2013. 12. 31.

Tűz a Traianuson

Kigyulladt a Traianus nemzetközi gyorsvonat egyik kocsija a Békés megyei Murony községnél. A balesetben senki sem sérült meg, de legalább egyórás késésekre kell számítani a Budapest-Békéscsaba vasútvonalon – közölte a MÁVINFORM sajtóügyeletese kedd délután az MTI-vel. A tüzet kora este eloltották.

Bahnreform 1994 – Volt egyszer két hivatalnokvasút

Húsz esztendővel ezelőtt, 1993 és 1994 fordulóján komoly változások következtek be a német vasúti közlekedés szervezetében. A szövetségi törvényhozás által elhatározott vasúti reform, azaz a „Bahnreform” előírásainak megfelelően 1993. december 31-ével megszűnt a korábbi nyugat-német DB és a kelet-német DR, összeolvadásukkal létrejött a DB AG. De miből is jött létre a mai, globális szinten is meghatározó szerepű DB AG és vajon milyen elveket követtek akkoriban – mindebből pedig mi valósult meg? Két részes sorozatunkban ezt próbáljuk meg kideríteni. Sorozatunk első darabjában az 1993 végén megszűnt két vasúttársaság, a két „hivatalnokvasút”, ahogy a németek sokszor emlegették történetét próbáljuk meg összefoglalni.

2013. 12. 30.

Hazaküldött Taurus

A december 29-i Wiener Walzer EN élén meglepő járműcsoportot vett észre kollégánk a minap: a forda szerinti magyar Teknő mellett egy osztrák Railjet-gép is, nevesül a 202-es is dolgozott.

2013. 12. 29.

Videóajánló - XLVIII. rész: San Francisco villamosai régen és ma

Tegnapi, San Francisco villamosairól szóló cikkünk kapcsán mai mozgóképes ajánlónkban napjaink és a múlt villamosai elevenednek meg San Francisco városában. Az 1906-os nagy földrengés előtti kábelvontatású villamosoktól a négy vágányon zajló forgalom mozgóképes emlékein és a PCC-villamosokon át eljutunk a Boeing-Vertol light rail kocsikig, hogy aztán a sors furcsa fintorával visszajussunk a PCC-k birodalmába.

2013. 12. 28.

San Francisco villamosai – 1. rész: az F-Line

San Francisco városa kábelvontatású villamosairól híres, ám ezek mellett egy hagyományos értelemben vett villamosvonalat is találunk a kaliforniai nagyvárosban. Nem is akármilyet, ugyanis a Market Street Railway napi szinten üzemeltet igazi villamosmohikánokat és különlegességeket. Utazás időben és térben: Melbourne-től Milánóig, a hőskortól az áramvonalas PCC-villamosokig. De hogy kerül a brit „kabrió” villamos a Csendes-óceán partjára? Képriportunkból ez is kiderül!

2013. 12. 27.

Wuppertalba megy a Regiobahn?

Meghosszabbíthatják a Ruhr-vidéki S28-as, azaz a Regiobahn vonalát: keleten ugyanis a mostani Mettmann-Stadtwald megállótól Wuppertalig járnának majd a vonatok 2016 decemberétől. A tartomány, Északrajna-Vesztfália állja a számlát.

2013. 12. 25.

Szentesti pillanatok

Évtizedek óta biztos: december 24-én délután négy körül leáll a nappali tömegközlekedési hálózat Budapesten – csak az éjszakai járatok járnak. Szenteste idején azonban a vasút nem áll meg. Még ha a szokottnál kevesebb vonat is járja a síneket, közlekednek a vonatok. Szentesti képeslapok a Keleti pályaudvarról.

2013. 12. 24.

Karácsonyi üdvözlet

Minden kedves olvasónak, látogatónak békés, boldog karácsonyt kívánnak

a RegionalBahn szerkesztői

Magyarics Zoltán kollégánk 2010. december 3-án a szakadó hóesésben készítette ezt a felvételt Bécsben, a 49-es villamos Hütteldorf, Bujattigasse végállomásán, a Bécsi Erdő szélén. E felvétellel kívánunk kellemes karácsonyt olvasóinknak!

2013. 12. 23.

Ütközött és kigyulladt a Railjet

Karácsonyhoz közeledve az utakon romlik a közlekedési morál, a jelek szerint pedig a vasúti átjárók sem kivételek ez alól. Ma 20 óra 20 perckor a Zürichből Budapestre tartó 165-ös számú Railjet Öttevény közelében a fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtó személygépkocsival ütközött, a vélhetően a gépkocsiban keletkező tűz pedig a mozdonyra is átterjedt.

Velaro D: Megvan az engedély

Akár karácsonyi ajándék is lehet a DB AG-nak az, hogy a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA engedélyezte négy Velaro D motorvonat utasforgalomban való bevetését.

2013. 12. 22.

Videóajánló – XLVII. rész: karácsonyi vonatok

Karácsony közeledtével a szokásos vasárnapi videóajánlóval is ideje az ünnepre hangolni - annál is inkább, hogy számos vasúttársaság lovagolja meg az ünnepet valamilyen formában. Ezek között a mezei különvonatokon túl komolyabb dobások és egészen érdekes ötletek is vannak – hogy a mai válogatás alanyai közül melyik a praktikus és melyik a giccses, annak eldöntését az olvasóra bízzuk. Mindenesetre a karácsonyi vonatos műfajt a jelek szerint a Nagy Vízen túl érzik igazán, és mozgóképen is látványos „show” kerekedik a különmenetekből – de hogy kerül a Mikulás a pőrekocsira?

2013. 12. 21.

Menetrenden a jövő – felszállóágon a 106-os vonal

A lassan végéhez közeledő 2013-as év sem bővelkedett egyértelműen pozitív előjelű hazai vasútpolitikai témákban, az év elején például az „ingyenutazáselhárító” gyors(?)vonati pótjegy bevezetésével bunkózták le a még nyomokban feltörő józan eszet. Ezek után kifejezetten hálás feladat a menetrendben 106-os számot viselő, Debrecen–Nagykereki vonal decemberben bekövetkezett menetrendi változásairól írni – főleg annak fényében, hogy végül az érintett szereplők mindegyike a javasolt fejlesztések mögé állt.


GYSEV a Vonatinfón

A MÁV-START térképes vonatkövetőjének rendszeres látogatói talán már észrevették a szokatlan jelenséget: megjelentek a GYSEV magyarországi hálózatán közlekedő személyszállító vonatok, és ezzel összhangban a társaság logója, a Vonatinfó oldalán. A jelenség nem optikai csalódás, a GYSEV is dolgozik a valós idejű vonatinformációk biztosításán. Részletek a hajtás után!

2013. 12. 20.

Vectront a finneknek!

A Siemens eddigi legnagyobb Vectron-rendelését kapta meg: a finn vasút, a VR nyolcvan Vectront rendelt. A beszerzés több mint 300 millió euró értéket képvisel.

Az első Advent

Advent negyedik hétvégéjén indul majd az első Advent EC Budapest és Bécs között. Ami nem is az első, de az első olyan, ami szerepel a hivatalos menetrendben is.

Aláírásgyűjtés a 61-esért

Két héten keresztül gyűjtenek aláírásokat rahnsdorfiak a 61-es villamos megtartása miatt. A pálya most még jó állapotú, de rövidesen hozzá kell majd nyúlni, ha fenn akarják tartani hosszútávon a villamosforgalmat.

2013. 12. 19.

TRAXX-okat vesz az NS

A finoman fogalmazva sem sikeres Fyra-motorvonatok helyett TRAXX-okat vesz az NS. A Bombardier mozdonyai a meglévő ICR-kocsikat húzzák majd százhatvannal a HSL Zuid vágányain.

Visszavonták a tramtrainek engedélyét

Visszavonta a francia EPSF (Établissement public de sécurité ferroviaire) az Alstom Citadis Dualis U52500 és U53500 sorozatú tram-train-szerelvényeinek hatósági engedélyét egy baleset nyomán.

2013. 12. 18.

Négymotoros engedély

Megadta a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA a DB Regio új Bombardier-mozdonyának a végleges típusengedélyt. A 245-ös sorozatú, négymotoros dízel-TRAXX a 2014-es menetrendváltástól áll majd forgalomba.

Bevásárol az MVG

Újabb autóbuszok vásárlását határozta el a müncheni MVG. Összesen hatvan új járművet vásárolnak: 12 pótkocsis szerelvényt – 12 buszt és 12 pótkocsit –, 18 csuklóst és 18 szóló autóbuszt kap a bajor főváros.

2013. 12. 17.

Kétirányú Flexity Berlinben

Megérkezett Berlinbe az első sorozatban épített hosszú kétirányú Flexity. A BVG még 2008-ban kötött egy 206 darabra vonatkozó keretszerződést a Bombardierrel. A szerződésből eddig 142 villamost hívtak el.

Születésnapi különvonat

December 22-én, vasárnap több vasútbarát is születésnapi fotósvonattal lepi meg magát. A Budai-hegységben, a Gyermekvasút vonalán gőzvontatású fotósvonat közlekedik majd.

2013. 12. 16.

Adventi nyüzsgés Bécsben

Az adventi időszakban Karácsonyhoz közeledve egyre nő a tömeg Bécsben – ehhez pedig jelentős mértékben hozzájárul a magyar turisták szokásos rohama is. Az adventi hétvégék már csak ezért is igazi pezsgést és ritka csemegéket hoznak a vaspályákon is. Kattintsanak az elmúlt szombat kavalkádját megelevenítő képriportunkért!

Müncheni menetrendváltás új busz- és villamosvonalak új járművek nélkül

A müncheni MVG újabb alacsonypadlós csuklósokat szerzett be. A szállító az MAN, a 14 új autóbusz az ugyancsak új X30-as vonalon mutatkozik be. Emellett pedig új villamosvonalat is avattak: a 19-es villamos a pasingi állomásig viszi már az utasokat.

2013. 12. 15.

Videóajánló - XLVI. rész: a West Highland Line

Skóciai cikksorozatunkhoz kapcsolódva mai videóajánlónkban a festői szépségű West Highland Line-t mutatjuk be egy mozgóképes időutazás keretében. Sok vasútbarát ismerheti ezt a vonalat a világ látványos vasútvonalait számba vevő könyvekből, másoknak pedig a Harry Potter-filmek Hogwarts expressze miatt lehet ismerős (bár valószínűleg „ismeretlen ismerős”) a West Highland Line egy része - a híres Glenfinnan-viadukt láttán ezen olvasóink is a homlokukra csaphatnak. Lássuk, mi minden változott a hatvanas évektől napjainkig Nagy-Britannia egyik legszebb vasútvonalán!

2013. 12. 14.

Vasúti fékezés XLIII. – A nyomásmódosítós mozdonyfékek – 2. rész

fotó: Nánási Zoltán • © www.RegionalBahn.hu, 2013
A nyomásmódosítós mozdonyfékekről szóló írás első részében megismerkedhettünk az ilyen fékek alkalmazásának gyakorlati jelentőségével, valamint a sebességfüggés nélküli nyomásmódosítós mozdonyfékekkel. Most ezek sebességfüggéssel is rendelkező, kissé bonyolultabb változataival foglalkozunk, – a műszaki részletekbe csak a legszükségesebb mértékben belemenve.

2013. 12. 13.

Skóciai kalandozások - 4. rész: Glasgow elővárosi vonalain

Megkésve bár, de törve nem, skóciai kalandozásunk negyedik része következik, melynek során Glasgow elővárosi hálózatára koncentrálunk. A német terminológia szerint igazi „S-Bahn hálózatot” találunk a skót nagyváros környékén, bár történelmét tekintve az elmúlt néhány évtizedtől eltekintve sosem fejlődött egységes elvek mentén a Glasgow-i gyorsvasút. Képes ízelítőnk következik a sokszínű hálózatról!

Százezrek számára kedvező változásokat hoz az új vasúti menetrend

Ritkán teszünk ilyet, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-START közös közleménye megütötte azt a szintet, hogy egy az egyben, „vágatlanul” mutassuk meg olvasóinknak – természetesen a helyesírási hibák magától értetődő javítása után. Érdemes. A téma természetesen mi más lenne, mint a vasárnap hajnalban esedékes menetrendváltás. Egy megjegyzés: írásunk címe a közlemény eredeti címe.

Az utolsó autósvonat?

Egyre-másra vesznek ki a hagyományos autószállító vonatok a német sínekről. Az egykor népszerű szolgáltatás lényegében haldoklik. Berlinből áprilisban indulhat utoljára ilyen vonat – a DB AG egyelőre nem vette fel a nyári kínálatba a Berlin és München közötti autószállító járatot.

2013. 12. 12.

Folytatódik az ICE-redesign – Megújulnak az ICE T-k

A DB AG folytatja a nagysebességű flotta felújítását. Az ICE 1-es és az ICE 2-es szerelvények után most negyvenkét ICE T újulhat meg 2015 végéig.

OMSI 2 – az első benyomások

December 11-én este megjelent az OMSI második kiadása. A szerverelérési problémákkal tarkított este után megosztjuk olvasóinkkal az első tapasztalatainkat.

2013. 12. 11.

Itt az OMSI 2!

Megjelent az OMSI 2! A neves buszszimulátor második kiadása december 11-én 18 órától vált elérhetővé a Steamen és az Aerosoft webshopjában.

VOR: a Westbahn nélkül mennek tovább

A Bécs és Kelet-Ausztria közlekedését szervező VOR és a Westbahn magánvasút között egyre rosszabb lett a viszony. A magáncég ugyanis korábban felárral büntette a közlekedési szövetség jegyeivel utazókat, most viszont meg is szakadt a kapcsolat a két szereplő között. A VOR jegyei december 13-ától már nem érvényesek a Westbahnra.

