Összesen 1380 új S-Bahn-kocsit venne a DB AG. A mostani 1300 darabos flottához képest több jármű állna majd a cég rendelkezésére, ami nem csak a műhelyi tartalékokat növelné, hanem a forgalmi vonatokat is bővíthetnék. A rendelésnek és a beszerzésnek azonban komoly feltételei vannak.
December 9-éig várja a DB AG a jelentkezőket arra a keretszerződésre, amelynek értelmében összesen 1380 motorkocsit vásárolnának a berlini S-Bahn hálózatára, azaz kompletten lecserélnék a mai, három típusból álló flottát.
A 2012-es InnoTranson is bemutatott látványterv szerinti vonatokat ajánl a Bombardier – de nem csak a DB-nek, hanem önállóan indulva is
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az első járműveket azonban csak akkor hívná le a DB AG, ha ő nyerné el az üzemeltetés jogát 2017-től a Ringbahnon és a dél-keleti ráhordó vonalak java részén. A tervek szerint a Ringbahn után újabb vonalakról lehet szó: egy-egy csomagban pályáztatná a berlini szenátus a kelet-nyugati, a Stadtbahnon átvezető és az észak-déli alagútban közlekedő viszonylatokat is. Mindegyik tenderen járművekkel együtt kellene pályáznia a majdani üzemeltetőnek.
A DB AG nem üzemeltetné tovább az NDK-ban tervezett és jobbára ott is gyártott 485-ös sorozatú motorvonatokat, ha ők nyerik a Ringbahn üzemeltetési jogát
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Azt egyelőre tehát nem tudni, hogy a DB AG kitől venné meg az új motorvonatokat? A korábbi hírek szerint a Siemens és a Stadler közösen, valamint a Bombardier önállóan is pályázna nem csak a járművek gyártására, hanem a viszonylatok üzemeltetésére is. Könnyen lehet azonban, hogy a DB AG mindezek ellenére (vagy pont ezért?) e cégek valamelyikétől rendelné meg az új vonatokat. Az esélyesnek pedig a Bombardier tűnik, hiszen Hamburgba is ők szállíthatják az új S-Bahn-szerelvényeket és a most üzemelő vonatok nagy részét is ez a cég, illetve az elődvállalatok készítették. Ráadásul a 2012-es InnoTranson is ez a cég mutatott be látványtervet az új S-Bahn-szerelvényről.
A nyugati fejlesztésű, a nyugat-berlini S-Bahn számára tervezett 480-as sorozatú motorvonatoktól is megválna a DB AG
(fotó: Óvári Péter)
(fotó: Óvári Péter)
A berlini gyorsvasúton most mintegy 1300 darab motorkocsi üzemel, azaz 650 „Viertelzug”-ról van szó. Ezek egy részét az 1980-as évek végén és az 1990-es évek első felében gyártották nyugati (480-as sorozat) és keleti (485-ös sorozat) tervek szerint. Mintegy ötszász „Viertelzug” pedig a 481/482-es sorozatból áll az S-Bahn Berlin rendelkezésére – ezek voltak azok a vonatok, amelyeknek a karbantartási hiányosságai miatt 2008-2009 során kirobbant a többek között a közszolgáltatási tenderekhez is okot adó válságsorozat.
A „botrányhős” 481/482-es sorozatú motorvonatok is búcsúzhatnak, ha a DB AG nyer. Vajon ez az ígéret mennyire lehet döntő a pályázatok elbírálásakor?
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A DB AG tervei szerint a Ringbahnra összesen 390 új motorkocsit szerezne be, ezeket 82 darab, négy kocsis egységbe és 32 két kocsis vonatba soroznák össze. A két- és négy kocsis egységek mindkét végén lenne vezetőállás, belső terük pedig átjárható lenne. Érdekesség, hogy a DB AG pályázata esetén az új üzemeltető társaság vegyesvállalat lenne a járműépítőkkel, ez lenne az első ilyen jellegű kiszervezés a DB AG-nál. Kérdés persze, hogy vajon a 2014-es eredményhirdetés után 2017-ig forgalomba állhatnak-e az új vonatok? Szakértők erre nem sok esélyt látnak.
Halász Péter