Újfajta megoldást próbál ki ezen a télen a DB AG a nagysebességű vonatok jégmentesítésére. Ugyanis télen nem csak a vágányokról való hóeltakarítás okoz gondot, hanem az is, hogy a nagysebességű szerelvények külsejéről és a külvilággal érintkező gépészeti részeiről a rájuk rakódott jeget eltávolítsák.
Nem csak a síneket elfoglaló hótorlaszok miatt késhetnek a vonatok: bizony a járművek jegesedése, a porhó és a pára fagyása is gondokat okozhat. Ez különösen a nagysebességű vonatoknál jelent gondot, ahol a menetszél még pluszban hűti valamelyest a járművet a külső hőmérséklethez képest.
A DB AG az előző évek kedvezőtlen tapasztalatai nyomán most úgy döntött: tizenhat ICE 3-as szerelvény esetében újfajta fagyálló megoldást vet be: Németországban az első ilyen jégmentesítő berendezést építették fel a Frankfurt am Mainban lévő ICE-bázison, ahol speciális anyaggal próbálják meg eltávolítani a jeget, illetve megakadályozni, hogy a jármű egyes részei jegesedjenek.
A frankfurti bázison újfajta fagymentesítő módszerrel próbálkoznak – talán sikeres lesz
(fotó: DPA)
(fotó: DPA)
A berendezés a víz és etilénglikol elegyét fecskendezi a járművek alvázára és a járműszekrény alsó részére, azaz azokra területekre, amelyek a jegesedésnek leginkább kitett részek. Ez az elegy a víz körülbelül nulla fokos fagypontjánál alacsonyabb hőmérsékleten fagy meg, így a hideg időszakban is működik a megoldás. A tervek szerint egyébként a fél rész etilénglikolból és fél rész vízből álló elegyet akkor használják majd, ha az időjárási előrejelzések 3°C-nál alacsonyabb hőmérsékletet vagy havazást jeleznek. Ez a folyadékréteg, a nedves felület megakadályozza az elképzelések szerint a jegesedést, a porhó feltapadását a járművekre és ezáltal kevesebb gondja lehet például a Frankfurt am Main és Párizs közötti forgalomban közlekedő ICE-knek.
A korábbi időszakban jobbára hősugárzókkal és meleg víz segítségével próbálták meg a vonatokat a jégpáncéltól megszabadítani a DB AG-nál.
A korábbi időszakban jobbára hősugárzókkal és meleg víz segítségével próbálták meg a vonatokat a jégpáncéltól megszabadítani a DB AG-nál.
Az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején a nyugat-német vasút, a Deutsche Bundesbahn az ország legjobb fagyállójaként hirdette magát. Azóta megváltozott a helyzet...
A DB és a DB AG reklámjai kapcsán ajánljuk korábbi videóajánlónkat olvasóink figyelmébe
A DB és a DB AG reklámjai kapcsán ajánljuk korábbi videóajánlónkat olvasóink figyelmébe
Halász Péter