Népszavazás dönthet a hamburgi villamos sorsáról. A zöldpárti képviselők után a CDU frakcióvezetője, Dietrich Wersich is a referendum mellett foglalt állást. A villamosvasút visszatérésétől a közlekedési szövetség, a HVV és a városi közlekedési társaság, a Hochbahn sem zárkózik el.
Szinte valamennyi szakértő támogatja és megvalósítandónak tartja a hamburgi villamos terveit – fogalmaztaka politikusok. Remélik, hogy nem csak a politikusok, hanem a gazdasági szakemberek is támogatják az elképzeléseket, amely szerint Európa legforgalmasabbjának tartott buszvonalon, az 5-ös Metrobus helyett építenének villamost abban a városban, ahol 1978-ban szűnt meg ez a közlekedési ágazat. A 5-ös busz vonalán naponta 60 ezer utas utazik.
A tervek szerint a tovább emelkedő utasszámoknak nem a duplacsuklósokkal üzemeltetett buszvonal, hanem a villamos felelne meg, de a busszal nem azonos útvonalon. Emellett a Steilshoopban lévő lakóterületek, Osdorf és a Volksparkban lévő sportpályák is kötöttpályás közlekedés kapcsolatot kapnának a CDU támogatta tervek szerint.
A zöldpártiak úgy gondolják, hogy ettől eltérő vonalvezetéssel, lényegében az 5-ös busz helyett járna villamos Niendorf és a belváros között, délen viszont meghossabbítanák a járatot az Elbán át egészen Wilhelmsburg városrészig.
A villamos így vagy úgy, de mindenképpen az 5-ös metróbuszt váltaná ki a tervek szerint, amit a hamburgiak a világ legforgalmasabb buszvonalának tartanak a napi hatvanezer utasával
A Hamburger Abendblatt szerint a közlekedési szövetség és a városi közlekedési eszközök nagy részét üzemeltető Hochbahn alapvetően nem zárkózott el a témától, azonban úgy nyilatkoztak: jelenleg a buszközlekedés gyorsítására koncentrálnak.
Az SPD viszont elutasítja a villamosfejlesztési terveket. A nevükben nyilatkozó városatya, Ole Thorben szerint nem szabad öncélúan villamosvonalakat építeni. Szerinte nem adott egyik fél sem értékelhető válaszokat azokra a kérdésekre, hogy miért szükséges ez, milyen haszna lenne és hogyan fizethetné meg Hamburg a beruházás költségeit? A villamos visszatéréséről már két népszavazást is tartottak, azokon elbukott a terv – figyelmeztetett a szocialista politikus. Kiemelte: a vonalvezetésnek sem a politikai igényeknek, hanem a valós igényeknek kellene megfelelnie és emellett meg kellene teremteni egy mintegy félszáz kilométeres alaphálózat terveit egy tíz kilométeres vonal helyett. Ráadásul jelenleg számos kötöttpályás fejlesztés van terítéken: az U4-es metró újabb hosszabbítása; az S4-es vonal fejlesztése Bad Oldesloe felé és a tervezett gyorsvasúti pálya Kaltenkirchen felé.
Az SPD szerint elegendő kötöttpályás fejlesztés van napirenden Hamburgban
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Teljesen bizonytalan, hogy milyen forrásokból finanszíroznák a villamosépítést Hamburgban. A városi közlekedés finanszírozásáról szóló megállapodás, a GVFG (Gemeindeverkehrsfinanzierungsgesetz) 2019-ben lejár és a szövetségi támogatás pótlásáról, folytatásáról még nincs megállapodás. És ez a helyzet nem csak a villamosépítést, hanem a többi kötöttpályás fejlesztést is veszélyezteti.
Emlékezetes: az elmúlt évek során többször felmerült, hogy valamilyen formában visszatérjen Hamburgba az 1978-ban megszüntetett villamosvasút. 2008-ban az akkori CDU-zöldpárti koalíció foglalt állást a Bramfeldtől Steilshoopon át Altonáig vezető hét kilométeres vonal megépítése mellett – ez akkor 338 millió euróba került volna, azonban a Winterhudéban élő polgárok tiltakozása miatt elbukott a terv 2010-ben. Bár az ekkor elkészített szakértői vélemények szerint gazdaságilag hasznos lett volna a beruházás, a 2011-ben megválasztott, SPD-s többségű városvezetés leállította projektet és egy 259 millió eurós buszgyorsítási program végrehajtását kezdeményezte.
A hamburgi villamos sorsáról várhatóan ismét népszavazást írnak ki.
Halász Péter