2013. 11. 14.

Svéd FLIRT

Hat FLIRT-motorvonatot vásárol az MTR Nordic, a hong-kongi közlekedési társaság svédországi leányvállalata. A magáncég a Stockholm és Göteborg közötti távolsági forgalomban vetné be a 2014 őszén forgalomba állítani tervezett motorvonatokat.

Az MTR tervei szerint a 455 kilométer hosszú Stockholm–Göteborg vonalon heti 110 vonatot közlekedtetne, azaz napi 4-6 pár járatot indítana. A tervek szerint a vonatok útközben Flemingsberg, Södertälje, Hallsberg, Herrljunga and Falköping állomásokon állnának meg. A cég elképzelései szerint színvonalas, prémium kategóriájú szolgáltatást kínálnának a távolsági forgalomban és ezzel kelnének versenyre az SJ-vel.


A társaság 700 millió svéd koronáért, hozzávetőleg 23,4 milliárd forintért vásárolna erre a vonalra új vonatokat. A november 13-án bejelentett szerződés szerint a Stadler Rail összesen hat, ötrészes FLIRT-motorvonatot szállít majd le. A szerelvények az elsők, amelyek a típusból Svédországba kerülhetnek, a skandináv államok közül eddig csak Norvégia és Finnország döntött a svájci gyártó vonatai mellett. A távolsági kialakítású szerelvények a 15 kV 16,7 Hz-es felsővezeték alatt akár 200 km/h-val is haladhatnak.

(grafika: Stadler Rail / MTR Nordic)

A Stadler Rail közlése szerint a svájci gyárban készülő motorvonatok kifejezetten igényes belső térrel bírnak, magas utazási komfortot biztosító kialakításban épülnek majd. A vonatokon a téli időjárás idején igen hasznos padlófűtés lesz és kifejezetten a skandináviai kemény telekre szabják majd a vonat gépészeti berendezéseit – hasonlóan a Norvégiában és Finnországban már működő vonatokhoz.
Az MTR 2009 óta üzemelteti a stockholmi metrót és a távolsági forgalom mellett a kontinensen máshol is érdeklődik a városi közlekedés iránt: nevesül a berlini gyorsvasút üzemeltetésére is pályázik a hong-kongi székhelyű cégcsoport.
A Stadler Rail már gyártott távolsági kialakítású FLIRT-eket: a norvég NSB is rendelt ilyeneket és a cseh LEO Express is öt távolsági kialakítású, kifejezetten igényes belső terű motorvonatot üzemeltet.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.