A Bécs környéki hegyek ismét gőzsíp hangját verték vissza, ugyanis Advent közeledtének csalhatatlan jeleként ismét gőzmozdonyos üzemnap volt a Bécsújhelybe tartó fővonalból Liesing állomásnál kiágazó hangulatos szárnyvonalon, a Kaltenleutgebnerbahnon. A tegnapi üzemnap egy utóbbi időben szokatlan különlegességet is tartogatott a résztvevők számára – kattintsanak képriportunkért!
A Liesing és Waldmühle állomások között futó hangulatos vonal (lassan már mondhatjuk: múzeumvasút) rendszeres nosztalgiaforgalmat bonyolít, időnként pedig modern(ebb) járművek is megfordulnak itt – ez utóbbiak többnyire a vonalat életben tartó Pro Kaltenleutgebnerbahn egyesület elővárosi forgalmat propagáló üzemnapjain fordul elő. Az elmúlt évben szinte minden második hónapban volt nosztalgia-üzemnap a vonalon (ezek közül néhányról mi is beszámoltunk), a program viszont Advent környékén szokott megélénkülni. Akinek mai kedvcsináló képsorunk felkeltené érdeklődését a fotózásra vagy éppen az utazásra, azoknak érdemes tudni: november 30-án egész napos, a Kaltenleutgebnerbahnt is útba ejtő nosztalgiavonatozás lesz Hartberg városába; december 1-jén és 14-én pedig a már szokásosnak mondható, a perchtoldsdorfi adventi vásárhoz kapcsolódó gőzmozdonyos üzemnap lesz a vonalon. Ez utóbbi kiváló kiegészítő program lehet az ilyenkor népszerű bécsi adventi vásárok megtekintése mellé!
De vissza a tegnapi naphoz! A menetrend ezúttal a szokványostól kicsit eltérő volt, két délelőtti Meidling–Waldmühle és két délutáni Liesing–Waldmühle vonatpár helyett ezúttal három vonatpár járta meg a teljes útvonalat Meidlingtől (igénybe véve a Südbahn sűrű forgalmú elővárosi szakaszát), és csak egy délutáni vonatpár volt Liesing - Waldmühle „csonkamenet”. Ami ennél sokkal érdekesebb, az a körüljárás: a legutóbbi gőzmozdonyos üzemnapok során a füstös masinák csak Waldmühle állomás felé dolgoztak, a vonat végén pedig egy dízelmozdony gondoskodott a visszaúton a vontatásról. Ezúttal nem így történt - a nap sztárja, a Strasshofban található vasúti múzeumtól bérelt 30.33-es szertartályos gőzmozdony ugyanis Waldmühle állomáson körüljárt, így fordított állásban közlekedett a visszaúton. A borongós késő őszi időjárás ellenére már a reggeli első úton telt ház volt a három kéttengelyes kocsin, és Waldmühle állomáson is szokatlan nyüzsgés alakult ki a körüljáró gőzmozdony körül...
Impozáns füstfelhő kíséretében gyorsít ki a különvonat Liesing állomásról enyhe emelkedőben Perchtoldsdorf felé
Perchtoldsdorf határában robog a büszke paripa a hegyek felé
Gőzös üzemnapokon állandó szertartás és egyben látványosság a vízvételezés Perchtoldsdorf állomáson...
...melynek alapkelléke az állomásépület romosabbik oldalán rejtőző tűzcsap
A szőlődombok tövében pöfög a különvonat Rodaun felé
A hűvös idő ellenére sokan élvezték a vonatozást a kocsik nyitott peronjáról
kkStB 30.33, avagy ÖBB 90.33A tegnapi nap sztárja igazi veterán versenyző: az osztrák császári is királyi államvasút, a kkStB 30-as sorozatba tartozó szertartályos gőzösei 1895 és 1901 között épültek, 1'C1' tengelyelrendezéssel, azaz három hajtott kerékpárral és egy-egy futótengellyel. Egyik fő bevetési területük a bécsi Stadtbahn, azaz városi gyorsvasút volt: a 113 gyártott példányból egy időben 62 is dolgozott itt. Szolgálati tömegük 69.5 tonna, legnagyobb sebességük pedig 60 kilométer/óra volt – ez utóbbinak megfelelően pályafutásuk elsősorban elővárosi és mellékvonalakhoz kötődött. A sorozat az osztrák szövetségi köztársaság államvasút (BBÖ, majd ÖBB) kötelékében is 30-as számon maradt, ám 1938-ban, az Anschluss idején a Deutsche Reichsbahn felügyelete alatti időszakban 90-es sorozatba sorolták át a még meglévő gépeket. A mozdonyokat 1957-re selejtezte le immár az ÖBB, az utókorra két példány maradt: a bécsi közlekedési múzeum tulajdonát képező, 1897-ben gyártott 30.33-as és az 1900-ban készült 30.109-es, mely magántulajdonban van. A két megmaradt gép közül jelenleg csak a 33-as üzemképes.
Waldmühle állomás közelében kaptat az erdőben a 30.33-as gőzös
Egy kis különlegesség: körüljárás Waldmühle állomás forgalmat már jó ideje nem látott kitérőin és vágányain
A jobbára magányosan rozsdásodó ötödik vágányon jár körül a masina, a feljárón pedig az ÖBB Infrastruktur által kirendelt váltókezelő utazik a következő állítandó kitérőhöz
Telt házzal közlekedett a reggeli első különvonat, a felhagyott cementüzem pályaudvara környékén pedig megteltek a parkolóhelyek az érdeklődők és a vonatot követő vasútfotósok járműveivel
A Kaltenleutgebnerbahn-on gyakran megfordul a nyitott peronos „Spantenwagen”-ekből álló szerelvény, melynek esztétikus megjelenése a fővizsgát végző Szombathelyi Járműjavítót dicséri. A képen látható színezés egyébként az jelzi, hogy a járművek eredetileg motorkocsis üzemben vettek részt, emiatt kaptak az ÖBB motorkocsijaihoz hasonló színezést annak idején (gondoljunk csak a Blauer Blitz színeire). A hagyományos üzemű járművek maradtak zöldek (a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán