2013. 11. 05.

Íme az Avenio!

Bemutatkozott München új villamosa, a Siemens Avenio első példánya. A városi közlekedésért felelős MVG-nél az új jármű a T1-es sorozatjelzést kapta és további hét szerelvény követi még az új villamost. A bajor főváros az első, ahol az Aveniók forgalomba állnak.




Bemutatkozott München új villamosa. Az MVG még tavaly rendelt a Siemenstől összesen nyolc Aveniót, miután nagyon úgy nézett ki, hogy a Stadler-féle Variobahnok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Az új villamost Sandra Gott-Karlbauer a Siemens Business Unit Urban Transport ágazatának vezérigazgatója és Herbert König, az MVG vezetője mutatta be a sajtónak és a nagyközönségnek november 4-én, hétfőn.

Sandra Gott-Karlbauer a Siemens Business Unit Urban Transport ágazatának vezérigazgatója és Herbert König, az MVG vezetője az új müncheni Avenióval

Bár már pár napja Münchenben van az új villamos, azt még nem tudni, hogy mikor állhatnak forgalomba – ez nagyban függ a járművek közlekedését engedélyező tartományi hatóságtól is – mindenesetre a hírek szerint az engedélyeztetési eljárás jól halad, hiszen minden követelményt egyeztetett a gyártó, az üzemeltető és a hatóság is.
Az MVG közleménye szerint az első jármű leszállításával kezdődik majd a próbafutások sorozata. Miközben az első szerelvény a Siemens Wegberg-Wildenrathban lévő próbapályáján rója a köröket, a második vonat Münchenben végez próbafutásokat és képzik segítségével a járművezetőket. Az MVG egyébként is óvatos az új villamosok kapcsán: a Variobahnok hosszas engedélyeztetési procedúrája miatt minden részletre kiterjedő együttműködést kezdeményeztek.

Az első Avenio az MVG telephelyén

Mindazonáltal a Variobahnok csúszása miatt komoly járműhiány lépett fel Münchenben és emiatt különösen ambiciózus terveket dolgoztak ki: a 2012 szeptemberi rendelés óta mindössze 15 hónap telik majd el és optimális esetben már az első menetrend szerinti utakat teljesítheti az új villamostípus.
A járművek beszerzésére 29 millió eurót fordít az MVG és támogatásért folyamodtak a Bajor Szabadállamhoz is.
A Siemens nem győzte hangsúlyozni: ez az első Avenio, ami elkészült és forgalomba állt. Bár a 2010-es InnoTranson bejelentett járműcsaládból már rendelt a hollandiai Hágaennek a változatnak már az orrát bemutatták a 2012-es InnoTranson – és a katari Doha is, mégis a bajor változat lett az első. Ráadásul magyar szál is van a történetben: a típuscsalád közvetlen elődje a budapesti Nagykörúton közlekedő negyven darab Siemens Combino Supra Budapest NF12 típusú jármű.

Látványos show keretében mutatták be az új villamost

Érdemes megjegyezni, hogy a típus egyéb újdonságokat is hoz Münchenbe: az eddigi villamosok oldalanként hat ajtóval rendelkeztek – az Aveniókon nyolc lesz a gyorsabb utascsere érdekében. Ezt segíti, hogy öt felszálló előtérben kevesebb ülést helyeztek el, így segítve a gyorsabb utasmozgásokat és azt, hogy az utazók a jármű belseje felé haladjanak inkább. Ezekben a terekben nyílik lehetőség a babakocsik és a kerekesszékek elhelyezésére is, ez utóbbival utazó utas emelőlift segítségével juthat be vagy ki a járműbe. Az utastájékoztatást négy színes monitor segíti, a klimatizált utastérben térfigyelő rendszer működik és a villamosokon két jegykiadó automata is helyet kap. A beltérben kontrasztos színösszeállítást alkalmaznak, a kapaszkodórudak az alsó részükön sárgák lesznek, így segítik a látássérült utasokat a közlekedésben.

Az MVG komoly reményeket fűz az új szerelvényhez és ezek talán be is teljesedhetnek, ha nem lesz annyi nehézség, mint a Variobahnokkal
(fotók: SWM/MVG)

A tervek szerint az MVG az új villamosokat a régebbi R3-asokkal közösen flottában üzemelteti majd és minden olyan vonalon, ahol a korábbi szerelvények megfordulnak, előfordulhat majd Avenio is: így főleg a 17-es, a 19-es, a 20-as, a 21-es és a 22-es vonalon számíthatunk az új villamosok megjelenésére. Hozzátették azt is: az új járműveknek köszönhetően lehetőség nyílik St. Emmeram felé a jelenlegi 10 helyett az 5 perces követésé bevezetésére a 18-as vonalon és a 27-es és a 28-as esetében a jelenlegi 7-8 perc helyett 5 percenként indulhatnak a járatok. További két szerelvény szükséges a majdani, Berg am Laim S-Bahn-megállóhoz vezető pályán.

A belső teret újragondolták, a villamos oldalán pedig nyolc ajtó várja az utasokat
(fotó: Wolfgang Wellige / MVG)

Az MVG ügyvezetője a sajtótájékoztatón elmondta azt is: több mint 110 alacsonypadlós villamos áll majd rendelkezésükre, ha valamennyi Aveniót leszállítja majd a Siemens. Ráadásul a járműpark mintegy húsz százaléka még az 1990-es évekből származik, ezek cseréje, vagy legalábbis főjavítása esedékes és zajlik is. Ráadásul az Aveniókkal kiegészülő járműpark 5000 további férőhelyet jelent majd a hálózaton, amire bizony igény is van, illetve lesz. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy hamarosan újabb mérföldkő következik a müncheni villamosközlekedésben: a 19-es villamos hamarosan egészen a pasingi vasútállomásig jár majd, miután elkészül az ide vezető villamospálya. Hozzátette azt is, hogy a két évvel ezelőtt elkészült, St. Emmeramba vezető vonal megmutatta, milyen lehetőségeket rejteget a müncheni villamosközlekedés és a hálózat fejlesztése.
A müncheni Avenio fontosabb adatai
  • Pályaszámok: 2801–2808
  • Összes férőhely száma: 216, ebből ülőhely 69 (dobogón: 24), állóhely 147
  • Önsúly: 47,8 tonna
  • Legnagyobb sebesség 60 km/h (technikailag lehetséges legnagyobb sebesség: 70 km/h)
  • Motorteljesítmény: 3×240 kW
  • Hossz: 36,85 méter
  • Szélesség 2,3 méter
  • Magasság: 3,55 méter

Halász Péter