A hétvégén mutatkoztak be az első Solaris Tramion villamosok a németországi Jenában. A típusból öt szerelvényt rendelt a közösségi közlekedésért felelős JeNah, amelyek már az első napon megtetszettek az utasoknak.
Hivatalosan szombaton mutatta be a JeNah az első Solaris Tramino villamosát a nagyközönségnek. Még 2011 nyarán számoltunk be arról, hogy „az 1000 milliméter nyomtávolságú villamoshálózattal rendelkező német kisváros az első külföldi vevő, aki a Solaris villamosaiból vásárol. A járműbeszerzési tender nyertese, a lengyel társaság 2012 júliusában kezdi meg a kocsik gyártását és 2013 első felében állhatnak forgalomba az első példányok.”
Bár 2013 első feléből végül 2013 vége, 2014 eleje lett, azért mindenképpen fontos megemlíteni, hogy a lengyel gyártónak ez az első, Németországba szállított villamosa. A helyieknek igen megtettszett az új villamos. A közlekedési társaság főnöke, Udo Beran azt mondta, hogy a villamosok még a hatósági vizsgáztatásban segédkeznek, majd 2014 januárjától vehetnek részt az utasforgalomban. A villamosok egyébként nevet is kapnak, az első szerelvényt Jena testvérvárosáról, Erlangenről nevezeték el.
A 29300 mm hosszú, 2300 mm széles kocsiszekrényű villamos három szekcióból áll, a három forgóvázból egy hajtott. A méteres nyomtávolságú szerelvény belépmagassága 360 mm a sínkorona felett. Az utastérben 61 ülő és 103 álló utas fér el. A kétirányú, 70 km/h engedélyezett legnagyobb sebességű villamos oldalán négy-négy ajtó található. A gyártó Solaris a villamosokat 30 éves üzemre tervezte.
A járműbeszerzésre összesen 13,5 millió eurót fordítanak, ebből 9 milliót Thüringia tartomány áll. Összesen – átszámítva, az 1990-es évek őta – 58 millió eurót adott a városnak tartomány, ebből 52 új autóbuszt és 38 alacsonypadlós villamost vett és üzemeltet a mai napig Jena városa.
(fotók: Solaris)
Halász Péter