Megkapta a magyar engedélyt a Vectron

December 9-én, hétfőn kiadta a Nemzeti Közlekedési Hatóság a Siemens Vectron-mozdonyainak magyarországi üzemeltetéséhez szükséges engedélyeket. Az NKH engedélye azonban egyelőre csak egy variánsra vonatkozik.

2013. 12. 10.

Emeletes-tender

Újabb autóbuszok beszerzésére írt ki tendert a berlini közlekedési társaság, a BVG. A csuklós buszok után emeletes buszokat vennének a német fővárosban, ahol egyébként is komoly hagyományai vannak az ilyen járműveknek.

Kétáramnemű FLIRT a GYSEV-nél?

A GYSEV osztrák üzletágának tervei szerint 2016-ig akár öt, kétáramnemű FLIRT is érkezhet a „repcevasúthoz”, amelyekkel nem csak a magyarországi rendszer szerint villamosított vasútvonalakon bizonyíthat a régiós vasúttársaság.

2013. 12. 09.

Budapesten át Bukarestbe – úton az új CAF-metrók

Budapesten át vezet az útjuk az új bukaresti metrókocsiknak. A CAF-tól 18+6 metrókocsit rendelt a Metrorex, a román főváros metrójának üzemeltetője. A vonatokból hatot a spanyolok készen szállítanak, a többit pedig a Grivica Művek szereli össze.

Bécsi villamostender

Mintegy másfélszáz új villamost vásárolna az osztrák főváros közlekedési társasága. A Wiener Linien az EU hivatalos lapjában jelentette meg tenderkiírását december első napjaiban: az ajánlattól függően 119-156 darab új, alacsonypadlós villamoskocsit vásárolnának.

Csuklós-dömping

Alighanem hamarosan megannyi csuklós autóbusz önti majd el a virtuális buszgarázsokat: az OMSI 2 megjelenésével nagy valószínűséggel hamarosan nem csak az „alap” MAN NG272-est vezethetjük, hanem számos más csuklóssal is gazdagodhatunk: az eddigi biztos befutó a Mercedes-Benz O405NG és a Citaro első generációs csuklós változata.

2013. 12. 07.

A regionális közlekedés nívópálcája - véget ért a IV. Vasúti Tour de Hongrie

November végén adtuk hírül, hogy negyedik alkalommal is útnak indult az országkerülő „Vasúti Tour de Hongrie” csapata, hogy az országhatárokhoz a lehető legközelebb haladva körbeutazzák Magyarországot – ezzel felmérve a regionális közösségi közlekedés minőségét. Az idei VTour minden eddiginél hosszabb ideig tartott – a részleteket pedig mai beszámolónkban olvashatják!

2013. 12. 06.

FLIRT-átadás Sopronban

Célegyenesbe fordult a GYSEV-nél a korszerű motorvonatok beszerzése: a sikeres próbameneteket és a hatósági engedély megszerzését követően pénteken délelőtt bemutatták a magyar-osztrák vasúttársaság első FLIRT-motorvonatát. Az ünnepséget követően a vonat máris munkába állt, az első közforgalmú járat pedig a 9184 számú Sopron–Szombathely–Szentgotthárd személyvonat volt.

Hazai Railjet-evolúció: szóló, másfél, dupla

A Bécs és Budapest között közlekedő Railjet-járatok 2008-as beindítása óta időről időre felmerül a kérdés: hogyan lehet bővíteni a mozdonyos vonatok és motorvonatok bizonyos hátrányait egyesítő szerelvények kapacitását? A hazai utasítások és szabályok nem segítik elő a kézenfekvő megoldást, miszerint két Railjet-szerelvényt csatolnak egymáshoz. Bár voltak különféle egyedi akciók eddig is, a jelek szerint az idei adventi szezon hozta el a végső megoldást. Nézzünk tehát a kulisszák mögé!

Újra vonattal Esztergomba

December 15-étől beindul a vasúti közlekedés a Budapest–Esztergom vasútvonal egy szakaszán. A menetrendváltástól ismét járnak a vonatok Pilisvörösvár és Esztergom között a felújított vasúti pályán.

2013. 12. 05.

Megvan az engedély

Megkapta az NKH engedélyét a debreceni CAF-villamos, így járműoldalról nem lehet kétséges, hogy 2014 tavaszán megindulhat a forgalom a 2-es vonalon.

Viharos napok Németországban

A „Xaver” névre keresztelt vihar miatt komoly fennakadások lehetnek Észak-Németország vasúti közlekedésében. A DWD szerint a Berlin–Köln vonaltól északra akár 150 km/h-s széllökésekkel is jöhet a vihar.

Tizenöt éves az ottakringi metró

Tizenöt évvel ezelőtt, 1998. december 5-én adták át a forgalomnak az U3-as metró nyugati hosszabbítását az utasoknak. Ekkortól a metrószerelvények Ottakringig jártak.

Személycsere a VBB-nél

A Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg élén személycserére kerül sor: a hírek szerint nem hosszabbítják meg Hans-Werner Franz szerződését, hanem új embert kap a megrendelő szerepében is eljáró szervezet. Az új vezető Susanne Henckel lehet.

2013. 12. 04.

Egyszerűbb, de drágább

Egyszerűsödik a jövő év elejétől az osztrák vasúti tarifarendszer. Az eddigi 61 helyett 31 különféle árképzési módot alkalmaznak majd – egyben megemelik a viteldíjakat, átlagosan két százalékkal.

Cserélik a bérleteket

Közel tizenötezer elektronikus bérletet cserél ki a BVG a következő hetek során. A VBB-fahrCard nevű plasztiklapot az év elején vezették be, azonban sok köszönet nem volt benne: Berlinben például csak alig-alig tudták leolvasni ezeket. Most pedig hibásan programozták fel a kártyák egy  részét.

2013. 12. 03.

145-ös vonal: lassújel, pályafelújítás, és kommunikációs deficit

A Szolnok - Lakitelek - Kecskemét között futó, hivatalos nevén a 145-ös vonal nem éppen egy országos érdeklődés homlokterében lévő vasútvonal. A viszonylag jól menő vicinális az idei őszön mégis egyfajta állatorvosi ló szerepét töltötte be, melyen a MÁV több szervezeti egységének minden potenciálját és nyomorát, örömét és bánatát szemléltetni lehet. Mi is történt a vonal menetrendjével, hogyan bontakozott ki a megoldás, és miért két hónap késéssel írunk minderről? Mai cikkünkből rengeteg, a magyar vasutat jellemző furcsaságra választ kaphatnak harcedzett olvasóink.

Van egy jó hírük a berlini zöldeknek

Alighanem szállóige lett az MSZP-s főpolgármester-jelölt Horváth Csaba 2010-es kampányban használt egyik szlogenének. Olvasóink emlékezhetnek: akkor a politikus ingyenes BKV-t ígért. Most Berlinben akarják ezt az ellenzéki zöldek: legyen ingyenes a városlakóknak a tömegközlekedés. Kérdés csak az, hogy ki fizeti meg mindezt?

2013. 12. 02.

Szembemenesztés Vácnál

Alig 300 méterre állt meg egymástól a Budapest–Vác–Szob vasútvonalon Vác és Verőce állomások között az Avala nemzetközi gyorsvonat és a Szobra közlekedő személyvonat. A két vonat azonos vágányon, szemben haladt egymással hétfő délelőtt – közölte a MÁVINFORM sajtóügyletese az MTI-vel.

Késik a villamos és a metró

Az eredeti tervekkel ellentétben december 15-én még nem állhat forgalomba sem az új Siemens Avenio, sem pedig az ugyancsak Siemens-gyártású C2-es sorozatú metrószerelvény első példánya. A hatósági engedély birtokában talán január lehet a legkorábbi időpont, amikor az utasok is kipróbálhatják az új járműveket.

Véghajrában az OMSI 2

Kezdődik a visszaszámlálás: hamarosan, hosszú várakozás után már csuklós buszt is vezethetünk kedvenc buszszimulátorunkban. Az OMSI 2 megjelenése előtt nézzük át, mire is lehet számítani.

2013. 12. 01.

Kisiklott a Metro North vonata

Kisiklott a Metro-North Railroad (a New York-i városi közlekedési hivatal tagszervezete) által üzemeltetett elővárosi szerelvény New Yorkban. A balesetben legalább négyen vesztették életüket, hetvenen megsérültek a rendőrségi hírek szerint. A keddi hírek szerint a vonat jelentősen túllépte a kérdéses pályaszakaszon engedélyezett sebességet, a mozdonyvezető elsődleges vallomása alapján pedig felmerült a pillanatnyi figyelemzavar vagy elalvás lehetősége is. Utolsó frissítés: december 3., 22:30.

Szigorúan számozott vonatok

Csendben, különösebb előkészítés nélkül „lopakodik be” a budapesti elővárosba a vasútvonalak számozási rendszere. Lesz S10-es, G10, X10-es a menetrendváltától.