2013. 11. 29.

Szakít az RCA a magánvasutakkal

Sokszor hosszú évtizedek óta meglévő megállapodásokat mondott fel a Rail Cargo Austria, az RCA számos magánvasúttársasággal az osztrák Wirtschafsblatt szerint.


Összesen tíz magánvasúttal kötött megállapodást korábban az RCA, illetve az ÖBB a teherforgalom kapcsán. Ezek a cégek az ÖBB, illetve az RCA megbízásából végezték a teherszállítást egyes vonalakon. Az érintettek között van a Montafonerbahn, a Zillertalbahn, a GYSEV, a Stern&Hafferl, a GKB, a Steiermärkische Landesbahnen, a Salzburger Lokalbahn és a Wiener Lokalbahnen is. Szakmai körök szerint több millió eurós bevételről van szó, amiktől viszont így elesnek a kisebb társaságok. Ráadásul e lépésnek köszönhetően további hatásokkal is számolni kell: a bonyolultabb és drágább vasúti szállítás miatt valószínűleg a mostani ügyfelek a közúti szállításra állnak majd át – ez pedig komoly teherautó-forgalmat generál majd.

A Wiener Lokalbahnen Cargo GmbH az ÖBB-től függetlenül is meg tud majd élni, számos saját vonatuk van

Az ÖBB közlése szerint a megállapodásokat az Európai Unió szabályai miatt kellett felmondani, de szerepet játszottak a gazdasági szempontok is: sokak szerint ez az együttműködés ugyanis felveti a kartellezés gyanúját, ami viszont természetesen tilos az érvényes jogszabályok szerint, ezért megszüntették a kontraktusokat. Mindazonáltal az ÖBB célja, hogy továbbra is gazdaságos szolgáltatást nyújtson: jelenleg a kocsirakományú forgalom átlagosan 250 kilométeres vagy annál nagyobb szállítási távolság esetén versenyképes a közúti közlekedéssel, ezt az értéket viszont szeretné javítani az ÖBB, illetve az RCA.

A helyi forgalomban a magánvasutaknak a saját lábukra kell állni vagy éppen az RCA-t „lehúzni” a pályahasználat díjával, ha szeretnének talpon maradni
(fotók: Halász Péter)

A megállapodásokban részes magántársaságok az illetékes szaktárcánál kezdeményezték a támogatási rendszer megváltoztatását, ám Doris Bures miniszter a hírek szerint nem igazán támogatja az elképzelést. Úgy fogalmazott: egy életképes támogatási rendszert már kidolgoztak 2012 végére és a továbbiakban nem szeretnének beavatkozni a piaci folyamatokba.
Az egyelőre kérdéses, hogy a magánvasutak vonalain, ahol eddig az RCA megbízásából ők maguk látták el a forgalmat, hogyan alakul a kiszolgálómenetek sorsa. Elképzelhető, hogy a komolyabb piaci erővel rendelkező társaságok képesek lesznek saját maguk fenntartani ezt a szolgáltatást, azonban a kisebbek esetében vagy az RCA, mint egy külső szolgáltató használja a pályát és a többi infrastruktúrát vagy egyszerűen megszűnik ez a szolgáltatás.

Halász Péter