt jelenti, hogy minden negyedik utas számára nem áremelést, hanem pont hogy árcsökkenést hoz majd a jövő esztendő – és persze marad a kínálatban a közkedvelt Einfach-Raus-Ticket és a különféle Spar-ajánlatok is.
Csökkennek majd a jegyárak is a reptéri expressz, a CAT esetében is: az eddigi 5,70 helyett 4,70 lesz a teljesárú jegy. Ez egy komoly előrelépés a CAT szempontjából, ugyanis az eddigi olcsóbb, ám lassabb megoldás, a Schnellbahn viteldíja felé közelít majd az expresszjegy ára is.
A CAT olcsóbb lesz, így próbálnak meg utasokat csábítani a reptéri expresszjáratra
Emellett kevesebbet fizetnek majd az utasok például Salzburg és Zell am See között, itt szintén egy euróval kevesebbet, 20,50-et kér majd a jegyért a vasutas. Számos más viszonylat esetében is 0,70-1,00 eurós árcsökkenést prognosztizál az ÖBB az új tarifarendszernek köszönhetően. De van ahol emelkedik a viteldíj: az Ausztriát átszelő Bécs–Bregenz utazás 70,40-ről 72,20-ra; a Bécs–Innsbruck 62,50-ről 66,10-re drágul 2. osztályon, teljes áron számolva.
Akár Railjet, akár nem, az Ausztriát átszelő utazás drágább, de a rövidebb távú út olcsóbb lehet január 1-jétől
A kedvezményes utazást biztosító VorteilsCardok számát is csökkentik: ezentúl csak a Classic, a Jugend, a Senior és a Family változatot értékesítik. Viszont a korábban németül családinak, azaz Familie névvel illetett változatnak a birtokosa a jövőben 19 euróért egy felnőtt féláron két gyerekkel utazhat együtt és ezek a fiatalok nem szükségszerűen az ő fiai-lányai lehetnek. A Vorteilscardok ára szintén változik: a Classic 99,90-re drágul a mostani 99 euróról. A fiatalok kedvezménykártyája viszont 90 centtel olcsóbb lesz és csak 19 euróba kerül majd. A Senior változat viszont alaposan drágul: 26,90 helyett jövőre már 29 eurót kóstál majd. Érdemes azt is tudni, hogy a Vorteilscardon ezentúl nem szerepel fotó, ellenben egy fényképes igazolvánnyal kell tudnia igazolni magát az utasnak – éppúgy, mint az otthon nyomtatott jegyek esetében. Emellett pedig a jövőben online is megrendelhetjük a Vorteilscardot és az ÖBB Ticket alkalmazásba is felvehetjük az adatait okostelefonunkon.
Az ÖBB egyszerűsíti a VorteilsCardhoz való hozzájutást és kényelmesen használhatjuk majd a kedvezménykártyát az okostelefonok segítségével is, így remélik bővíteni a kedvezményért előre fizető utasok körét az osztrákok
A tarifafaragásból nem maradtak ki az élőállatok és a kerékpárok sem: viteldíjuk mindkét esetben a teljesárú 2. osztályú jegy 10 százaléka lesz majd, így a rövidebb utazásra induló négylábúak és kétkerekűek olcsóbban, a hosszabb útra vállalkozók drágábban utaznak majd. Ráadásul a távolsági forgalomban kötelező lesz a kerékpárhely foglalása is. Az Einfach-Raus-Ticket kerékpáros változata, valamint a heti és havi kerékpárbérletek maradnak továbbra is – közölte az ÖBB.
A távolsági forgalomban ezentúl kötelező lesz a kerékpárhely foglalása
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A magánvasút, a Westbahn is jelezte: az ÖBB-hez igazodva ők is változtatnak a tarifákon. Erről azonban pontos információt még nem adtak, előbb az ÖBB díjszabását kívánják elemezni, azonban várhatóan az év elején ők is az új tarifákat léptetik életbe.
Halász Péter