A bécsi villamoshálózat egyik üzemviteli szempontból közel sem optimális tulajdonsága, hogy gyakori a gépkocsiforgalommal történő „közösködés” az úttesten, azaz a bécsi villamosok többnyire nem zárt pályán futnak. Ez a kényszerű együttélés azzal is jár, hogy a város több pontján rendszeres fennakadásokat okoznak a villamosforgalomban a figyelmetlenül parkoló autósok, akiknek járműve az űrszelvénybe lóg. A Wiener Linien most a tettek mezejére lépett, és a figyelemfelhívó kommunikációs kampányokon túl műszaki megoldást is bevet az autósok kordában tartására.
A bécsi villamoshálózat sok tekintetben különbözik a budapestitől, és számos előnye mellett két fontos hátránya biztosan van az osztrák főváros villamosközlekedésének. Egyrészt csak egyirányú, egyoldali ajtós kocsikból áll a járműpark, így bármilyen forgalmi zavar esetén hurokvégállomás szükséges a kocsik operatív fordításához. Másrészt, tovább rontva a helyzeten, a legtöbb villamosvonal részben vagy teljes hosszában osztozik az úttesten a közúti forgalommal - a zárt villamospálya Bécsben inkább kivétel, mint főszabály. Ebből következően sok villamosvonal kifejezetten érzékeny a közúti forgalom intenzitására és a rendkívüli eseményekre - a zavartatás mértéke a menetrend kisebb felborulásától egészen a komolyabb, tereléssel és rövidített útvonallal járó eseményekig terjed. (Bővebben lásd keretes írásunkban!) Az egyik leggyakoribb, - egyes vonalakon sajnos szinte mindennaposnak tekinthető - probléma a figyelmetlenül parkoló autósok űrszelvényben hagyott gépkocsija. 2012-ben közel 4000 esetben akadályozták figyelmetlenül leparkolt autók a tömegközlekedési járműveket - ezek közül 2500 esetben feljelentés, 2000 esetben pedig tényleges elszállítás történt. A fennakadások időtartama jellemzően öttől negyven percig terjedő volt.
A Wiener Linien természetesen küzd a hanyag parkolás ellen, ám önmagában egy útburkolati jel visszatartó ereje nem túl komoly. Sőt, néha véletlenül is adódhatnak kellemetlen helyzetek - e sorok szerzőjével is megesett már, hogy egy szűkebb helyre több manőverrel történő beállás közben a hátulról szinte koppanásig „felhúzó” türelmetlen villamosvezető majdnem elvágta a meneküléshez (vagy pontos beálláshoz) szükséges utolsó centiket. A kerületi ingyenes lapokban rendszeresek az elrettentő képekkel kísért cikkek, ám a közlekedési vállalat most műszaki eszközökhöz fordult.
A Wiener Linien természetesen küzd a hanyag parkolás ellen, ám önmagában egy útburkolati jel visszatartó ereje nem túl komoly. Sőt, néha véletlenül is adódhatnak kellemetlen helyzetek - e sorok szerzőjével is megesett már, hogy egy szűkebb helyre több manőverrel történő beállás közben a hátulról szinte koppanásig „felhúzó” türelmetlen villamosvezető majdnem elvágta a meneküléshez (vagy pontos beálláshoz) szükséges utolsó centiket. A kerületi ingyenes lapokban rendszeresek az elrettentő képekkel kísért cikkek, ám a közlekedési vállalat most műszaki eszközökhöz fordult.
Egy állandó neuralgikus pont, egyúttal kiváló tesztpálya: a 37-es villamos végállomása (Hohe Warte) közelében lévő Geweygasse...
...ahol még a parkoló autók tükreinek behajtására és a kormány egyenesbe forgatására is külön kérik az autósokat
A közlekedési vállalat blogbejegyzése szerint az SLR Engineering mérnökirodával és az Austrian Institute of Technology (AIT) intézettel együttműködésben fejleszti az új megoldást. Ennek lényege, hogy az autók helyzetét követő érzékelők jelzése alapján egy speciális táblán felvillanó fények figyelmeztetik az autóst az űrszelvénybe lógásra. A teszt sikerétől függően telepítenek majd hasonló berendezéseket a villamoshálózat további problémás pontjain.
Az újfajta interaktív tábla a Geweygasse-n - az űrszelvénybe lógó autó vezetőjét felvillanó fények figyelmeztetik
A teszt helyszíne, még üzemen kívül lévő és ezért elfordított táblákkal. A képen látszik, hogy egy méretesebb autóval nem könnyű pontosan beállni a szűk helyre
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Problémás vonalak, problémás helyszínekBécsben is adódnak szinte teljes hosszukban (például a 18-as) vagy útjuk java részén (67-es, 71-es) a közúti forgalomtól elkülönített villamosvonalak, de a jellemző eset mégsem ez. A szélesebb, kétszer két forgalmi sávos utakon nem szokott problémát jelenteni a parkoló autók léte sem, ám számos hegyvidéki vagy belvárosi utcában már nagyon szűken mérik a helyet. Nem is beszélve a beláthatóságról: a parkoló autók közül figyelmetlenül elinduló, vagy egy szűk mellékutcából „vakon” kiforduló autós könnyen válhat villamossal koccanás áldozatává. Az egyik problémás vonal az igen hosszú, Hütteldorfba közlekedő 49-es: ezen a vonalon szinte napi rendszerességgel előfordul űrszelvénybe parkolt autó (jellemzően operatív rövidítés történik, a külvárosból érkező villamosok az Urban-Loritz-Platzon fordulnak), a külsőbb szakaszokon pedig gyakori a vakon kiforduló autókkal történt koccanás. Hasonlóan zűrös az igen forgalmas és időnként metróval kiváltani tervezett 43-mas, melynek külső szakaszán egy elrontott parkolás könnyen gondot okozhat - párhuzamos buszok híján ilyen esetben a Dornbach és Neuwaldegg közötti szakasz utasai teljesen leszakadnak a tömegközlekedési hálózatról. A dombvidéki kerületekben problémás még a 40-es és 41-es villamosok közös szakasza (ezen belül is a Gentzgasse), valamint a 38-as vonalán a Billrothstrasse. A belvárosban parkolási szempontból izgalmas viszonylat az 5-ös villamos (főleg a Kaiserstrassen), a 2-es a Josefstadter Strassen, illetve a 46-os a Lerchenfelder Strassen.Szokásos forgatókönyv: parkoló autók mögül kiforduló gépkocsit lökött a kocsisornak a 49-es villamos a Hütteldorfer Strassen
Magyarics Zoltán