Számtalan remek ötlet van a potsdami villamoshálózat fejlesztésére, ennek ellenére azonban a brandenburgi tartományi székhely, Potsdam kötött pályás városi közlekedését nem fejlesztik belátható időn belül. Minden jó, ahogy van?
A közelmúltban mutatta be Jann Jakobs, Potsdam főpolgármestere, Christian Stein tanácsos és Michendorf, Schwielowsee, Nuthetal, Stahnsdorf és Werder települések polgármesterei a Postdam és térségére vonatkozó közlekedésfejlesztési elképzeléseit. A fejlesztési tervek között elsősorban több parkolóhely, kerékpárút és több autóbusz szerepel – villamos nem.
Az elmúlt évek komolyabb fejlesztése a néhány Variobahn beszerzése volt a potsdami villamosoknál. Vajon ezek döcögős üzembe helyezése vetette vissza a villamosfejlesztési elképzeléseket?
A tömegközlekedést leginkább tehát a buszok képviselik. Itt is főleg a P+R-létesítmények tömegközlekedésének fejlesztése és a kerékpártárolók bővítése szerepel a fontosabb tömegközlekedési csomópontokban. De azért ha nem is villamos, de szerepet kapott a kötött pálya: a hosszú évek, évtizedek óta álmodott elképzelés, a Stammbahn újjáépítése és a meglévő, jelenleg Teltow Stadtban véget érő vasútvonal bekötése a Teltow, Stahnsdorf, Südwestkirchhof útvonalon a wannseei csomópontba. Nyilvánvaló elképzelés a BER megnyitásával kapcsolatosan a saarmundi átszállópont fejlesztése a regionális vasúti közlekedés tekintetében. Emellett új gyorsjáratot is kap majd a reptér, amely Teltow, Kleinmachnow és Stahnsdorf kapcsolatát biztosítja a BER-rel. Emellett a csúcsforgalmi időszakokban a 631-es buszt (Potsdam–Werder) is sűrítenék majd.
A buszközlekedést fejlesztenék, de főleg a P+R-parkolók számát növelnék a térségben
A városi kötött pályás közlekedés fejlesztése láthatóan elég alacsony prioritású: ezt kiemeli a Märkische Allgemeine Zeitung beszámolója is. Pedig nem is olyan régen terítéken volt még a Potsdam és Golm közötti villamosvonal megépítése és új vonalak építése Saarmund és Geltow felé is. De napirenden volt a nagyvasúti és a villamosvasúti vágányok összekötése és a tramtrain rendszer beindítása a város környékén.
A P+R rendszer fejlesztésével több utast ültetnének át a vasútra is, ahol javarészt korszerű motorvonatok várják az utasokat
A napilap beszámolója megjegyzi: a legmagasabb prioritást a P+R-parkolók kapják. Michendorfban például tavasszal 36 parkolóhelyet alakítanak ki a vasútállomásnál – de a kerékpárral ingázók számára is papíron rendkívül előnyös fejlesztéseket terveznek majd.
Emellett pedig a meglévő regionális vasúti járatok kapacitásának bővítését is tervezik: az RE1-es vonalon a vonatok több kocsival járhatnának, azonban ezt a tartománynak kell fizetnie.
A teltowi buszhálózat átalakítása sikeres, jelentősen nőtt a tömegközlekedést választók száma
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Azt is kiemelték a politikusok: a Teltow, Kleinmachnow és Stahnsdorf településeken bevezetett új autóbusz-hálózat bevált és egyre többen választják a járatokat. Emellett aláírtak egy szándéknyilatkozatot arról, hogy egy saját mobilitási ügynökséget, azaz egy, a térségi tömegközlekedésnek komolyabb reklámot csináló irodát hoznának létre, így népszerűsítve a buszokat, villamosokat, a vasutat, a kerékpár-bérlést és a gépkocsi-bérlési lehetőségeket.
Halász Péter