2013. 11. 15.

Kevesebb pénz jut a közlekedésre

Potsdam városa a jövőben jóval kevesebb támogatást kap a tömegközlekedésre, mégpedig annak ellenére, hogy Brandenburg tartománya összességében többet fordít majd a közösségi közlekedés fenntartására, fejlesztésére.





Már korábban beszámoltunk róla: újfajta számítási módszert alkalmaz Brandenburg tartomány a közösségi közlekedés támogatásának szétosztásakor. Így adódhat az, hogy a nagyvárosok alapvetően kevesebbet, míg a kisebb üzemek több forrást kapnak a tartományi büdzséből. A számítás magát a tartományi fővárost, Potsdamot is hátrányosan érinti: 2014-től évi 900 ezer euróval kevesebbet kap majd a tömegközlekedés fenntartására, fejlesztésére a tartománytól.

Kevesebb tartományi forrásból kevesebb jut a fejlesztésekre is. Vajon a napi karbantartásra azért elég lesz az évi 1,8 millió euró? A képen pihenő villamosok és vezetők láthatok Pirschheide állomásnál

Néhány héttel ezelőtt döntött ugyan az SPD-Linke kormányzó koalíció a közösségi közlekedésre szánt támogatások növeléséről – 2 millió euróval, 85 millióra emelték a keretösszeget –, de az újfajta számítási módszer szerint Potsdam kevesebbet kap: az elmúlt évek során évi 2,7 millió euróval járult hozzá a tartomány a tömegközlekedés működtetéséhez, azonban 2014-től ez az összeg csak 1,8 millió euró lenne.
A támogatás csökkentése miatt a napi üzem egyelőre nem került veszélybe, de például a villamoshálózat fejlesztése igen – mi több, ezek már nem is szerepelnek hangsúlyosan a városvezetés közlekedésfejlesztési elképzelései között sem. Pedig eredetileg 2020-ra kellett volna elkészülnie a Jungfernsee felé vezető 1,2 kilométer hosszú villamosvonalnak.

A belvárosi vágányok rendben vannak, 2013 nyarán is folytak felújítások. De vajon megérzi-e majd az egyelőre biztosan nem bővülő infrastruktúra a tartományi támogatás csökkenését?
(fotók: Óvári Péter)

A fejlesztés elmaradásának oka, hogy a támogatás nagy részét már betervezte a város: többek között a Heinrich-Mann-Allén vezető pálya felújítására vagy éppen más szakaszok kisebb munkáira szánták. Viszont a hiányzó összeg szükséges lenne a hálózat bővítéséhez. Jann Jakobs, Potsdam SPD-s főpolgármestere már korábban jelezte: a város egyedül nem tudja vállalni a fejlesztések költségeit, viszont most úgy tűnik, hogy a tartomány nem akar részt venni ezekben – fogalmazott. Kérdés, hogy a már említett közlekedésfejlesztési tervekbe – ahol szó sincs villamosról – miképpen fért volna bele az új villamosvonal?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.